Jump to content
Festivalanlæg dk

Cubo15 extended eller ej?

karamelstang
 Share

Recommended Posts

Hej Jeg står lidt i et tidspres, en fra min camps tømrefar har lige tilbudt at skære ud til en cubo 15, sendt ham tegninger jeg har hentet på freespeakerplans! Disse er ikke til extended, hvad er forskellen og hvor stor er den? Er der nogen der kan af eller bekræfte om disse tegninger er tiltænkt "dadoes"? Er lidt presset af tiden inden han begynder at save :) (har virkelig svært ved at finde rundt i det nye layout) :)

Extendedudgaven er helt magen til ikke-extended uden på. Den eneste forskel er er et ekstra stykke 18cm x 58,4cm der sidder inde over enheden :) Du skal selv gøre alle invendige stykker dét bredere hvis du vil lave dadoes/undersænkninger. Jeg har bare limet og for-boret og så skruet pr 10. centimeter cirka. Og det kan holde til hvad som helst virker det til, den er klippestabil og virker godt afstivet :) Når man alligevel skal købe træ for minimum 350kr så kan man ligeså godt smide lidt ekstra i og købe støbefiner synes jeg. Det har ikke været noget problem at arbejde i og det virker super lækkert synes jeg selv :)

Man forlænger hornets længde (og ja ja det er ikke et horn, men en transmissionslinjehøjttaler, men det må en kyndig på området forklare dig om :o) ) og så vidt jeg husker stødte jeg på at Cubo'en får højere spl-output. Hvis man bruger Eminence kappa 15LF så anbefaler "Mr. Cubo" at man bygger extended. Men jeg har ikke læst op på min horn/TL teori længe så må være dig svar halvt skyldigt.

Samme jeg bruger. 2014 modellen. Jeg skal lige have sat det hele op ordentligt og med tykkere strømkabler og så give dem en ordentlig test, lige nu synes jeg min bassface overgainer/clipper når man runder "klokken 9-10 stykker" på gain. Men det har været på tynde kabler og under dårlige forhold. Samler alt hvad jeg har af billeder fra byggeprocessen og går amok i en post haha

Samme jeg bruger. 2014 modellen. Jeg skal lige have sat det hele op ordentligt og med tykkere strømkabler og så give dem en ordentlig test, lige nu synes jeg min bassface overgainer/clipper når man runder "klokken 9-10 stykker" på gain. Men det har været på tynde kabler og under dårlige forhold. Samler alt hvad jeg har af billeder fra byggeprocessen og går amok i en post haha
Vil jeg glæde mig til :D

Halv gain er voooooldsomt højt ja, har slet ikke været så højt oppe endnu :) Har ikke testet noget fuldt ud før at jeg har ordentlige kabler i, toppene spillede på en gammel 50kroners modul af en TA2020. Indtil videre har jeg ikke været over hvad illustrationen jeg har vedhæftet viser da det lyder som om at enten cubo'en ressonerer helt vildt eller at forstærkeren "overgainer" hvilket jeg mest hælder til da mine kabler har været lange og tynde og fyldt med dårlige forbindelser. Derfor jeg ikke har testet voldsomt før alt er iorden :) Det skal igen lige siges at selvfom der er skrevet "108Hz" på LPF på forstærkeren så ér det 180Hz har jeg mail på fra BassFace. Jeg har bare lyttet mig frem til cirka hvornår det lød ok..

Ja jeg har subsonic helt i bund og LPF helt i top. Det klarer miniDSP. Men vi spillede også op til hvad vores limit ville være mere eller mindre. Man kan ikke lade være når man alligevel har det hele ude og klar ;)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.