Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til paralelforbindelser

Kredeskou
 Share

Recommended Posts

okay, here's the deal. Jeg er blevet i tvivl om, om min paralelforbindelse er rigtig. Jeg har en ledning fra hver plus pol på batteriet som går ind i en samlemuffe og videre til en sikring (samme med minus). Alle de steder jeg har set er der en negativ ud fra et batteri og en positiv ud fra det andet batteri, men det ved jeg ikke om jeg har her eller om jeg kun trækker strømmen fra ét af batterierne. Der kommer strøm til min forstærker uanset hvordan jeg sætter kablerne. Og ja, der er et spørgsmål gemt et sted. Er det rigtigt, det jeg har gjort? Jeg håber i forstår hvad jeg mener :-)

Okay fedt nok. Det var egentlig bare det, jeg ville høre :) Lige et sidespørgsmål. Hvis jeg kører på 230 volt, behøver jeg så en sikring? Har en 230 til 12v omformer fra en ekstern harddisk (som virker til min boominator) og skal bruge min boominator til studenterkørsel umiddelbart inden roskilde, så det ville være rart ikke at skulle køre batterierne i bund :)

I min strømforsyning til min bærbare, der er der en indbygget kortslutningsafbryder, så den simpelthen bare lukker ned hvis den bliver kortsluttet, den reseter sig selv når kortslutningen forsvinder. Tror dog stadig at jeg ville køre med en sikring, hvis jeg brugte en ekstern strømforsyning. Sikringer er nemlig dejlige, specielt når de redder ens udstyr, en selv eller forhindrer en brand. Hvordan vil du skifte mellem PSU og batterier? Jeg har to strøm indtag på mit anlæg, de har hver deres sikring som det første. Den ene har været gået, sikkert fordi en fuld abe har lavet en ekstern kortslutning, jeg har i hvert fald haft glæde af dem.

det er bare sådan en her (agtigt) som jeg putter ind i forstærkeren. den kører på 230v men sender kun 12v ud. Vi taler kun og nogle timer mens vi kører, hvor den er slukket i mellemtiden. Jeg har normalt sat den til på samme måde herhjemme og det har kørt fint, men det ville satme være ærgerligt hvis den gik i stykker dagen inden roskilde :-) Så jeg vil ikke "skifte" mellem psu og batterier, men blot bruge et normalt psu.

Hvis du ikke har den tilsluttet til batterier og PSU samtidig, så har du vel også skiftet mellem dem de to forsynings typer?

Så jeg vil ikke "skifte" mellem psu og batterier' date=' men blot bruge et normalt psu. [/quote'] Hvis du mener at du ikke bruger en omskifter men afmontere batterierne i nogle samlemuffer, er det så ikke bare at tilslutte din PSU der, så har du jo stadig sikringen siddende i kredsen.

Jeg fjerner alt elektronisk i kassen så jeg kun sidder tilbage med min forstærker. Når jeg har gjort det, sætter jeg så omformeren som er på billedet ovenover ind i forstærkeren så jeg sidder tilbage uden en sikring, men kun min 230v-12v adapter :-)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.