Jump to content
Festivalanlæg dk

Alternativ til DJ/pult

Alfred
 Share

Recommended Posts

Hej FA Jeg ville bare høre om folk kendte nogle gode alternativer til at skulle have en decideret DJ, eller ihvertfald noget der ikke kræver en helt masse ekstra lydudstyr. Hørte lidt snak om Traktor-appen til iPad, men er det noget juks, eller er det bedre end ingenting/pre-mix? Jeg har utrolig lidt forstand på hvad en DJ egentlig laver og havde lidt overvejet at spørge om hjælp til at få lavet en sommermixtape. Anyways, del jeres setups og måde at sprede lækker lyd!

Man kan også få en z1 controller fra native instruments (som også laver traktor), den har en masse effekter, og kan spille sammen med ens tablet eller smartphone hvor man så kan udvide med at sætte que's og så videre så man næsten får en komplet mixerpult. Dog ved jeg ikke hor meget strøm controlleren bruger og det er desværre noget af det vigtigste :)

Til almindeligt brug har vi ikke nogen mixer, men når vi holder vores årlige 90'er fest så kommer der en DJ med en lille håndholdt mixer. Det giver så meget mere feststemning at der er en dj, og man får ikke de øjeblikke hvor man venter på at næste nummer går i gang.
Og det er også gerne disse øjeblikke (mellem sange der skifter) at folk vælger at rende videre og se til andre fester - et flydende skift holder folk lidt længere og festerne bliver derfor lidt større :)

Til almindeligt brug har vi ikke nogen mixer, men når vi holder vores årlige 90'er fest så kommer der en DJ med en lille håndholdt mixer. Det giver så meget mere feststemning at der er en dj, og man får ikke de øjeblikke hvor man venter på at næste nummer går i gang.
Det er en Pacemaker, han bruger. Jeg tror dog den tager noget længere tid at lære at bruge, end Traktor på en iPhone/iPad. Er helt enig i, at en DJ er vigtig. Ikke så meget fordi det skal være en bestemt type musik, men bare så der er en smule sammenhæng i tingene, fordi der kun er en enkelt person der bestemmer. Og gerne ved, hvilke dele af hvilke sange, der er interessante. Ellers kommer Fede-Dorit midt i festen og skifter nummer hvert 20. sekund, indtil hun har bestemt sig for, hvilken sang hun vil høre. Og det er med 80% sikkerhed en eller anden lortesang, som kun hende og hendes 2 veninder kender, fra dengang de var på Roadtrip i Australien og altså bare hørte den fjollesang hele tiden og sang med og åh hvor var det skønt dengang kan I huske det? Åh altså, Fede-Dorit. Vi er 50 mennesker, der ikke gider at høre den...

Jeg har hørt at traktors mixere generelt bruger mindre strøm end så mange andre. Man kan overraskende meget på sådan en som Kredeskou henviser til. Til festival har jeg en mixer af den type hvor man har komprimeret alle de mest essentielle funktioner ned i en meget kompakt mixer: http://geminisound.com/product/firstmix-pro. Her har man både loops, effekter, cues, knapper til at navigere i musiksamlingen samt jog wheels, som er virkelig populære når folk vil op og lege dj med scratch og alt det der høre til. Inklusiv levering kostede den mig vidst cirka 1200 kroner fra amazon uk.

Jeg har en ipad med traktor appen til 65Kr den fungere nøjagtig som en dj pult. Man finder hurtigt rundt i den og lære det hurtigt. Vil dog anbefale hvis man er helt ny lige kigge nogen youtube videoer igennem så man har lidt basis dj viden, det er vigtigt - ellers synes man hurtigt det er kedeligt! Strømforbruget på den er jo bare på batteri - Jeg har så købt 2 stk powerbanks på 30.000 mah stykket. Det burde alene med den holde strøm på ipad'en hele festivallen. Jeg fandt powerbanks begge, for 270kr incl. fragt på e-bay UK

Strømforbruget på den er jo bare på batteri - Jeg har så købt 2 stk powerbanks på 30.000 mah stykket. Det burde alene med den holde strøm på ipad'en hele festivallen. Jeg fandt powerbanks begge, for 270kr incl. fragt på e-bay UK
Så er de nok ikke på 30000mah ;)

+1 for Traktor til iPad som "fednok" skriver. Den er super lækker og intuitiv at bruge. Man kan udvide med z1 controlleren og kabel så man også kan pre-listen sine tracks og faktisk DJ'e ganske professionelt. Det virker overraskende godt! :)

Pacemaker har også lavet en iPad App som er integreret med Spotify! Synes den er ret fed - den gør virkelig meget af arbejdet i forhold til en alm. pult hvilket jo er dejligt hvis man ikke har den store erfaring! :-) Man skal dog betale for nogen af funktionerne. Man kan købe dem samlet for en 50'er, så det går jo nok.

Pacemaker har også lavet en iPad App som er integreret med Spotify! Synes den er ret fed - den gør virkelig meget af arbejdet i forhold til en alm. pult hvilket jo er dejligt hvis man ikke har den store erfaring! :-) Man skal dog betale for nogen af funktionerne. Man kan købe dem samlet for en 50'er, så det går jo nok.
Nøj hvor fedt, med den app! Har længe ledt efter en DJ app med Spotify-integration og så er den oveni købet lavet af dem, der nok har mest erfaring med den slags. Det er jo lige før, man bliver nødt til at købe en iPad mini nu... og så kan man endda håbe på, at Fede-Dorit ikke kan finde ud af at bruge den!

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.