Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvor langt kan man nå for 1000kr? Kompakt lille system.k

neiv
 Share

Recommended Posts

Hej alle. Mit projekt handler om, at lave et kompakt festival/sommer anlæg for et beløb på ca. 1000kr, og så se hvor langt det rækker. Ydermere skal anlægget have solcelle, så batteriet kan holde så lang tid som muligt. Enheder: Jeg har valgt 4" fuldtone enheder fra et firma der hedder faitalpro. De laver PA enheder og den valgte enhed skulle eftersigende have en følsomhed på 91dB, hvilket er pænt for en lille enhed. Ved lave frekvenser passer følsomheden dog nok ikke helt. Derudover fås enheden i 4 ohm, hvilket også er fint så vi kan få lidt mere lyd ud af forstærkeren også koster de ca. 200kr stykket inkl fragt fra Sverige. Link: http://www.faitalpro.com/en/products...p?id=401005151 Forstærker: Forstærkeren er en TA2024 chip 2X15W. Den lyder rigtig godt til prisen, som er på sølle 40kr på ebay. Solcelle: 5W monokrystallinske fra dansk forhandler, kan man få for omkring 160kr. Laderegulatoren kan man spare væk hvis der er blok diode i, men man kan også købe en MPPT charger på ebay for en 50'er og øge effektiviteten ved ladning. Link: http://kerychip.dk/oscommerce_st/cat...x.php?cPath=21 Kabinet material: Har fået fat i noget støbefiner fra silvan. Noget resttræ de havde liggende, også til en 50'er. Støbefiner er godt til udendørsbrug og er super hårdt, hvilket kan gøre mit kabinet stift. Batteri: Standard 7Ah forbrugs batteri, kan erhverves for omkring 200kr. Alt i alt: 400+40+160+50+50+200 = 900kr. Oven i det kommer der selvfølgelig lidt ledninger, en sikring, afbryder, men det burde nu ikke vælte budgettet omkuld. Design: Anlægget skal være lille, let og skal kunne spille så højt som muligt. Mit udgangs punkt er at dimensionerne skal være ca. 30x18x15 [cm] og vægten med batteri omkring 5-6kg. Enhederne monteres i basrefleks kamre med en port resonans omkring 90Hz og volume på ca. 2.5L. Dette giver mig et ripple-tuning pga enhedens Qts-værdi, hvilket kommer til at hæve frekvens responset en smule omkring de 100-200Hz, hvilket er meget fint eftersom som følsomheden på 91dB nok ikke holder nede ved de frekvenser. Derudover har jeg planer om at lave et aktivt højpas filter på input signalet til forstærkeren, således at lave frekvenser, op til 60-80Hz fjernes, for at minimere enhedens udstyring og dermed også noget forvrængning.

Alt i alt: 400+40+160+50+50+200 = 990kr. Oven i det kommer der selvfølgelig lidt ledninger, en sikring, afbryder, men det burde nu ikke vælte budgettet omkuld
Det vælter da budgettet hvis det koster mere en 10 kroner, ellers har man en økonomitænkning som en offentlig instutition, hvor man åbenbart regner med at budgettetgrænsen er minimumsbeløbet og ikke maksimumsbeløbet.

Mit projekt handler om, at lave et kompakt festival/sommer anlæg for et maks beløb på ca. 1000kr,
Formuleringen er nok lidt skidt, men har tænkt det skulle ende omkring 1000kr. Så det er rettet nu. Det kan også være man har held til at skaffe sig et billigere batteri, eller få fat i noget billigere træ end mig.

Det skulle heller ikke forstås sådan at jeg havde noget at kritisere på projektet, tværtom, men blot lige det at hvis man har dele for 990 kroner og stadig mangler træ, lim, skruer, kontakter, ledninger, eventuelt værktøj man ikke lige inde med, diverse små komponenter, måske delefilter, maling, pensler, osv osv så er det lidt optimistisk at sige at man kan holde et budget på ca. 1000 kroner. Det kommer helt an på hvor velbestykket ens rodekasse med småting fra tidligere projekter er.

Kanon fedt du deler det med os, neiv! Hvis du har lyst til at lave en decideret guide med al den tekniske info skal du ikke holde dig tilbage ;) er sikker på der er mange som kunne nyde godt af et fornuftigt lavprisprojekt som dette Velkommen til forummet!

er sikker på der er mange som kunne nyde godt af et fornuftigt lavprisprojekt som dette
Nu skal det jo lige bygges før jeg vil udtale mig om hvorvidt det er fornuftigt :) Men forhåbentligt bliver det acceptabelt og et godt system til prisen.

