Jump to content
Festivalanlæg dk

Solcelle anlæg til større lydsystem

fednok
 Share

Recommended Posts

Hej venner - Har brug for jeres ekspertise, da jeg intet aner om det. Traditionen tro bygger jeg anlæg hvert år et par måneder op til RF festivallen, vi bor rimeligt tæt på (ringsted) og har derfor en kort tur med vores bæst! I år udvider vi det lidt fordi vi vil ha mere og større fest! yea yea yea! anlægget består groft sagt af : 2x 18" bas, 2x 15" bas, 2x12" midt, 2x1" horn og kommer til at fungere som en mono stack kontrolleret af en mini DSP og 2 effektforstærkere man også bruger i en bil fx. Det kræver derfor masser af strøm, hertil har vi en bunke 200AH batterier så vi kan holde strøm. Men jeg går med ideen om at få et solcelle anlæg op og stå. Hvad kræver det af et solcelle anlæg for lade sådan 1 batteri op i løbet af en almindelig delvist skyet dag? Budgettet er minimalt så vil gerne vide hvad der rent faktisk skal til for at det kan lade sig gøre og så vil jeg også gerne vide hvad jeg kan NØJES med hvis det er. Håber på et par rigtig gode svar fra jer eksperter her på forum! THANKS! Mvh Camp AFTERSUN!!!

Det kræver derfor masser af strøm, hertil har vi en bunke 200AH batterier så vi kan holde strøm. Men jeg går med ideen om at få et solcelle anlæg op og stå.
Det lyder godt nok ineffektivt. Hvorfor ikke optimere systemet lidt, i stedet for at tilføre mere strøm? Hvis I kan sluge batterier i sådan et omfang vil en solcelle nok ikke gøre meget fra eller til. Du må også være mere konkret end at budgettet er minimalt. Vi aner jo ikke hvad et minimalt budget er for dig.

Du skal over 200 watt i paneller for at kunne lade et batteri op i løbet af en dag. Så du kan godt regne op i 3000-4000 kroner for at få solceller. Der kan så spares noget ved at købe nogen på dba fks. Men der skal også bruges penge på stativ, kabler, stik og regulator. spar noget at strøm på at købe nye og mere effektive forstærkere. Prøv at kig på den pioneer der er nævnt flere steder her på forummet. en vindmølle vil nok være det mest effektive alternativ, bare farlig hvis den ikke er sat højt og forsvarligt op.

Hmm - ja det er det helt sikkert. Disse enheder sluger vel strøm. Men det skal jo også spille en hel plads op. Sidste år havde vi omkring 200-300 mennesker foran anlægget - Planen er flere i år (y) Har du forslag til hvordan det kan optimeres? - Det er klasse D amps jeg har på, hvilket jeg har læst her på sitet er det man skal gå efter. de er så koblet på mini dsp som så er koblet på en ipad som får strøm fra nogen store powerbanks. Budgettet er realistisk set på 1000-2000kr - men kan somregelt skaffe og finde alt muligt billigt/gratis/brugt - Vil det være mere effektivt med en cykel og en bil generator? Hvilket info har du nøjagtig brug for at vide for at fortælle mig hvordan jeg kan optimere det så jeg får mest ud af det? Alle enheder har en DB følsomhed på 99DB 1w/1m

Har du nogen links på hvad det er for nogen højtallere? er de bare smidt i et tilfældigt kabinet, er de købt som færdig højtaler eller harbdu bygget et anbelfalet kabinet? så længe duvhar klasse D amp er du ikke helt ude i hampen, men igen ville et link være en stor hjælp til at vide hvad der kan gøres bedre. en cykel med generator er meget effektivt, men en bil generator skal det ikke være, da den har maks ydelse ved en 4000-8000 omdrejninger og ikke lige så effektiv som hvis du købte en generator der beregnet til sådan en strøm produktion, men jo, det kan være et alternativ. ellers så find en bosch eller siemens vaskemaskine mener jeg det er, de har nemlig en motor som er med en spwciel form for n opbygning af elmotoren så den faktisk er mere effektiv.:-) plus det kræver at der en som gider at sidde og cykle hele tiden.:-)

Jeg researchede lidt (læs: googlede) og jeres anlæg er sådan set helt fint. Kan ikke gøres meget mindre strømforbrugende medmindre ambitionerne skrues ned. Så det piller vi ikke ved. Problemmet nu er bare hvor mange solcelle-watt og type I skal bruge. Det er sådan set heller ikke et problem da jeres budget til det nok ikke rækker helt til et selvforsynende system alligevel skal I bare have en god solcellelader. Gerne lidt større end strengt nødvendigt så I kan udvide lidt de næste par år med flere solcelle hvis der er behov. Med det der er tilovers finder I bare de billigste paneller I kan skaffe, og laver en ramme til dem så det kommer op over pavillionen og vendt mod syd. Hældning ca. 30 grader. That's it. I vil med næsten sikkerhed løbe tør for strøm men dog ikke helt så tit. Og så er det jo bare at udvide til næste år. EDIT: Nå jah, så var der spørgsmålet. 50 nominelle solcellepanelwatt giver ca. 3.3333A ladestrøm med dansk vejr osv. giver det efter ca. 2A effektivt ned i batterierne per god solskinstime. Dem er der ca. 8 af per dag sådan i gennemsnit. 1 stk 200Ah batteri vil derfor tage ca. 80 solskinstimer at lade helt op med et 50W solcelle hvis vi forudsætter at I ikke har løbet batterierne helt i bund. 40 timer med 100W, 20 timer med 200W osv. I skal derfor op at have 500W i solceller (og en lader der kan trække minimum 15A) for at være relativt sikker på I kan lade et batteri helt op på én dag. Husk det med stativ op placering. Hvis et solcellepanel af den billige type får bare det mindste skygge falder strømmen til omkring 10%.

Der er en gut på dba der har tyndfilms solceller til salg på 105w stk. Det er de "rigtige" idet de ikke falder drastisk i effektivitet ved en smule skygge. De koster i øvrigt kun 490kr stk, hvilket ikke kan gøre billigere på nogen som helst måde. Vi bruger sådan 4-5 stk, og det giver os strøm nok. 26721372 er hans nummer, han er vist nok fra Amager.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.