Jump to content
Festivalanlæg dk

Vogn og lys til anlæg

Gamst
 Share

Recommended Posts

Hej festivalfolk Først og fremmest: Fedt initiativ! Og fedt anlæg! Min camp fik sidste år bygget et super lækkert anlæg. I år kunne vi godt tænke os at gøre det mere mobilt, da det vejer et ondt år, og samtidig udvide det med et par ekstra højtalere, der kan tilsluttes om aftenen når der skal spilles op til fest. Jeg vil derfor høre om i har anbefalinger mht. selve vognen? Vi har ikke lagt os fast på om vi vil prøve at finde en "færdig" trækvogn, eller om vi vil bygge den op fra bunden. Så råd ang. brugte vogne og byg-selv-løsninger (eller evt. en blanding) er alle meget velkomne! Derudover har vi snakket om at style den med noget blåt LED lys - har i erfaringer med lys? Vi har en masse små startbatterier på 60ah fra sidste år som vi ikke skal bruge i år så vi regner med at de fint kan trække lyset. På forhånd tak :)

Reply To: Vogn og lys til anlæg Hej Gamst og velkommen til!

Vognene fra Harald Nyborg er rigtig gode til prisen. Dog holder de ikke til det helt store og tunge anlægssetup :-/ Vi er selv ude og kigge efter ny vogn, men de er latterligt dyre. Den kvalitet vi søger ligger på omkring 6000 - det er helt absurd! Jeg tror vi leder efter en brugt trækvogn eller dele til en vi kan bygge selv. Det er nok hvad der bedst kan svare sig. -Sig til hvis du falder over et godt tilbud! Vi har 5 meter RGB LED bånd, og det kan kun anbefales! Det er super super fedt og lyser skide godt! Jeg har købt båndet fra prolys og en soundcontroller fra Matronics til hhv. 750 og 350 kr. Soundcontrolleren gør det lige en ekstra gang federe - lir-faktoren i at lyset skifter farve og blinker i takt til musikken er jo helt vild! Og så samlet til 1100 kr. Det er jo næsten et must! Jeg havde faktisk tænkt mig at lægge et blogindlæg op om det, men jeg kan fortælle at jeg testede det på et 7,2Ah 12 volt batteri og fik det til at køre i 9 timer! -Det bruger næsten ingen strøm!

Reply To: Vogn og lys til anlæg Hej Gamst

Det LED bånd Viktor har vist vil jeg også mene er den bedste løsning til belysning, men hvis det bare er til styling behøver I ikke bruge så mange penge. Dioder som dem her, http://www.matronics.dk/Kategori/Biler/Indendoers/Loesdele/Loesestddioder/Gruppe/5-stk-3mm-dioder-til-12V-i-loesdele bruger heller ingen strøm og de er billige. Hvis du selv har en loddekolbe og kan finde ud af at lodde er det intet problem at samle dem selv. Hvis ikke kan du bare købe dem samlet og betale lidt mere for dem. De ser fede ud og giver også noget lys, men LED båndet er bare en federe løsning da du har et samlet bånd du bare skal klistre fast på en overflade. Jeg har været rundt og spørge en del forskellige steder nu med hensyn til den vogn der og det billigste jeg har stødt på var en vogn til 2500kr som Silvan inde på Nørrebro kunne skaffe. Hvis du har mulighed for det kan det helt sikkert gøres billigegere hvis du laver vognen selv, men kan forestille mig at det også kræver at du har et ordentligt værksted med det rette værktøj.

Reply To: Vogn og lys til anlæg Hej Viktor og Tobi Tak for svarene :) Jeg tror vi går efter en gang RGB LED-bånd og med sound-controller lyder det jo som en super løsning!!! Lir-effekten ved skiftende lys er nok en del federe end enkelt-farvet bånd, som jeg havde fået et godt øje til med de tilbud de har her: http://www.trenden.dk/pl/LED_Lysb%C3%A5nd_82.aspx - men måske kan vi supplere RGB-båndet med lidt enkelt-farvet også. Med hensyn til vogn har jeg, uden held, søgt rundt på både DBA og guloggratis de sidste par uger. Som i siger er færdige vogne jo latterligt dyre! Så jeg tror løsningen bliver noget hjemmebyg i min fars værksted på 4 luftgummihjul fra toolworld: http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=119903&pno=52481&pointer=0 To faste og to med svingbar bøjle. Vognen skal nok kunne holde til 200 kilo mindst... så det håber jeg de hjul der kan klare. De har en max-belastning hver på 135kg. - ved i om det så kommer til at svare til 4x135 ? Jeg har meget lidt gør-det-selv faktor, men min far mente fint de fire hjul og en solid plade i vandafvisende krydsfiner eller lign. ville holde fint.