Hej Neiv. Vil du ikke smide et link til de steder hvor du har købt de forskellige ting? det kunne være awesome :)
Jeg har lavet et regneark hvor man kan se den totale pris inkl. fragt, link til forhandlere, osv. Jeg købte mit batteri på dba - 4stk for 400kr. Man kan nogle gange finde nogle på dba.dk, men ellers kan man købe helt nye for 200kr på elektroniklavpris.dk, batteribyen.dk eller andre steder. [TABLE] [TR] [TD="width: 108"]Anlæg[/TD] [TD="width: 230"] [/TD] [TD="width: 540"] [/TD] [TD="width: 86"] [/TD] [TD="width: 86"] [/TD] [TD="width: 86"] [/TD] [TD="width: 86"] [/TD] [/TR] [TR] [TD]Kompakt anlæg[/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Beskrivelse[/TD] [TD]Link/butik[/TD] [TD]Pris/pr stk[/TD] [TD]Antal[/TD] [TD]Pris[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Fullrange 91dB[/TD] [TD]http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-4fe35--4-bredbands-hogtalarelement-med-ferrit-magnet?category_id=349[/TD] [TD]200[/TD] [TD]2[/TD] [TD]400[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Basport (PVC rør) (r = 1.5 l= 20 cm)[/TD] [TD]Silvan[/TD] [TD]30[/TD] [TD]1[/TD] [TD]30[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Afbryder[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p91680/BN202103_Trykafbryder_1-pol_ON/OFF_R%C3%98D_/ [/TD] [TD]13[/TD] [TD]1[/TD] [TD]13[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Sikringsholder[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p89193/PTF30_VDE_Fuse_Holder_5x20/ [/TD] [TD]8[/TD] [TD]1[/TD] [TD]8[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Sikring[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p89023/FST05_Fuse_5x20_Time-lag_5,0A/[/TD] [TD]2[/TD] [TD]1[/TD] [TD]2[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]forstærker 15W[/TD] [TD]http://www.ebay.co.uk/itm/New-MKll-TA2024-Fully-Finished-Tested-PCB-Power-Digital-Amplifier-Board-2x15W-/310643069498?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item4853c5123a[/TD] [TD]41[/TD] [TD]1[/TD] [TD]41[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Solcelle 5W[/TD] [TD]http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=21_130&products_id=893[/TD] [TD]158[/TD] [TD]1[/TD] [TD]158[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Lade regulator[/TD] [TD]http://www.ebay.co.uk/itm/5A-MPPT-Solar-Panel-Battery-Regulator-Charge-Controller-12V-24V-Auto-Switch-/400521068870?pt=UK_Gadgets&hash=item5d40ea8146[/TD] [TD]50[/TD] [TD]1[/TD] [TD]50[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Ledning 2meter[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p30776/N-LSP-012_Højttalerkabel_2_x_0,5mm²_RØD/SORT/[/TD] [TD]6[/TD] [TD]2[/TD] [TD]12[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Minijack løst (hun)[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p29927/N-JC-122_3,5mm_minijack_stereo_hun_plastik/[/TD] [TD]11[/TD] [TD]1[/TD] [TD]11[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Krokodille næb[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p30388/S779511_Krokodillenæb_AC-2,_42mm_Isol._SORT/[/TD] [TD]5[/TD] [TD]2[/TD] [TD]10[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Træ[/TD] [TD]Silvan[/TD] [TD]55[/TD] [TD]1[/TD] [TD]55[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Fragt[/TD] [TD]post dk[/TD] [TD]65[/TD] [TD]2[/TD] [TD]130[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD]Batteri[/TD] [TD]dba.dk[/TD] [TD]100[/TD] [TD]1[/TD] [TD]100[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD]1020[/TD] [TD]Total[/TD] [/TR] [/TABLE]

Jo, og det er faktisk også det jeg selv bruger i mit setup, men med krodille næb er anlægget lidt mere fleksibelt, da man vil kunne sætte et større eksternt batteri på, som muligvis vil have andre terminaler. Men man kan gøre hvad man vil. Listen er ikke ment som en "must-buy-to-suceed" guide, men et forlsag til hvad man kunne gøre. Enhederne er de vigtigeste af komponenterne, da de bestemmer hvor stort kabinettet og dermed også hvor stort anlægget skal være.

