Jump to content
Festivalanlæg dk

Magnet-mod-magnet?

emil2
 Share

Recommended Posts

Reply To: Magnet-mod-magnet? Got the money? Så er der ikke mange mid/bass woofers der kan følge med 3012HO http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Kappalite_3012HO Jeg vil sige det sådan at fordelene i boominatoren ved ryg mod ryg er mere strukturel styrke end det er forøgelse af følsomhed - sagt på en anden måde, du kan ikke høre forskellen - men du kan måle den :)

Reply To: Magnet-mod-magnet? Hmm. Jeg har mere kig på denne: http://www.fane-acoustics.com/prod_details.aspx?pid=205 Den koster 400-500. Jeg har ikke super mange penge, og jeg prøver egentlig at gøre det så billigt som muligt. :) Jeg troede egentlig at det der ryg mod ryg gjorde en nogenlunde forskel på følsomheden på højtalerne, men hvad mener du med "strukturel styrke"? :)

Reply To: Magnet-mod-magnet? Jamen, den ser da helt fin ud til prisen.. Når det ikke er mere end 4-500kr så gør det heller ikke så meget hvis ens design ikke er 100%.. I boominatoren limer man jo magneterne sammen, således at de 2 woofers egentlig fungerer som indre bracing, hvilket giver færre vibrationer i kabinettet og dermed en bedre respons i de lavere oktaver.. Følsomheden øges ca. 0.5db per woofer, så noget der ligner 1-2db ved at gøre det - ikke noget man kan høre, men mange bække små som man siger og pludselig begynder det at ligne noget ;)

Reply To: Magnet-mod-magnet? Jeg synes også den ser fin ud, ja. :) Og havde tænkt på et design med to 12", ryg mod ryg, men kan godt være jeg bare dropper det igen og laver det helt simpelt. :) Hvilke tweetere/diskanter var det i brugte? MPT et eller andet?

• 4 months later...

Re: Magnet-mod-magnet? Vil ikke afspore tråden men jeg har et spørgsmål om netop magnet to magnet princippet. Vil bygge mig en højttaler med dele som tidligere har været anbefalet som alternativer til boominatoren. mit spørgsmål er: vil man få højere lyd eller vil man få lavere lyd, hvis man undlader magnet to magnet og lader alle højttalere vende ud mod frontsiden?

Re: Magnet-mod-magnet?

Vil ikke afspore tråden men jeg har et spørgsmål om netop magnet to magnet princippet. Vil bygge mig en højttaler med dele som tidligere har været anbefalet som alternativer til boominatoren. mit spørgsmål er: vil man få højere lyd eller vil man få lavere lyd' date=' hvis man undlader magnet to magnet og lader alle højttalere vende ud mod frontsiden?[/quote'] Du vil opleve at få mindre lyd.

Re: Magnet-mod-magnet?

Vil ikke afspore tråden men jeg har et spørgsmål om netop magnet to magnet princippet. Vil bygge mig en højttaler med dele som tidligere har været anbefalet som alternativer til boominatoren. mit spørgsmål er: vil man få højere lyd eller vil man få lavere lyd' date=' hvis man undlader magnet to magnet og lader alle højttalere vende ud mod frontsiden?[/quote'] Jeg har svaret på spørgsmålet mange gange før. Det er ikke en god idé. Først og fremmest skal du beregne kabinettet helt forfra da mine specielle ligninger kun kan bruges når højtaleren er bipolar. Jeg gætter på kabinettet skal være 25%-33% større uden dog at gide regne på det. Dernæst skal du have lavet et filter der sænker alt over 350-400hz med 6dB da du ellers for alt alt for meget øvre mellemtone og diskant. Den letteste måde at gøre dette på er at smide to af diskanterne væk, og så skære den ene bas af med en spole fra ca. 350hz. Da du gør det betyder det også at basserne ikke kan dele det samme kabinet længere, så du bliver nødt til at dele det i mindst 4 kabinetter indvendigt og have seperat refleksafstemning i hver. Sidst men ikke mindst, selv hvis du gør alt herover korrekt vil det stadig ikke lyde tilnærmelsesvis ligeså godt som en rigtig Boominator. Mit råd er: Drop idéen nu. Enten byg en rigtig Boominator eller find på noget andet.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.