Jump to content
Festivalanlæg dk

SejrLejrs anlæg (2011-versionen)

magnusgottlieb
 Share

Recommended Posts

Syntes lige, I skulle se vores anlæg fra 2011. Har desværre ikke et billede, der viser det bedre:-( Vi kører med 2 PA-højttalere, som vi sætter på stænger om natten og en 18" Sub (Zomax p-18100). I selve kassen har vi 4 x 65 ah 12 volts gelebatterier (ikke de billige blyakkuer, phew!), mixer, en 1F kondensator og en 3200 WRMS autoforstærker (Ved godt at '3200' watt er en joke, men den spiller stadig højt!) Strøm får vi fra to 50-watts solcellepaneler, som vi om dagen har monteret på højttalerstativet, så det kan drejes efter solen. Udover hjernedødt høj lyd har vi selvfølgelig lader til mobiltelefoner, pumpe til luftmadrasser og LED-lys. i 2012 opgraderer vi solcellerne til 400 watt i alt, tilføjer 8 LED-par-spots og en DMX-lysmixer, en laptop med mixer til musik og to 2x10" hornbas-subwoofere (google "Tuba24"), forhåbentlig et batteri eller to mere og en ny amp. What up!?

Reply To: SejrLejrs anlæg (2011-versionen) Overkill på så mange måder, lol.. Hvor henne ligger i? Rart at vide - så jeg ikke slår lejr i nærheden af jer, haha.. Jeg har selv bygget 2 Titan39 til andet brug - Er lige blevet færdig med en AT fra BFM også.. Kan helt klart anbefale at bygge T39's istedet for Tuba24 da de har væsentligt højere følsomhed og er væsentligt stærkere i 60-120hz regionen.. Det er helt tosset at forsøge at få fornuftig respons under 50-60hz udenfor anyways.. Vil sige at i får nok mere "knald" på bassen udenfor med reflex kabinetter da den harmonisk distortion de afgiver oppe i 120-250hz området vil lyde som heftigere bass end hornene kan afgive.. Bare så i er klar over det ;)

Reply To: SejrLejrs anlæg (2011-versionen) For at uddybe - den harmoniske forvrængning der ligger oppe i 120-250hz lyder for de fleste som om der er mere bass.. Hvis i skal ha' noget der lyder som vild bass så byg nogen bass reflex kabinetter tunet til omkring 60-80hz, så der er ekstra kick omkring 140-160hz, ligesom i Boominatoren..

Reply To: SejrLejrs anlæg (2011-versionen) Hehe.. Jeg tror, vi satser på nordlig P, men alt er jo alligevel kaos når vi bliver lukket ind, så kan ikke garantere noget;-D Tak for tippet. Vores 18" sub sidder i et reflektor-kabinet, men den overstyrer lidt, når vi spiller højt. Regner dog med at kunne tune den ind, så den lyder bedre. Umiddelbart var det planen at kombinere T24'erne med den, og så lade dem tage de 'høje' basfrekvenser. Under alle omstændigheder er vi begyndt at bygge dem, så nu håber vi bare, vi kan tune dem ordentlig ind inden vi tager derned.

Reply To: SejrLejrs anlæg (2011-versionen) Hvilke enheder bruger i? T24 er ikke det rigtige værktøj at bruge i jeres tilfælde hvis jeg skal være ærlig.. Hvis det skal være horn så vil i få et bedre resultat med t39 da de har væsentligt bedre respons over 50hz da de ikke er bygget til at gå så dybt.. Her er en sammenligning imellem en T24 og en T39 med samme enhed, en basslite 2010.. T24 har mere extension, hvor T39 har væsentligt bedre følsomhed over 50hz.. Kort sagt, 1xT39 løber fra begge jeres T24 over 50hz hvilket er hvor det er optimalt at ha' bedst respons udenfor.. http://billfitzmaurice.info/forum/splchart/splchart6.php?files=T24W24D2010,T39W18D2010&width=650&height=250&dbmin=80&dbmax=110&fmin=20&fmax=200

Reply To: SejrLejrs anlæg (2011-versionen) Vognen er fundet på den blå avis. Vi måtte lægge 1900 kr. til en fyr på Østerbro, men til gengæld passer den perfekt til formålet. Jeg kan anbefale at kigge derinde i ny og næ - man kan være heldig - men vær opmærksom på at hjulene skal være så store som muligt, så du ikke kører fast;-D @Phaedras vi bruger to eminence BP104 - 4 ohm's enheder i hver. Det kunne godt ske at vi opgraderer til T39'ere på et tidspunkt, men som sagt er vi allerede kommet så langt med vores T24'ere, at det nok ikke bliver i 2012.. For øvrigt, nu hvor jeg snakker med een, der har erfaring med BFM-højttalere; instruktionen fra BFM angiver ikke, at man skal fore det 'inderste' højttalerkabinet/-rum, men det synes kontraintuitivt. Har du foret dine med noget? Selv overvejer jeg noget tykt tæppe eller noget i den dur - er det helt crazy? Tak for input for øvrigt:-D