Hermed lidt nyt fra projektet. Jeg har lavet en simpel højtaler model som jeg har simuleret vha. programmet LTSpice, for at se om min tuning giver mig det ønskede resultat ved lave frekvenser. På plottet kan man se bort fra værdien på y-aksen, da det ikke er regnet om til egentligt Sound Pressure Level (SPL) i fri luft. Det man dog kan se, er at frekvensgangen har den ønskede form i de lave frekvenser, og at jeg får et fint respons ned til omkring 90-100Hz. ydermere kan man se at kabinettet kommer til at booste området mellem 100-200Hz som jeg håbede på. fetch?id=21917&type=large

Så er byggeriet gået i gang, og kabinettet er ved at blive limet sammen. For at optimere kabinettets volume har jeg brugt 6mm MDF som skillevægge inde i kabinettet. Når stykkerne er så små som det er tilfældet, er det rimeligt stift, og nå støbefineren kommer til at presse ind fra alle sider, er jeg ikke nervøs for at kabinettet ikke bliver godt nok. Solcellen skal ligge øverst, og forsegle kassen. Der skal selvfølgelig være en indgang til teknik rummet, så batterier, sikringer etc. kan skiftes. Har ikke helt fundet ud af hvilken lukke mekanik jeg vil bruge til det endnu, altså om jeg skal sætte hængsler på eller bare bruge skruer. fetch?id=22119&type=medium

Endnu engang en lille opdatering. Anlægget er nu samlet så meget at man kan se hvordan det kommer til at se ud når det er færdigt. Jeg mangler stadig at ordne noget elektronik, og venter i den forbindelse på en laderegulator fra ebay, så solcellen kan tilsluttes ordentligt. Jeg har haft lyd igennem det, og det lyder ganske udmærket selvom der naturligvis ikke er afgrundsdyb bas, og kan også spille okay højt for sådan et lille anlæg. Det skal siges at jeg kun har haft en ipod til rådighed, så den vil givet vis kunne spille endnu højere med en telefon som afspiller. Har kun prøvet at lytte på den indenfor indtil videre og har en forventning om at det lyder lidt bedre udendørs, da designet er lavet herefter. Vægten er også ret lav, selvom jeg ikke har vejet anlægget endnu, så vil jeg skyde på at det er omkring 4-6kg med inkl. batteri. Anlægget mangler naturligvis også lidt finish i form af slibning, maling osv. fetch?id=22257&type=mediumfetch?id=22258&type=medium

Endnu engang en lille opdatering. Anlægget er nu samlet så meget at man kan se hvordan det kommer til at se ud når det er færdigt. Jeg mangler stadig at ordne noget elektronik, og venter i den forbindelse på en laderegulator fra ebay, så solcellen kan tilsluttes ordentligt. Jeg har haft lyd igennem det, og det lyder ganske udmærket selvom der naturligvis ikke er afgrundsdyb bas, og kan også spille okay højt for sådan et lille anlæg. Det skal siges at jeg kun har haft en ipod til rådighed, så den vil givet vis kunne spille endnu højere med en telefon som afspiller. Har kun prøvet at lytte på den indenfor indtil videre og har en forventning om at det lyder lidt bedre udendørs, da designet er lavet herefter. Vægten er også ret lav, selvom jeg ikke har vejet anlægget endnu, så vil jeg skyde på at det er omkring 4-6kg med inkl. batteri. Anlægget mangler naturligvis også lidt finish i form af slibning, maling osv.
Det ser nu meget fedt ud - kommer du på Roskilde? Vil gerne lige høre, hvordan det lyder, i forhold til det minianlæg jeg selv har lavet. Dit ser ud til både at være billige og lettere at samle. :)

Endnu engang en lille opdatering. Anlægget er nu samlet så meget at man kan se hvordan det kommer til at se ud når det er færdigt. Jeg mangler stadig at ordne noget elektronik, og venter i den forbindelse på en laderegulator fra ebay, så solcellen kan tilsluttes ordentligt. Jeg har haft lyd igennem det, og det lyder ganske udmærket selvom der naturligvis ikke er afgrundsdyb bas, og kan også spille okay højt for sådan et lille anlæg. Det skal siges at jeg kun har haft en ipod til rådighed, så den vil givet vis kunne spille endnu højere med en telefon som afspiller. Har kun prøvet at lytte på den indenfor indtil videre og har en forventning om at det lyder lidt bedre udendørs, da designet er lavet herefter. Vægten er også ret lav, selvom jeg ikke har vejet anlægget endnu, så vil jeg skyde på at det er omkring 4-6kg med inkl. batteri. Anlægget mangler naturligvis også lidt finish i form af slibning, maling osv. fetch?id=22257&type=mediumfetch?id=22258&type=medium
Ja, jeg er på festival. Regner med at bo i vest. Er der noget anlægs meet up?

