Jump to content
Festivalanlæg dk

Selvbyg

Kjartan
 Share

Recommended Posts

Sidste år kopierede jeg jeres basic-anlæg (mange tak for hjælpen!), og i år har vi besluttet der skal laves en boominator - den kunne jeg godt bruge lidt hjælp til at finde de rigtige elementer til. Fra sidste år har vi en TA2020 forstærker, sikringer og de fleste kabler der skal bruges, så det er faktisk bare højtalerenhederne jeg godt kunne bruge hjælp til at vælge. Vi ville gerne lave noget i stil med Saturnus' Boominator, og jeg er ret begejstret med ideen om at sætte højtalerne "magnet mod magnet". Jeg ved ikke meget om højtalere, så er der en der kan foreslå 4stk 10" enheder der kan bruges? Kan man evt gå ned og bruge 8" enheder eller bliver det for småt når de skal sidde mod hinanden? Det hele skal være så billigt som muligt, jeg tænker at dette godt kan skaffes for 1500 kroner? Derudover skriver Saturnus i sin guide at han også har benyttet sig af 4 MGR CH-100 piezo tweeter. Hvad er det, og er det noget der kan spares væk så det bare består af de 4 højtalere? På forhånd tak.

Reply To: Selvbyg Der er ikke rigtigt nogen enheder som fungerer bedre end P.audio HP-10w til prisen og 4 stks af dem kan købes for omkring 1500kr. Hvis i laver om i enheder, design osv er det ikke længere en boominator og så skal i igang med at beregne kabinet osv ud fra de enheder i vælger og i får næppe et lige så godt resultat.. Piezo tweeterne er absolut nødvendige, ellers lyder anlægget slet slet ikke godt.. Det vil virkelig mangle noget. Det menneskelige øre kan høre fra 20hz til et sted imellem 16-20khz og wooferne tager sig kun af responsen op til omkring 3-4000hz, dvs tweeterne skal tage sig af resten af registret.. Piezo tweeters er generelt ret billige med en pris på typisk 20-60kr stykket :)

Reply To: Selvbyg Til den pris skal tweeter'ne vist ikke spares væk ;) Jeg tænker at købe gennem denne side: http://www.ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/10-tomme-c96816/paudio-hp-10w-p78414/ Er disse noget værd? http://www.ljudia.no/p-1-p581196/ http://www.ljudia.no/p-2-p581197/ Jeg er sikker på jeg fandt dem Saturnus har brugt på denne side, men kan ikke finde dem nu... Jeg går ud fra at en piezo tweeter også bare tilføjes med højtalerkabel, men kan de i alt 8 enheder godt sættes i TA2020 forstærkeren hvor der kun er 2 udgange på? (altså i alt 4 stik til kabler)

Reply To: Selvbyg Der er også dem her.. Jeg brugte et par næsten magen til i min første boominator og de lød okay.. http://www.ebay.co.uk/itm/PIEZO-TWEETER-Recessed-edge-100-Watt-/380261946194?pt=UK_ConElec_SpeakersPASystems_RL&hash=item588960d352#ht_720wt_986 Yup, alle 8 enheder sættes til forstærkeren, 2 woofers i parallel på hver kanal og så bare piezoerne parallelt med wooferne med en modstand i serie - størrelse afhænger af tweeteren :)

Reply To: Selvbyg Simpelt (: Jeg har kigget lidt på en sketch up tegning af Saturnus, http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=b38916e3d35b9b8e48e7f28fd1e1399b, og funderede over hvor det er planen der skal kunne sidde et (to?)batterier? Det lille midterstykke er jo kun 7cm bredt? Hvad er formålet derudover med hullerne i rumdeleren inde i Boominatoren? Og på tegningen har saturnus huller ved håndtag, hvor jeg kan se på dit orange bæst at du har et hul på hver side, er det et krav at der skal kunne komme luft ind et sted på siden?

Reply To: Selvbyg Et 7.2Ah batteri er knap 7cm bredt. Hullerne er for ventilation til batteri/forstærker for at fjerne varme - ikke dødsens nødvendigt med en ta2020.. Slå Bas's reflex op på Google for en forklaring. Jeg har brugt seperate håndtag og porte hvor saturnus har kombineret de to :) Portene er iøvrigt et krav :)

