Jump to content
Festivalanlæg dk

Kommer mit anlæg til at bruge for meget strøm?

Nylerisk
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen! Fik dette forum anbefalet af en 'kollega', da jeg har et noget nørklet spørgsmål som jeg ikke selv har en **** forstand på :-) Jeg har pt. ingen bil, men et rigtig godt anlæg til bilen. Så mine planer er at i stedet for de står og samler støv, vil jeg lave et festivalanlæg/transportabelt anlæg til strand, druk, parker osv. Mit set-up er som følger: 1x Earthquake TNT 2000W/4ch forstærker - http://autohifi.dk/index.php?route=product/product&path=61_81&product_id=307 2x GTX 12" Subwoofer http://autohifi.dk/index.php?route=product/product&path=63_131&product_id=166 2x JBL GTO 4" Højtalere 2x cerwin Vega 6,5" højtalere samt ledninger.. Mit problem/spørgsmål er bare: kommer dette anlæg til at bruge for meget strøm til at et batteri kan trække på det i mere 5 min? Og hvis det er fint nok, skal jeg så have et forbrugsbatteri på de der 100 ampere for at det kan spille i nogle timer? Har ingen forstand på strøm/forbrug med watt, ampere og alt det der, men med en forstærker på 2000W blev jeg lidt i tvivl om det overhovedet kunne lade sig gøre :)

Svaret bliver: JA, dit anlæg kommer til at bruge meget strøm. Det er en klasse AB forstærker og de er meget ueffektive sammenlignet med klasse D forstærkere. Om du komme til at bruge dit batteri på 5 timer komme an på hvor højt du spiller, men det kommer ihvert fald til at bruge strømmen rimeligt meget hurtigere end hvis du havde brugt en klasse D forstærker. Dit anlæg ville nok spille 30-50% længere tid på det samme batteri hvis forstærkeren havde været klasse D. Forstærkeren kan levere 100Wrms i 4 Ohm pr. kanal. Det gør den godt nok ikke, men måske et par og tyve når du spiller for fuld knald. Antaget at du bruger alle 4 kanaler, dine højtalere er 4 Ohm og effektiviteten på din forstærker er omkring 50% så kan du på et 100Ah batteri ca spille på fuld styrke i: (4*22Wrms*(1/0.5)/(12V*100Ah) = 6.7 timer Til sammenligning vil du kunne spille 11.5 timer med en klasse D forstærker, der har omkring 90% effektivitet. Så der er en del at hente. Husk på at denne udregning bare er et hurtigt overslag.

2000W forstærker? Den er da på 4x100W så hvordan det lige bliver til 2000W er lettere uvist. Men ja, den er klasse AB og bruger derfor ca. 5 gange mere strøm end en Pioneer eller Vibe Slick forstærker med samme udgangseffekt ved maksimum volumen. 15-20 gange mere strøm ved lavere volumen. Højtalerne er sikkert glimrende til bilen men komplet uegnede til udendørs brug. Effektivitetten er katastrofal og frekvensgangen og parametre er tilpasset at de skal sidde i en bil, og ikke udenfor.

2000W forstærker? Den er da på 4x100W så hvordan det lige bliver til 2000W er lettere uvist. Men ja, den er klasse AB og bruger derfor ca. 5 gange mere strøm end en Pioneer eller Vibe Slick forstærker med samme udgangseffekt ved maksimum volumen. 15-20 gange mere strøm ved lavere volumen. Højtalerne er sikkert glimrende til bilen men komplet uegnede til udendørs brug. Effektivitetten er katastrofal og frekvensgangen og parametre er tilpasset at de skal sidde i en bil, og ikke udenfor.
Hej Saturnus. Hvad regner du effektiviteten for at være i klasse AB bil forstærkere. Jeg tænker de ligger omkring 50% procent, og op imod en klasse D der måske ligger på 90-95% kan jeg ikke se at strøm forbruget skulle blive meget mere end dobbelt så stor i klasse AB sammenlignet med klasse D. Havde det været ren klasse A, ville jeg være enig at strømforbruget ville være tættere på 5 gange så stort, men så skal effektiviteten på forstærkeren altså helt ned på under 20% og det tror jeg alligevel ikke en klasse AB forstærker er, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Du tager fejl. En klasse AB forstærker har en maksimal effektivitet på ca. 15-18% hvis vi snakker om bileffektforstærkere. Klasse D forstærkere på 80-85% Og hvorfor så det? Der er fordi hvis det havde været RMS, altså sinus signal ved maksimumværdi og ikke musiksignaler, så ville effektivittetten af en klasse AB forstærker være ca. 50% (teoretisk 71% men det er lige så realistisk som flydende grise). Men det er ikke, det er musiksignaler og middelværdien (crest factor) er på 10% af maksimum RMS, og her er det at klasse AB forstærkeren til kort for, som navnet antyder, er alle klasse AB forstærkere klasse A de første par procent af udgangseffekten, og derfor bliver effektivitetten ved 10% af max RMS ca. 20%. Gang det så med dc-dc converteren effektivittet og du har den samlede effektivittet for forstærkeren. Snakker vi lav volumen går det helt galt for så kører klasse AB forstærkeren selvfølgeligt stort set klasse A hele tiden og så falder effektivitten til blot 2-3%

