Jump to content
Festivalanlæg dk

Ville dette setup fungere?

stensten
 Share

Recommended Posts

Det er helt generelt. En sådan liste vidner om en helt grundlæggende mangler på forståelse og viden om hvordan man sætter et anlæg sammen og hvilke dele man kan sætte sammen med hvad. Start hellere med et færdigt design eller kitløsning.

Mit budget rækker ikke til en færdig-løsning. Jeg har prøvet at undersøge lidt om det over nettet, men der er ret meget teori, og endnu mere erfaring bag at sammensætte et anlæg så vidt jeg har forstået. Jeg mangler både erfaring og teori, og derfor skriver jeg her med den løsning jeg har fundet frem til. Så vidt jeg har forstået er kompnenterne rigtige for at kunne sammensætte en højtaller, men jeg mangler bare de rigtige komponenter. Kunne du evt. forklare hvorfor det ikke ville virke?

Du har et 3 vejs delefilter til 2 højtalere det er for det første ikke optimalt. For det andet er premade passive delefiltre ikke særlig gode til noget som helst ud over nogle meget specifikke tilfælde. Kan ikke finde et spec sheet på wooferen men den skal gå ret langt op fordi tweeteren først kan bruges fra ca. 4.5k hz Du skal nok søge lidt mere på nettet om hvordan man sammensætter et system

For det første er dit delefilter 3 vejs, og du kører med et 2 vejs setup.. Dertil er følsomheden på din 4" meget lav (90dB/w/m).. Slutteligt er din forstærker af håbløs kvalitet, køb en Maxamp på canopys hjemmeside.. Derudover ville du også skulle lave en kasse der passer til dine enheder og det virker du ikke kompetent nok til at kunne (no offence)..

Så svært er det heller ikke at lave en kasse som passer til enhederne med lidt googling kan man komme langt. Men er enig i at du nok burde genoverveje dit valg af enheder. Kom eventuelt med et budget så kan vi måske hjælpe dig

Som nyudlært tømrer, kan jeg godt se kassen måske bliver det største problem. Muligvis kunne du give nogle bygge fifs?. Hvis jeg finder et 2 vejs-delfilter, og nogle mere følsomme højtallere ville det være bedre?

Jeg har som sådan ikke noget fast budget, men havde tænkt noget i retningen af under 2000. Evt. disse højtallere SPL 95? http://elektronik-lavpris.dk/p31836/BN201846_PA_bas/mellemtone_6,5/ Jeg havde ellers forstået at når man valgte en bas/mellemtone skulle man også vælge et 3 vejs delfilter hvis man også anvndte tweeter? Men hvis jeg nu valgte dette 2-vejs delfilter? http://www.monacor.dk/produkter/speakerbuilding-xovernetwork/vnr/120120/ Mvh. Sten

Som jeg skrev længere oppe er det med delefiltre ikke så simpelt at man bare vælger 2vejs for 2 enheder og 3 vejs for 3 enheder. Din tweeter begynder først at være brugbar omkring 4500 hz og dit delefilter begynder at dele ved 2500 hz. Dette vil 1. lyde dårligt 2. det kan potentielt skade tweeteren Andet problem er at dit delefilter kun er 6db/octave. En octave er hver gang du fordobler frekvensen. Derfor vil wooferen skulle spille meget højre frekvenser ud over det som producenten har anbefalet... Så nej desværre det er heller ikke optimalt

Som jeg skrev længere oppe er det med delefiltre ikke så simpelt at man bare vælger 2vejs for 2 enheder og 3 vejs for 3 enheder. Din tweeter begynder først at være brugbar omkring 4500 hz og dit delefilter begynder at dele ved 2500 hz. Dette vil 1. lyde dårligt 2. det kan potentielt skade tweeteren Andet problem er at dit delefilter kun er 6db/octave. En octave er hver gang du fordobler frekvensen. Derfor vil wooferen skulle spille meget højre frekvenser ud over det som producenten har anbefalet... Så nej desværre det er heller ikke optimalt
og så skal man også finde korrekte impedans i frekvensområdet før man vælger/samler delefiltre

For det første er dit delefilter 3 vejs, og du kører med et 2 vejs setup.. Dertil er følsomheden på din 4" meget lav (90dB/w/m).. Slutteligt er din forstærker af håbløs kvalitet, køb en Maxamp på canopys hjemmeside.. Derudover ville du også skulle lave en kasse der passer til dine enheder og det virker du ikke kompetent nok til at kunne (no offence)..
Taget i betragtning, at der er tale om en enhed på kun 4", er følsomheden nu pænt høj. Jeg har selv brugt 4ohm versionen i et anlæg og der er overraskende meget bund og volumen på. Selvfølgelig er der kun tale om en lille boomblaster på omkring 6-8 liter i alt, men det er ret imponerende hvor meget lyd der reelt kommer ud. Jeg vil dog klart anbefale noget andet, hvis man ikke har en specifik grund til at lave et lille anlæg. Det mest besværlige ved at bygge anlæg er klart arbejdstiden. Den bliver ikke specielt meget mindre af, at man kun laver et lille anlæg og jeg ville nok ikke gøre det igen, medmindre der var en god grund.

Så! Jeg har nu fundet et setup jeg jeg ville mene er væsentligt bedre. Jeg har valgt disse højtallere http://www.netsound.dk/da/mellemtoner/165-peerless-830341.html 4 Ohm 90dB - spl 60-5000 Hz Dertil har jeg valgt denne tweeter http://www.disconetto.dk/shop/horn-tweeter-ht-95pa-12319p.html 4 Ohm 5000-20.000 Hz 101 dB - spl Jeg havde tænkt dette delefilter ville være perfekt, da jeg har ladet mig høre, at delefilteret skal starte med at dele ved halvdelen af diskantes Hz http://elektronik-lavpris.dk/p111547/DN-1/4_Delefilter_2-vejs_60W_4R/ 4 Ohm 2500 Hz 2 Vejs Er den stadig hel gal, eller ville der faktisk komme noget nogenlunde ud af dette? Mvh. Sten

Jeg har valgt en TA2020 amplifier' date=' så jeg syntes bare det bliver lidt overkill med 8-12", da ampen alligevel ikke leverer mere end 2x20w?[/quote'] Slet slet slet ikke! Den kan trække 15" og 18" hvis det skal være. Det hele handler om følsomheden. Gør som palmedrengen siger og find nogle enheder som går op til den frekvens hvor piezorere kan tage over. Det nytter ikke noget hvis du har et kæmpe hul i din frekvensgang

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.