Jump to content
Festivalanlæg dk

Halfinator box til Råååskiiillddeeeh!

JonesandJonas
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen :) Jeg skal til at bygge en halfinator box. (Ikke en boominator) Vi vil simpelthen bare gerne have en enkelt side med lyd, derfor halfinator boxen :) Som udgangspunkt vil jeg bruge følgende enheder: Ta2020 forstærkeren https://www.parts-express.com/lepai-lp-2020a-tripath-class-t-hi-fi-audio-mini-amplifier-without-power-supply--310-301 (Kun 20$) !!! Hp10w bas http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=PAUIMFHP10WX&browsemode=manufacturer og MPT-001 tweeter http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-padiskant/vnr/110470/ Dem vil jeg parallelkoble som det er vist i Boominator guiden af canopy sound. Mit første spørgsmål er så: Hvad skal modstanden der forbinder tweeter med bas til for? Hvorfor er modstanden der? Og hvad sker der hvis den ikke er der? Det hele vil jeg så få til at fungere ved at hooke et forbrugsbatteri til, nok et 115ah fra http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=1130 - Hvis jeg ikke finder et bedre batteri. Mit andet spørgsmål: Hvis nu budgettet holder til det, hvad ville så være et bedre alternativ til bassen og tweeteren, end dem jeg har linket til? - Det skal dog stadig passe til ta2020 forstærkeren. Eller er de simpelthen de bedste muligheder til denne forstærker? Og til sidst, mit tredje spørgsmål: Hvilke ting skal jeg kigge efter for at vide om en specifik bas/tweeter passer til min forstærker? er det ohm eller watt eller en helt trejde ting? På forhånd tak. :) (Det ville også være super nemt at købe " http://www.bluearan.co.uk/index.php?product=Half_Boominator_(Halfinator)_Speaker_Pack_of_2_P-Audio_HP-10W_with_2_Piezo_Tweeters&id=JAMBOOMINATORKITE " hvis bare det ikke var udsolgt... )

Jeg tror de er lidt udenfor pædagogisk rækkevidde, palmedrengen. De ved ikke noget om noget men har alligevel besluttet at ændre et eksisterende design selvom de ikke har nogen idé om selv elementære ting. Denge. Hvis man bygger en Boominator eller halfinator, så byg den som den er designet.

Det skal siges at halfinatoren også spiller i to retninger. Der skal bygges en 100% tro kopi, ellers så fungerer designet ikke. Når man bygger højttalere skal kabinettets størelse udregnes ud fra enhedernes specifikationer og afhængig af hvad man ønsker for en lyd. Dette har Saturnus arbejdet i mange mange år på at optimere i Boominatoren som egentlig er to halfinatorer på hver deres side af et lukket elektronikrum som du selv kan bestemme størrelsen på. Du kan godt bare bygge en kasse og sætte en bas/mellemtone enhed og en diskant i, men det vil aldrig hverken spille ligeså højt eller lyde så godt som det alleredeeksisterende design. Derfor kan jeg kun på det kraftigste anbefale jer at bygge en halfinator som den skal bygges :) Angående om der er en halfinator-guide så ér det bare boominator guiden, du laver bare kun en halv. Det kan være det giver bedre mening når du ved hvilken retning en boominator er skåret over i for at blive til en halfinator. Jeg troede selv første gang jeg hørte om halfinatoreren at den var skåret på langs og altså kun spillede fremad og derfor identisk med de fleste "boomblastere" man kan købe i div. butikker. og jeg undskylder for den hårde velkomst. Når man har været på forumet et stykke tid vil man opleve at riiiigtig mange stiller de samme spørgsmål igen og igen og igen og igen uden at bruge hverken forumets søgefunktion eller gøre sig lidt google-arbejde først og til sidst bliver man træt af at svare på det samme igen og igen. Rigtig god byggelyst! :)

Skal for god ordens skyld sige at det godt kan lade sig gøre at bygge en Boominator med kun enheder på den ene. For at bassen ikke skal forsvinde helt er man dog nødt til at ændre kabinetstørrelsen og basafstemningen. Størrelsen skal præcis den dobbelte interne volumen så den bliver altså præcis samme størrelse som en hel størrelse boominator. Basafstemningen må du selv rode med hvis du vælger dette men det bliver aldrig (i nærheden af) lige så godt som hverken en rigtig halfinator eller en boominator uanset så hvorfor overhovedet gide det.

Det skal siges at halfinatoren også spiller i to retninger. Der skal bygges en 100% tro kopi, ellers så fungerer designet ikke. Når man bygger højttalere skal kabinettets størelse udregnes ud fra enhedernes specifikationer og afhængig af hvad man ønsker for en lyd. Dette har Saturnus arbejdet i mange mange år på at optimere i Boominatoren som egentlig er to halfinatorer på hver deres side af et lukket elektronikrum som du selv kan bestemme størrelsen på. Du kan godt bare bygge en kasse og sætte en bas/mellemtone enhed og en diskant i, men det vil aldrig hverken spille ligeså højt eller lyde så godt som det alleredeeksisterende design. Derfor kan jeg kun på det kraftigste anbefale jer at bygge en halfinator som den skal bygges :) Angående om der er en halfinator-guide så ér det bare boominator guiden, du laver bare kun en halv. Det kan være det giver bedre mening når du ved hvilken retning en boominator er skåret over i for at blive til en halfinator. Jeg troede selv første gang jeg hørte om halfinatoreren at den var skåret på langs og altså kun spillede fremad og derfor identisk med de fleste "boomblastere" man kan købe i div. butikker. og jeg undskylder for den hårde velkomst. Når man har været på forumet et stykke tid vil man opleve at riiiigtig mange stiller de samme spørgsmål igen og igen og igen og igen uden at bruge hverken forumets søgefunktion eller gøre sig lidt google-arbejde først og til sidst bliver man træt af at svare på det samme igen og igen. Rigtig god byggelyst! :)
elsker billedet - det skal lige i mine bogmærker til fremtidig brug! :)

Havde netop også den samme tanke om halfinatoren, eftersom man som ikke særligt garvet anlægsbyggere ikke er bekendt med det bipolære design og dets fordele. Super sketch up William! :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.