Jump to content
Festivalanlæg dk

Tk2050 vs Pioneer GM-D8604

rasmusw
 Share

Recommended Posts

Hej Jeg har en TK2050 http://www.ebay.co.uk/itm/2-X-100Watt-Class-D-Audio-Amplifier-Starter-TDA7498-/111233225510?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item19e6045326 som denne da jeg ikke gider rode med print plader på dette års roskilde. Nu er jeg så blevet opmærksom på Pioneer GM-D8604 som ser ud til at være en glimerende konkurent undtagen på prisen. er dette korrekt forstået? Hvad er de primære forskelle på de 2 forstærkere og hvilken bruge mest strøm og hvor meget mere? Håber i kan hjælpe ;) tak

Den bruger ca. samme mængde strøm på max. Til gengæld er pioneer forstærkerens max højere end en tk2050. pioneer forstærkeren yder 4*100wrms i 4 ohm mens en tk2050 giver ca. 2*50w Hvis vi antager du kun skal bruge to kanaler er pioneer forstærkeren så bare 2*100w. Den kan også brokobles til 2*300w mener jeg det er. Strømforbruget med 2*50w er ca. 20w med tk2050 og måske 22w med pioneer forstærkeren der så yder 100w. men det står også i tråden. En amp9 (4*50w) som er den mest effektive tk2050 bruger 35W og pioneer forstærkeren bruger 37w ved 4*100w. konklus: De bruger nærmest ca. den samme mængde strøm. Til gengæld giver pioneer forstærkeren mere power, og den har samtidigt mulighed for at blive brokobles så den omdannes til en 2 kanals forstærker istedet for 4 kanals. Den har også indbygget delefilter så man kan sætte subwoofere og tophøjttalere direkte til den og skrue på en knap der så sørge for at de forskellige dele spiller de rigtige frekvenser.

OT: Jeg forstår ikke helt hvordan 37w lige pludselig rent magisk bliver til 400w? Er der nogen der kan oplyse mig en smule? Watt er vel watt i den ene og anden ende?
De 4x100W er ved 10% THD. Kan man ikke rigtigt bruge, Det er ca. 4x75W ved 1% THD som er det brugbare. Det er ca. 300W men det er jo RMS. Musik har et gennemsnitsniveau der ligger minimum 10dB under RMS (ellers er det jo ikke musik) altså ved 10% af RMS, så forbruget er 30W plus tab som er ca. 15% eller 4.5W plus tomgangsforbrug som er ca 300mA eller 3.6W. Ialt ca. 38W. Nu er der lidt usikkerhed om den faktiske effektivitet, kan være både højere og lavere, og tomgangsdelen har som regel lavere forbrug når der spilles musik, så ca. 37W eller 3.1A som fabrikanten selv opgiver som maksimalforbrug ved fuld volumen er faktisk ganske realistisk.

37w er strømforbruget. Det er ca. 3.1A på 12v. De 300w er de rms watt som forstærkeren giver ved 10% tdh. Ved 1% som er det der rigtig kommer ud så er det langt mindre. F.eks en ta2020 giver 2*20w men de rigtige watt den giver er nok nærmere 1-2w.
Aaah ~4,5W ved max ;)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.