Reply To: Vogn og lys til anlæg Hey Gamst

Det var så lidt :) Vil give dig ret i at man godt kan falde for de lidt billigere løsning, men tror i vil blive glade for soundcontrolleren. Pisse fed idé med den vogn der.. Tror faktisk at jeg selv vil lave det pæcis samme til vores anlæg!! Da hvert hjul er sat til 135 kilo burde det nogenlunde svare til 4x135. Pladen ovenpå vil i en ideel tilstand fordele vægten ligeligt på alle hjul, men hvis dit anlæg ikke er helt symmetrisk og hvis det står skævt vil belastningen selfølgelig være større nogen steder end andre.. En god idé kunne måske være at placere et hjul i midten af pladen? Dette vil stabilicere pladen hvor den er mest ustabil og da hjulet bkan dreje frit burde det heller ikke give nogen komplikationer med styringen.

Reply To: Vogn og lys til anlæg Godt valg med led båndet! Du kan jo også klippe det så du på den måde kunne tage eksempeltvis 30 cm. til statisk et-farvet lys.

Tror også det er smartest at bygge vognen selv - og hjulene der ser jo neget fine ud (tak for link). Derudover må du meget gerne smide nogle billeder op af det færdige projekt, når du når så langt :) Tænker også der kan laves et event på Roskilde, hvor vi alle kan fremvise hvad vi hver især har bygget :) Og skriv bare hvis det er noget - så skal vi prøve at hjælpe så godt vi kan :)

Reply To: Vogn og lys til anlæg God idé med et ekstra hjul i midten til at stabilisere! - Så burde det sku holde:) Håber på at komme igang med at bygge i næste weekend, og så skal jeg nok smide billeder op når det begynder at ligne noget:) Noget helt andet: Har i erfaringer med højtaler-switchs? (eller hvad det nu hedder) Vi vil gerne kunne 'slukke' for to af højtalerne om dagen for at spare lidt strøm og så tænde for dem når der skal gives gas om aftenen.

Reply To: Vogn og lys til anlæg Ja, det gjorde vi faktisk sidste år. Det virkede meget fint, men hvis du har en god klasse d/t forstærker tror jeg ikke det er videre nødvendigt. Tobias skrev noget om det i seneste blogindlæg på hovedsiden - der står hvordan man gør. Men det setup som vi havde, gjorde det meget fordelagtigt at gøre det på den måde.

Reply To: Vogn og lys til anlæg Man skal lige passe på med to ting hvis man bruger en kontakt til ekstra højtalere og det er at den samlede impedans skal altså helst ikke ned på mindre en 4 ohm, så hvis det er 4 ohms højtalere vil jeg stærkt fraråde det med mindre du er sikker på forstærkeren kan klare 2 ohms belastning. En TA2020 forstærker kan godt klare at køre 2 ohms højtalere men det kræver rigtig god køling og at spændingen aldrig overstiger ca. 13V på batteriet, så du kan altså ikke gøre det på et fuldt opladet batteri eller hvis du har solceller tilsluttet. Nummer to ting man skal være opmærksom på er at højtalerne helst skal være i seperate kabinetter ellers ændrer man jo den interne volumen når man tænder og slukker for ekstra højtalerne, hvilket så vil ændre hvordan bassen lyder.

Reply To: Vogn og lys til anlæg Vi fik hjælp til at bygge anlægget sidste år. Så må blankt erkende at jeg ikke ved en skid om det:) De højtalere vi har tænkt os at tilslutte har følgende specs: Impedance: 4-8 ohm, Sinus power: 200 Watt, Music power: 400 Watt Jeg prøver lige at skaffe detaljer på forstærker, højtalere og bassen, der sidder i anlægget pt. så i har lidt flere oplysninger at kommentere ud fra :)

