Jump to content
Festivalanlæg dk

the box PA202

Isak
 Share

Recommended Posts

Hey Første indlæg her :-) Syntes af jeg har læst et eller andet sted her inde, af Maximum SPL (1 m) 123 dB. ikke er det "rigtige" SPL tal. Er der nongen der ved hvad the box PA202 SPL er, og er det en ok højtaler til festival brug selv om den er på 8 ohm ? ---- fandt nogle andre højttalere med ca de samme spicifikasioner http://www.ibo-proaudio.com/prospeak...q/pro_q112.htm http://images4.thomann.de/pics/atg/a..._en_online.pdf De har 1w/1m 97Db hvad siger i ? lyder det realistisk for PA202 har ca det samme Db ? på forhånd tak jeg er total rookie i festival anlæg

Tja de var nu lidt fordig af der var nogle på dba til 700 for 2 stk hvis jeg kan presse ham ned på 600 og vi har et budget på ca 1000kr + - ja ok det bliver nok lidt + Tænker af bruge en tk 2050 2 eller 4 x 100w men den kan vist nok ikke Bridges så er lidt bekymret over de 8 Ohm... Alexlangberg tak for velkomsten og alle dine lange og meget informative indlæg jeg har løbet ind i her inde :-)

Hvis du kan få to stk. til 600-700 og de spiller som de skal, så tror jeg at det bliver svært at sammensætte noget med nye enheder, som kan konkurrere med det til den pris. Så med et budget på 1.000,- samt begrænset erfaring om højtalere og en festival sæson der nærmer sig, så vil jeg mene at det er et rigtig fornuftigt køb. En TK2050 2x100W skal nok smække noget lyd igennem det højtalere, du behøves ikke det dobbelte. Mange ville være tilfredse med en MaxAmp eller en anden TA2020 forstærker. I dit budget skal du også huske ting som batterier, sikringer, evt. træ, knapper, stativer til højtalererne, kabler osv.

Hvis du kan få to stk. til 600-700 og de spiller som de skal, så tror jeg at det bliver svært at sammensætte noget med nye enheder, som kan konkurrere med det til den pris. Så med et budget på 1.000,- samt begrænset erfaring om højtalere og en festival sæson der nærmer sig, så vil jeg mene at det er et rigtig fornuftigt køb. En TK2050 2x100W skal nok smække noget lyd igennem det højtalere, du behøves ikke det dobbelte. Mange ville være tilfredse med en MaxAmp eller en anden TA2020 forstærker. I dit budget skal du også huske ting som batterier, sikringer, evt. træ, knapper, stativer til højtalererne, kabler osv.
Enig, til den pris kan man lige så godt prøve. :)

Super og tak. Dem prøver jeg at få fat på :-) I forhold til forstærker kikker jeg nu på 2 stk 100W+100W TDA7498 som kan køre i parallel mode:200Wx1 4Ohms. Tænker af jeg så kan ramme omkring 70-80w ved 24v-8ohm er det helt skævt ? http://www.ebay.com/itm/100W-100W-TDA7498-Class-D-HIFI-High-power-Digital-Audio-Stereo-Amplifier-Board/271478471209?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20131017132637%26meid%3D7105597832857817515%26pid%3D100033%26prg%3D20131017132637%26rk%3D1%26rkt%3D4%26sd%3D271478471209

Du skal bruge 36V for at få 81W i 8 ohm. V^2/(2Z) = (36*36) / (2*8) = 81W Det er så ved 10% forvrængning. Sig ca. 80% for at få noget brugbar lyd ud, så ca. 65W i 8 ohm ved 36V forsyning. Husk forstærkeren må under ingen omstændigheder få over 36V. Så dør den.