Her en lille opdatering, fra slibe/male arbejde. Først har jeg slebet hele anlægget, så ujævnheder ved samlinger blev fjernet. Det gjorde jeg med noget grovt sandpapir. Efterfølgende har jeg slebet alle flader med fint sandpapir, for at gøre det helt smooth, og for at få malingen til at binde bedre. Så har jeg grundet anlægget med hvis maling i to omgange. Herefter har jeg slebet alle flader endnu engang og påført den endelige Roskilde farve. Al maling er påført med en rulle, for at få en homogen finish. Nu står det så og tørre, og når det er helt tørt, så skal det lige slibes igen. Herefter skal al elektronikken installeres, hjørnebeskyttere sættes på, og så er anlægget egentlig ved at være færdigt. fetch?id=22627&type=medium

Her en lille opdatering, fra slibe/male arbejde. Først har jeg slebet hele anlægget, så ujævnheder ved samlinger blev fjernet. Det gjorde jeg med noget grovt sandpapir. Efterfølgende har jeg slebet alle flader med fint sandpapir, for at gøre det helt smooth, og for at få malingen til at binde bedre. Så har jeg grundet anlægget med hvis maling i to omgange. Herefter har jeg slebet alle flader endnu engang og påført den endelige Roskilde farve. Al maling er påført med en rulle, for at få en homogen finish. Nu står det så og tørre, og når det er helt tørt, så skal det lige slibes igen. Herefter skal al elektronikken installeres, hjørnebeskyttere sættes på, og så er anlægget egentlig ved at være færdigt. fetch?id=22627&type=medium
I forhold til budgettet, er malingen noget restmaling jeg lige kunne finde rundt omkring. Hvis man skal ud og købe det fra nyt, vil den samlede udgift selvfølgelig bliver lidt højere end tidligere angivet. Et lille tip er, at hvis man gerne vil have noget farve på sit anlæg, men ikke går så meget op i den præcise kulør, kan man med fordel tage i silvan og spørge om de har fejltoninger, og så købe dem med 50-75% rabat.

synes det er et mega fedt projekt du har gang i der :-D kunne du eventuelt ligge den video ud på los internettos med den spille? :) (ved godt det er lidt svært at bedømme osv, men alligevel)

Endnu engang en lille opdatering. Anlægget er nu samlet så meget at man kan se hvordan det kommer til at se ud når det er færdigt. Jeg mangler stadig at ordne noget elektronik, og venter i den forbindelse på en laderegulator fra ebay, så solcellen kan tilsluttes ordentligt. Jeg har haft lyd igennem det, og det lyder ganske udmærket selvom der naturligvis ikke er afgrundsdyb bas, og kan også spille okay højt for sådan et lille anlæg. Det skal siges at jeg kun har haft en ipod til rådighed, så den vil givet vis kunne spille endnu højere med en telefon som afspiller. Har kun prøvet at lytte på den indenfor indtil videre og har en forventning om at det lyder lidt bedre udendørs, da designet er lavet herefter. Vægten er også ret lav, selvom jeg ikke har vejet anlægget endnu, så vil jeg skyde på at det er omkring 4-6kg med inkl. batteri. Anlægget mangler naturligvis også lidt finish i form af slibning, maling osv.
Der plejer at være et Boominator meetup. Der dukker de fleste herindefra op med deres anlæg. :)

65f6ecb9e72ec58f127aa23569268858

Nu er der ikke lang igen. Systemet er samlet, malet, spiller og har fået det noget finish. Det eneste der mangler er en USB oplader som jeg stadig venter på bliver leveret fra kina samt 4 hjørnebeskyttere til undersiden, som jeg også stadig venter på. USB opladeren skal monteres i det sidste hul på bagsiden (se billede). Jeg har monteret et håndtag på undersiden af systemet, som gør det nemt at transportere rundt. Næste update tror jeg jeg flytter til showoff forumet, sammen med en vurdering af systemet og dets fordele og ulemper. fetch?id=22793&type=mediumfetch?id=22794&type=mediumfetch?id=22795&type=medium

post-1220-142536998523_thumb.jpg

post-1220-142536998658_thumb.jpg

post-1220-142536998769_thumb.jpg

ja, tag endelig andre ting med til boominator meetup :) Kunne være vi bare skulle arrangere fa-meetup :)

• 3 weeks later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.