Reply To: Vogn og lys til anlæg Så har jeg fundet oplysninger på den forstærker vi har siddende i anlægget: Phase Linear PB Six S 6 x 65W RMS a 14.4V/4 Ohms 3 x 220W RMS a 14.4V/4 Ohms Input Impedance 20K Ohms SN Ratio >105 dB Variable Q Filter 6 x 110W RMS a 14.4V/2 Ohms Frequency Response 5Hz-110KHz Variable Low Pass Filter Variable High Pass Filter (http://lisboa.coisas.com/motores/pecas_e_acessorios/amplificador-de-6-canais-phase-linear-pb-six-s-com-1800w/2436804/) Pt. trækker den et sæt Earthquake Højttalersæt 6x9 og en 12" Boxter bas (som jeg ikke lige har kunne få nærmere oplysninger om). Tanken er så at udvide med to Concept 400 fra Eltax (http://www.eltax.com/show_product/index.php?newsid=4181) - giver det mening? Og vil det være en god idé med en kontakt til de to nye højtalere? God fredag derude! :)

Reply To: Vogn og lys til anlæg Nasty forstærker. Over 20A forbrug ved fuldstyring, hvilket vil sige at den kan dræne et 120Ah forbrugsbatteri på under 4 timer. Du kan godt sætte en kontakt til et sæt højtaler og spare en smule strøm men det hjælper ikke det grundlæggende problem at jeres forstærker er hæmningsløst ineffektiv, og hvis jeg må sige det; direkte uegnet til festivalbrug. Det samme kan man sige om alle jeres højtalere, på nær Eltax Concept'erne som har ok følsomhed. Her er det mere et problem at højtalere beregnet til hjemmebrug ikke er designet til at bruges udendørs men det går nok endda.

Reply To: Vogn og lys til anlæg Hej Saturnus Ja, det var desværre også vores fodmodning mht. forstærkeren efter sidste års festival :/ Ved ikke helt hvad vores anlægsbygger tænkte. Men strømforbruget lader ikke til at være en del af overvejelserne... Jeg antager at vi vil kunne vinde rigtig meget ved at skifte forstærkeren ud - kan du anbefale en alternativ forstærker? Ved ikke om det er realistisk indenfor vores budget, men det er da i hvert fald en overvejelse værd. Sidste år havde vi kun en masse startbatterier på ca. 60 ah med som anlægget spiste på 3-4 timer når vi spillede højt. Vi har anskaffet store forbrugsbatterier i år, så det kommer forhåbentlig til at holde længere pr. batteri, men fjerner jo ikke det grundlæggende problem og det faktum at vi stadig skal lade rigtig meget i løbet af festivalen. Anyways - super fedt at i er så hjælpsomme her! :) Vi burde nok have researchet en masse selv inden anlægget blev bygget sidste år. Men vi må jo prøve at få det bedste ud af det. Jeg lærer i hvert fald en masse.

Reply To: Vogn og lys til anlæg Partsexpress har Sure 4x100W (det er så altså kun 4x60W på 24V og 4x16W på 12V) på tilbud. Så meget på tilbud at du faktisk skal bøbe et eller andet for USD6 for at komme op på internationalordreminimumsbeløbet (langt ord) på USD50. http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=320-302&FTR=sure%204x100 Der skal du så sætte 2 batterier i serie for at få 24V, husk at det skal være samme type batterier og de skal have ca. samme ladningstilstand, eller kan du risikere at dine batterier eksploderer hvis du ikke har sikringer på dem. Hvis I så kunne købe/få/finde et sæt højtalere mere som Eltax'erne ville det være perfekt. Så vil strømforbruget ryge ned til omkring 3A ved max volumen, hvilket er en 1/4-del af jeres nuværende forstærker... og faktisk mindre en jeres nuværende forstærker bruger i tomgang, altså uden at spille musik overhovedet. Det vil sige at hvis I har 2 forbrugsbatterier på 120Ah hver i serie vil de vare ca. 40 timer ved max volumen hvilket er lige så højt jeres nuværende kan spille. Glemte lige at tilføje at Roskilde så vidt jeg er orienteret har sat prisen op for en bilbatteriopladning til DKK140, og batterirepositum til DKK200 per styk. Så pengene til en ny og mere strømbesparende forstærker er virkeligt hurtigt tjent ind igen.

Reply To: Vogn og lys til anlæg Tror vi må overleve med vores nuværende forstærker... Forhåbentlig forbedrer en masse forbrugsbatterier og en masse store startbatterier på situationen så vi ikke skal lade helt ligeså meget som sidste år. Tak for hjælpen i hvert fald - har lige bestilt 5 meter RGB LED og en soundcontroller :)

• 2 weeks later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.