Tror ikke jeg er helt med 65W i 8 ohm, ja ok men vis jeg køre dem som parallel bliver det vel 130W. og hvis jeg sætter spændingen ned til 24 volt (to tredjedele) er det så ikke ca 83W ? Fandt lige denne her TDA7498 in parallel 2.0 2 * 200w men der står ikke noget om Ohm men ellers ligner det hvad jeg havde tænkt http://www.ebay.com/itm/TDA7498-in-parallel-2-0-power-finished-amplifier-board-free-shipping-/251532765253?pt=UK_Sound_Vision_Amplifier_Parts&hash=item3a90856845

Tror ikke jeg er helt med 65W i 8 ohm' date=' ja ok men vis jeg køre dem som parallel bliver det vel 130W. og hvis jeg sætter spændingen ned til 24 volt (to tredjedele) er det så ikke ca 83W ?
Jeg citerede Ohm's Lov ovenfor. 65W i 8 ohm ved 36V er hvad du får om du så sætter 1000 i parallel. Ved 24V bliver det omkring 29W. Regn selv efter. Ohm's Lov siger at forstærkeres udgangseffekt er (volt i anden) / (impedans gange 2) = udgangseffekt ved 10% forvrængning * 0.8 = reelt brugbar udgangseffekt

Så når de skriver Maximum output power: 100Wx2 (36V 8Ohms) parallel mode:200Wx1 4Ohms Er det helt forkert fordig det strider i mod Ohm's Lov ? Den eneste måde man kan få 100W er ved en højere spændingen Men vil de to forstærkere så spilde præcis lige højt fordig de begge køre på 36v, TDA7498 2x 200W og 2x100W Jeg beklager men har virkeligt svært ved af forstå de her, håber at i kan bære over med mig.

Så når de skriver Maximum output power: 100Wx2 (36V 8Ohms) parallel mode:200Wx1 4Ohms Er det helt forkert fordig det strider i mod Ohm's Lov ? Den eneste måde man kan få 100W er ved en højere spændingen Men vil de to forstærkere så spilde præcis lige højt fordig de begge køre på 36v, TDA7498 2x 200W og 2x100W Jeg beklager men har virkeligt svært ved af forstå de her, håber at i kan bære over med mig.
Eller lavere impedans. Men ja, det er forkert og fysisk umuligt når de skriver 100W i 8 ohm ved 36V. Det kan aldrig blive mere end 81W helt præcist som absolut maksimum og så er det som sagt før ved helt ubrueligt forvrængningsniveau.

Er det ikke en mulighed at de transformere volt op på forstærker kortet så de derved kan få flere watt ud ? ​Ellers giver det jo ingen mening af producere både TDA7498 2x 200W og 2x100W

Er det ikke en mulighed at de transformere volt op på forstærker kortet så de derved kan få flere watt ud ? ​Ellers giver det jo ingen mening af producere både TDA7498 2x 200W og 2x100W
Er det ikke en mulighed at de transformere volt op på forstærker kortet så de derved kan få flere watt ud ?
Nej. Det er det ikke (medmindre du elsker lugten af brændt elektronik.) "2x200W" er bare 2 stk. "2x100W" i parallel så de kan trække 4 ohm. Det er hele idéen med at parallelkoble. At du kan trække lavere impedanser.

Tror Sku jeg er ved at forstå det :-) Saturnus tak for din overbærenhed med den nye elev i klassen. hvad siger du til sådan en her 2 X 125 Watt 8 Ohm http://www.ebay.com/itm/2-X-125-Watt...item51b0738ef1 DC-DC 600W 10-60V to 12-80V Boost Converter Step-up efficiency of 97% http://www.ebay.com/itm/New-DC-DC-60...item3f290d1a77 Manualen til forstærkeren. http://www.sure-electronics.net/download/AA-AB32321_Ver1.0_EN.pdf

jeg ville ikke selv sætte volten op på forstærkeren, men tænkte at den kunne være født med et volt boost på forstærker kortet fra fabrikkens side

(En lille tilføjelse) Det kan være at de 100W og de 200W er hvad forstærker fabrikanten mener den kan peake af effekt. Det som Saturnus regner ud er så vidt jeg kan se rms effekten, og det er også den effekt man skal kigge efter når man leder efter forstærker. Men den maksimale peak effekt vil være V^2/Z, altså en faktor 2 større, og derfor burde de 100W og 200W i hhv. 8 og 4 Ohm, være mulige at opnå som peak værdier. At opgive peak værdien er et snedigt trick som mange forstærker fabrikanter bruger, for at få deres forstærkere til at se meget kraftigere ud.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.