Reply To: Selvbyg Nu giver det mening at Boominatoren også "kun" kan holde strøm i omkring 50 timer med to batterier hvis jeg har læst korrekt? Kan man evt lave batteri/forstærker-rummet bredere så man enten kan have et 13 eller 17,5cm bredt batteri i? Jeg ved godt det er at pille ved boominatoren, men tænkte man kunne sætte et af følgende batterier i så der var musik til hele ugen uden at benytte sig af solceller? http://p-lindberg.dk/Soegeside.aspx?ArticleID=41381 http://p-lindberg.dk/Soegeside.aspx?ArticleID=41385 Jeg håber ikke den tanke er helt på kanten til blasfemi ;-)

Reply To: Selvbyg Standard boominatoren har 3 styks 7.2Ah batterier, men der er ikke noget i vejen for at du gør midterrummet større, så længe du holder de 2 kamre i uændrede dimensioner.. Du skal bare være opmærksom på højden af batterierne og vægten - den bliver satme tung med 2 x 24Ah batterier :) Længden og diameteren er langt fra tilfældige.. Man tuner kabinettet efter en ønsket respons med fx et program som Winisd på baggrund af woofernes t/s parametre.. På det punkt skal du nok læse saturnus' tråd på diyaudio grundigt og følge standard målene - medmindre du selv vil igang med udregningerne ;) Så vidt jeg husker brugte jeg Ø11cm reflex rør på en længde på 10cm - det vil du nok ikke gå helt galt i byen med :)

Reply To: Selvbyg Jeg kan ikke lige tilføje noget til ovenstående ud over at gøre opmærksom på at 1 stk 7Ah batteri giver ca. 20 timers spilletid. Men det er altså ved konstant absolut maximum volumen. Regn med at det er mere end nok til 2-3 dage. 3 stk 7Ah batterier burde kunne række hele festivalen hvis altså i kun spiller musik på den og ikke oplader mobil/ipod osv på den. Regn med at hver opladning af mobil/ipod tager ca. 2½ time af batteritiden. Hvis jeg skulle give et råd ville det være at have et fast stort batteri i lejren, og så 2 stk af de anbefalede batterier i Boominatoren. Når I er i lejren skifter i til det store batteri, og skifter til de indbyggede når I er "på tur", så skulle det nemt række hele ugen. Husk omskifter da man aldrig, jeg gentager: ALDRIG, må parallelkoble batterier med forskellige ladestadier.

Reply To: Selvbyg Har lige en tilføjelse til de batterier du linker til.. Det sidste på 62Ah er et almindeligt bilbatteri og er håbløst til det her formål da det er bygget til at afgive store mængder strøm på kort tid til fx en startmotor hvorimod et batteri i en boominator skal være bygget til at afgive en lille mængde strøm i lang tid.. Derfor køb et deep cycle Sealed Lead Acid (SLA) batteri som kan tåle at blive afladet meget.. Fx vil 2 af nedenstående 18Ah batterier give ca: (36x0,8)/0,35= 82 timer spilletid ved max volume hvorimod bilbatteriet på 62Ah vil give jer ca: (62x0,4)/0,35= 70 timer.. Det er fordi SLA batteriet kan tåle at blive 80% dybdeafladet hvorimod bilbatteriet kun kan tåle at blive 40-50% afladet inden det mister evne..

Reply To: Selvbyg Det tilbud kan jeg ikke sige nej til, jeg beslutter mig allerede nu for et rør med Ø 75mm :) Det var pludselig mere kompliceret at vælge batteri end forventet.. Det betyder også at det var et lucky punch at vi sidste år ikke løb tør for strøm og spillede i små 100 timer med følgende batteri?: http://www.harald-nyborg.dk/p6650/autobatteri-74-ah-hoejre Jeg går ud fra at det første batteri jeg linkede til deler bilbatteriets egenskab med kun at kunne tåle at blive 40-50% afladet? http://p-lindberg.dk/Soegeside.aspx?ArticleID=41381

Reply To: Selvbyg Med 2 HP-10w per kammer, 23 liter netto (rumfang fratrukket enheder) og en tuning på 82hz vil du skulle lave en Ø7,5cm port 2,92cm lang (3cm). Et 74Ah batteri vil typisk give omkring (74x0,4)/0,35=85 timers levetid inden det tager skade.. Det er ikke underligt at i fik 100 timer ud af batteriet første gang i brugte det.. Men når i aflader det så dybt tager det skade og efter fx 10 dybdeafladning får i måske kun 30-40 timer ud af samme batteri fordi det er næsten ødelagt.. Derfor vælger man et Deep Cycle da det typisk vil have en 3-400 cyklusser med 80% afladning uden at miste særligt meget evne.. Det sidste batteri du linker til vil jeg tro er et almindeligt lukket forbrugs blybatteri da det er til plænetraktorerer - så forvent at det kan tåle en 60-80% afladning uden at tage særlig skade :)

• 1 year later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.