Jump to content
Festivalanlæg dk

Opfølger - kan jeg skifte forstærker?

NickolajLarsen
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen Jeg har valgt at oprette en ny tråd, men den kommer egentlig i forlængelse af denne tråd omhandlende samme anlæg http://festivalanlaeg.dk/forum/diskussion/batterier-str%C3%B8m/1269-kvalitet-eller-kvantitet?_=1400671778936 Mit spørgsmål omhandler bare noget andet end batterier nu, og derfor jeg har valgt at oprette en ny tråd for overblikkets skyld. Det er især følgende fra Saturnus, jeg spørger yderligere til. "Det er desværre som forventet den gamle klasse A/B version af Vibe forstærkeren. Den hedder a1. Den nye hedder s4. Hvis vi tager ved maksimum volumen med musik med jeres højtalere så vil forstærkeren bruge ca. 13-15A. Det vil sige at et fuldt opladet forbrugsbatteri i perfekt stand på 90Ah vil holde maksimalt 5 timer. Et standard skrotplads bilbatteri vil holde ca. 1 time ved maksimum volumen som er ca. 105dB peak ved 1 meter. En forstærker som en af de nye Pioneer GM-D8604 (eller Vibe nyere s4 version af samme forstærker) bruger 3.1A, altså 4-5 gange så lidt strøm) ved nøjagtigt samme udgangseffekt og lydtryk. Og batterierne vil tilsvarende holde 4-5 gange længere. Hvis man havde et sæt højtalere som Behringer Eurolive B212XL og en lille klasse D forstærker på 2x10W i 8 ohm, for eksempel en TA2024 til 60 kroner (ja, du læste rigtigt, 60 kroner) så vil du kunne spille præcist lige så højt, ca. 106dB peak ved 1 meter, men forstærkeren vil kun bruge ca 0.18A ved samme lydtryk. Altså vil et lille 7Ah forbrugsbatteri til 200 kroner holde i ca. 32 timer på fuld volumen. Et skrotbatteri vil holde ca. 100 timer. Det er altså et valg om I vil bruge mange penge og kræfter på at slæbe mange og store batterier med, eller I vil investere i nyere ting og slippe for besværet, nu og i fremtiden. Spørgsmålet i starten var kvalitet eller kvantitet ud fra et prismæssigt synpunkt, upåagtet at kvantitet selvfølgelig betyder langt mere besvær. I jeres tilfælde med jeres anlæg er det faktisk ligegyldigt ud fra prismæssigt synspunkt. Det bliver dyrt. Regn med at bruge mindst 1000 kroner i batterier som i så skal slæbe med. Det er ca. 30kg i et nyt forbrugsbatteri på 90-100Ah, eller ca. 120-150kg i skrotpladsbatterier. De vil koste ca. det samme og holde ca. lige lang tid. Altså ca. 5 timer ved maksimum volumen." Vi er nemlig kommet frem til, at vi ikke har råd til på nuværende tidspunkt at købe nye højtalere - vi må få det bedste ud af det her anlæg, og så skifte helt ud til næste år. Men mit spørgsmål går på, om vi kan beholde vores højtalere og så skifte forstærkeren ud. Ville vi vinde noget med det i forhold til spilletid? Hvis vi tager udgangspunkt i, at vi med nuværende setup kun kan spille 5 timer på et nyt forbrugsbatteri på 90Ah. En ny forstærker som denne f.eks. http://www.pricerunner.dk/pl/125-2856714/Bilforstaerkere/Pioneer-GM-D8604-Sammenlign-Priser ? Eller er der noget bedre og billigere, som vi nemt kunne sætte i anlægget uden at skulle skifte for meget ud? Anlægget ser sådan her ud: http://www.slickpic.com/share/YQTcu3ycMc22y2/albums/IPhone?preview

Pioneerforstærkeren bruger ca. 5 gange mindre strøm ved max volumen og ca. 20 gange mindre strøm ved lavere volumen. Et realistisk bud vil være at batterierne holder ca. 8-10 gange længere ved almindelig brug.. Husk at de to forstærkere har ca. samme udgangseffekt så du kan spille nøjagtig lige så højt. Du bruger bare mange gange mindre strøm med Pioneer'en.

Igen - mange tak for svar. Det var lidt, det jeg håbede på, men jeg frygter bare, hvor svært det er at udskifte forstærkeren til Pioneer? Vi har en i campen, som har lavet en del bilanlæg og er god til det - vil du vurdere, at det er til at finde ud af med en smule ekspertise på det område? Tænker de to områder alt andet lige kan sammenlignes en smule.

Jeg vil sige i hellere skal bruge de 1500 kr på et helt nyt anlæg end på den forstærker. I kan nok godt få 1000 kr for det gamle anlæg måske, så lad os sige nyt budget på 2500 kr. så byg en halfinator. Den vil spille bedre, højere og længere end det andet. Meget overkill at bruge 1500 kr på en ny forstærker til en anlæg der ikke ser super effektivt ud. (jeg aner ikke hvilke enheder i har brugt og hvordan og hvorledes, men vil tror mine antagelser er rigtige, ret mig hvis de ikke er!) :-)

Anlægget spiller en del bedre end en halfinator - vi har været ude og lytte til en, og de kan ikke helt sammelignes. Anlægget spiller rigtig fint, og det er vi meget tilfredse med, men det spiller bare meget kort tid (ikke mere end 3-4 timer). Derfor var planen at købe en ny forstærker i stedet for et ekstra batteri, som i første omgang var planen. Derved håber vi på, at vi kan nå op og spille en 8-10 timer på et batteri, hvilket ville passe godt til vores behov.

Anlægget spiller en del bedre end en halfinator - vi har været ude og lytte til en, og de kan ikke helt sammelignes. Anlægget spiller rigtig fint, og det er vi meget tilfredse med, men det spiller bare meget kort tid (ikke mere end 3-4 timer). Derfor var planen at købe en ny forstærker i stedet for et ekstra batteri, som i første omgang var planen. Derved håber vi på, at vi kan nå op og spille en 8-10 timer på et batteri, hvilket ville passe godt til vores behov.
Hvilke enheder er der i anlægget?

Har som sagt ikke den store forstand på det, men du kan se et par billeder i det link, som jeg har lagt ind i første indlæg. Der kan du se det :-)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.