Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator tvivl

jcaggebo
 Share

Recommended Posts

Hej alle Jeg er lige blevet færdig med at save alle delene ud til min boominator, mangler bare lige at lave hullerne. Jeg er igang med at købe elektronikken nu, indtil videre har jeg købt: 4x HP10W 4X Piezzo tweetere 5 meter - 79-Strand OFC Speaker Cable 2x1.4mm 8 plastik hjørner 4x højtalergitter Max amp 4x 2W 47 ohm modstande Jeg er ikke klar over hvad jeg skal bruge for at samle elektronikken. Jeg har en lodde kolbe og lodde tin, men jeg ved ikke om jeg mangler andre komponenter for at det kan samles. Jeg har hørt nogen bruger samlemuffe, men da jeg er aldeles uerfaren kunne jeg godt bruge lidt hjælp fra nogen som ved mere end jeg. Håber der er nogen som vil hjælpe mig.

Jeg har ikke bygget boominator selv, men som udgangspunkt skal du bare vælge om du vil lodde eller samle ledninger med samlemuffer. På side 4 i boominator guiden kan du se hvordan elektronikken skal samles. De steder hvor stregen deler sig skal du så lodde eller samlemuffe

Hvad vil i så anbefale at lodde, eller samlemuffe?
Klart at lodde. Det giver en bedre samling, og det er pænt nederen hvis din ene højtaler ikke længere spiller, fordi at der er en ledning der er røget ud af en samlemuffe. Samlemuffer skal du i hvert flad kun bruge der hvor du kan komme til dem igen.

Et andet godt tip, som jeg nok har læst fra Saturnus i tidernes morgen, er at bruge en polyfuse i stedet. Den blokerer, hvis strømmen bliver for kraftig, men åbnet selv igen, når strømmen bliver lav nok igen. Dvs. at man ikke behøver at skifte den, i tilfælde af kortslutninger. Man slukker bare for det hele, finder og fjerner kortslutningen, og tænder derefter igen. Så kører det igen, indtil du kortslutter igen. Og de koster ingenting. http://en.wikipedia.org/wiki/Resettable_fuse

Lodning er altid at foretrække, medmindre der er tale om ting, der skal hives af og på tit. Ting bliver overraskende let rystet løs i sådan et kabinet, hvilket selvfølgelig giver meget god mening, når man prøver at holde på det, imens det spiller på max og mærker, hvor meget det egentlig vibrerer. Og det er især et problem i designs som Boominatoren, hvor man ikke lige nemt kan komme til højttalernes bagsider igen.

Vil gerne lige høre om der er nogen risiko ved at ledning hopper af en hp10w, udover dårlig lyd? Jeg synes ellers det sad nogenlunde da jeg lukkede min boominator, men nu kan jeg da blive helt nervøs :P Hvis det betyder noget, så bruger jeg en maxamp med hp10w+mpt-001 (standard boominator setup)

Virkelig? Jeg mente mere noget i stil af (nu bevæger jeg mig ud på tynd is) at hp10-w er jo parallet koblet på, så hvis den ene hopper fra (kabelsko på højttalerne), så ser forstærken den som en 8ohms højttaler i stedet for 4ohms. Betyder det noget særligt udover, formentlige, dårligere lyd?

Virkelig? Jeg mente mere noget i stil af (nu bevæger jeg mig ud på tynd is) at hp10-w er jo parallet koblet på, så hvis den ene hopper fra (kabelsko på højttalerne), så ser forstærken den som en 8ohms højttaler i stedet for 4ohms. Betyder det noget særligt udover, formentlige, dårligere lyd?
Nej, det gør ikke noget :biggrin: Der kunne dog godt ske kortslutninger hvis den nu hopper over på en anden pol eller sådan noget. Er det en Maxamp du har?

Min tese vil være at der så kun vil komme strøm til den ene højttaler sådan så det kun er den ene der spiller (som så vil være i 8ohm) hvis der mangler en ledning på en af højtalerens poler vil den ikke spille. Den anden vil dog stadig spille. Men hvis du bruger kabelsko så klem dem helt fast med F.eks en skævbider så de ikke er til at rokke af højttalere . Hvis du vil være helt sikker så lod ledningerne på :)

Ja jeg bruger en maxamp. Kassen er forseglet med epoxy nu, så det forsent at klemme/lodde, men det jo værd at huske til næste boominator :D Men det lyder ikke som det store problem hvis den ene skulle hoppe af, jeg kan godt komme ind til forstærkeren, så der kan jeg jo bare skrue den fra, for at forhindre eventuelle kortslutninger

den sorte(midterste fra maxamp) skal på den der hedder tip (den i midten, den store) den røde og gule skal bare på de to andre. De skal bare på én hver, og lige meget hvilken en af dem det er :) Husk at få den blottede ledning ind i hullet, og får varmet stykket fra jackbøsningen op i nogle sekunder før du går igang med loddetinnet. De stykker der er venstre og højre må for gudsskyld ikke have kontakt med gnd (den store, sort) og heller ik kontak med selve "huset".

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.