Hey Neiv! Tak for din "sådan ca" udregning, den kan jeg lige tage med mig til næste gang :-) .. Men ca 5-6 timer ved fuld styrke er sgu okay til mig til at starte med! Hele ideen ved at lave anlægget, var at jeg bare skulle samle nogle kabinetter selv og så putte alt udstyret i som jeg i forvejen har, bare så det kan blive brugt..

Nu er jeg desværre ikke lige så god til strøm, men når der står 2000W/4 regner jeg det for at være 2000W og 4 kanaler :-) Som sagt er det noget jeg har liggende, og regner det derfor værende lidt 'gratis' - så det gør ikke så meget at jeg ikke får fuld effekt kontra hvis det var beregnet til udendørs. Og jeg har da haft nogle okay fester med dørene åbne til bilen, så regner også med de gør sig okay til mit projekt. Men fedt fedt, jeg tror jeg må investere i en klasse D forstærker til den tid, lige nu skal det bare være så billigt som muligt, og ikke samle støv!

Hey Neiv! Nu er jeg desværre ikke lige så god til strøm, men når der står 2000W/4 regner jeg det for at være 2000W og 4 kanaler :-)!
Saturnus har nu ret. De 2000W kan du slet ikke regne med. Det er et trick forstærker fabrikanten bruger for at få den til at se kraftigere ud. Du skal altid kigge efter den opgiven Wrms og den er som sagt på 100Wrms i 4 Ohm pr. kanal, det står der også på den side du linker til i dit første indlæg. Og skal måske også lige sige, at efter saturnus har rede gjort for at effektiviteten fir din forstærker nok er nærmere 20% så skal du regne med at dit anlæg er færdig med at spille efter ca: 22Wrms*4*(1/0.2)/(12V*100Ah) = 2.7 timer Muligvis kan det godt spille 5 timer, det er afhængigt af hvilket noget musik i høre, men hører fuldt smadder rave/tramper så går det ret hurtigt med at bruge batteriet.

Du tager fejl. En klasse AB forstærker har en maksimal effektivitet på ca. 15-18% hvis vi snakker om bileffektforstærkere. Klasse D forstærkere på 80-85% Og hvorfor så det? Der er fordi hvis det havde været RMS, altså sinus signal ved maksimumværdi og ikke musiksignaler, så ville effektivittetten af en klasse AB forstærker være ca. 50% (teoretisk 71% men det er lige så realistisk som flydende grise). Men det er ikke, det er musiksignaler og middelværdien (crest factor) er på 10% af maksimum RMS, og her er det at klasse AB forstærkeren til kort for, som navnet antyder, er alle klasse AB forstærkere klasse A de første par procent af udgangseffekten, og derfor bliver effektivitetten ved 10% af max RMS ca. 20%. Gang det så med dc-dc converteren effektivittet og du har den samlede effektivittet for forstærkeren. Snakker vi lav volumen går det helt galt for så kører klasse AB forstærkeren selvfølgeligt stort set klasse A hele tiden og så falder effektivitten til blot 2-3%
Tak for det fine svar. Det giver god mening. Var ikke klar over at effektiviteten faldt så drastisk.

Saturnus har nu ret. De 2000W kan du slet ikke regne med. Det er et trick forstærker fabrikanten bruger for at få den til at se kraftigere ud. Du skal altid kigge efter den opgiven Wrms og den er som sagt på 100Wrms i 4 Ohm pr. kanal, det står der også på den side du linker til i dit første indlæg. Og skal måske også lige sige, at efter saturnus har rede gjort for at effektiviteten fir din forstærker nok er nærmere 20% så skal du regne med at dit anlæg er færdig med at spille efter ca: 22Wrms*4*(1/0.2)/(12V*100Ah) = 2.7 timer Muligvis kan det godt spille 5 timer, det er afhængigt af hvilket noget musik i høre, men hører fuldt smadder rave/tramper så går det ret hurtigt med at bruge batteriet.
Det er sgu nogen gange ærgeligt når de kloge har ret :-) Men det var da godt nok en møgforstærker i ydelse når det skal kobles til et batteri der ikke får strøm (som i bilen) - for jeg er da ellers mere end tilfreds når det sidder i bilen med ovenstående setup. Men det kan være jeg ved nærmere eftertanke skulle købe en klasse D forstærker, og så spare nogle penge på batteriet imod mere strøm - ironisk nok.. Har du nogen anelse om sådan en her fætter kunne passe til 2 sub + 4 højtalere? http://www.bilxtra.dk/pioneer-gm-6500f/ - er sgu en nød når det kommer til sådan noget

de 2000watt er sandsynligvis hentet i en eller anden obskur peak-måling

Kun to kommentarer. Batteriers kapacitet er opgivet ved 20 timers konstant afladning. Hver gang man halverer afladningstiden så regn med at batteriets samlede kapacitet er 5% mindre. Og så skal man altid lige huske kun at regne med 80% af nominel kapacitet hvis man også vil kunne lade batteriet op til fuld kapacitet igen. De 80% er for forbrugsbatterier. For startbatterier (bilbatterier) er det 60%. Og for LiFePO4 batterier (hvis der er nogen der har råd til det i disse størrelser) er det 100%. Disse ganges med hinanden. Så hvis man for eksempel ved at afladningstiden er 5 timer (to halveringer af 20 timer) så er batteriets effektive kapacitet = (100-2x5%) x 80% = 72% af nominel kapacitet

Jeg bruger ikke selv bilforstærkere i mit anlæg, så kan ikke rigtig udtale mig om hvorvidt den du linker til er et godt valg. Dog er der mange der har haft gode oplevelser med denne her, så skulle jeg anbefale en, så må det være denne: Pioneer GM-D8604: http://www.thansen.dk/product.asp?c=...&pn=-576469469 Du kan sikkert få den billigere et andet sted.

Hvis du SKAL bruge de højtalere, så skal du købe en ny forstærker, ellers kan du lige så godt lade være med at tage anlæg med. Til gengæld vil jeg love dig at du kan lave noget der spiller mindst lige så højt og bruger 1/10 af den strøm, for 1500 kr. Og på den måde vil du få et anlæg der måske vejer 20kg, mod et på 100.

• 2 weeks later...

Er kommet frem til at den forstærker jeg har er en helt anden, end den jeg før har nævnt og linket til. Den jeg har er en TNT Earthquake T3000W/D5 - og der står det er en "Class D" forstærker, så jeg går ud fra den må være næsten lige så god, som Pioneer'en mht effekten :-) Håber på at kunne spille lidt mere end 5 timer nu? Er snart færdig med anlægget, så smider lige et par billeder op en af dagene snart.

Har forresten kigget på dette forbrugsbatteri; http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=1129 Og fundet frem til Watt-effekten på højtalerne: JBL : 60 Watt - 90 W Peak Cerwin Vega: 90 W - 120 W peak GTX Subwoofer: 600 W Nogle der kan give et ca. bud på hvor længe det kan spille ved max styrke`? Finder lige specs på forstærkeren, men kan utroligt nok ikke finde noget som helst på nettet - så må lige en tur i kælderen og finde æsken.

Sorry det lidt sene svar, men her er hvad jeg kunne finde: Specs på forstærkeren: Class: D Number of Channels: 5 Max Output: 3000W (det står der :) ) Power 4-Ohm Bridged: 2x 200 + 1x1000 @ 2 Ohm Power 2-Ohm Bridged: 4x 100 + 1x 600 THD @ 4 og 2 Ohm: 0.01% og 0.016%

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.