Reply To: SejrLejrs anlæg (2011-versionen) Cool.. BP102 er ellers fin at bruge i en T39.. Hvor brede bygger i jeres tuba24? Du skal ikke fore det inderste kammer med noget som helst.. Der er 2 ting som er super vigtige når det kommer til horn: 1. Subben skal være 100% lufttæt indvendigt. 2. Du skal sørge for at lave de nødvendige braces ordentligt!

Reply To: SejrLejrs anlæg (2011-versionen) BP102, ja, selvfølgelig. Ikke BP104:-D Vi bygger dem 24" brede, så de bliver kubiske, 24x24x24 tommer. Troede egentlig, at T39'erne skulle bruge større enheder? Ved ikke lige, hvorfra jeg har fået den opfattelse. Det er i det mindste praktisk, at vi kan bygge nye kabinetter til vores enheder - men det bliver nok først 2013 som sagt.. Vi er skam gavmilde og grundige med polyurethanlimen, så forhåbenltlig bliver resultatet godt. Tak for hjælpen i hvert fald!

• 3 weeks later...

Reply To: SejrLejrs anlæg (2011-versionen)

[b]

Jonasgissel

[/b]: Kan du ikke smide et link til den mixer i bruger ?

Hej Jonas Jo, vi bruger en Behringer VMX100 http://www.behringer.com/EN/Products/VMX100.aspx som vores 'hovedmixer'. Det gør, at vi kan grovtune equalizer-indstillingerne på de to kanaler og krydse over mellem to lyd-input uden at skulle slukke forstærkeren (eller leve med skratten fra når du hiver stikket ud). Samtidig giver det mulighed for en tilsluttet mikrofon. Derudover er det som nævnt planen at medbringe en computer med en digital mixer til virtual DJ, så det kan se ud som om vi rent faktisk kan finde ud af at mixe:-) Her har jeg kig på en American Audio VMS4. Den er lidt pebret, men jeg håber på at kunne lege med den hele året. http://www.thomann.de/dk/american_audio_vms4.htm Vores erfaring fra sidste år er dog, at dem der gerne vil spille fra vores anlæg selv har det udstyr med, de skal bruge - så giver vi dem bare 230 volt, lyd, lys og alle er glade...

Reply To: SejrLejrs anlæg (2011-versionen) ntjaeh.. Måske en billig kinesisk omformer. Men generelt ligger de vist lidt højere. Uden at være ekspert mener jeg at vide, at effekttabet afhænger af to ting: hvor meget strøm, du omformer (varmere komponenter har større tab) og effektiviteten af din omformer. Vi bruger en 300 watt velleman omformer som er forholdsvist effektiv til at levere strøm til vores mixer (og mobiltelefoner om dagen). Uden at vide det, vil jeg vurdere at tabet ikke er så stort (alene det, at den ikke bliver varm er en god indikation). En god omformer ligger på en virkningsgrad mellem 75-95%. Hvis vores ligger i den gode ende ved lav belastning (85-90%) svarer det nogenlunde til 2 watts tab i omformeren. Hvis man virkelig vil være energieffektiv kan det for øvrigt ofte give mening at bypasse mixerens indbyggede strømforsyning - derved slipper du for det dobbelte effekttab, der ligger i at omforme 12 volt - 230 volt - 12 volt. Det kan vel give en besparelse på et par watt:-)

Reply To: SejrLejrs anlæg (2011-versionen)

[b]

magnusgottlieb

[/b]: Vi bruger en 300 watt velleman omformer som er forholdsvist effektiv til at levere strøm til vores mixer (og mobiltelefoner om dagen). Uden at vide det, vil jeg vurdere at tabet ikke er så stort (alene det, at den ikke bliver varm er en god indikation). En god omformer ligger på en virkningsgrad mellem 75-95%. Hvis vores ligger i den gode ende ved lav belastning (85-90%) svarer det nogenlunde til 2 watts tab i omformeren.

Hvis det bare var så vel men det er det ikke. Selvom DC-AC converter kan præstere imponerende effektivitetsgrader, så er der lige et par ting man skal ligge mærke til. For det første har den en tomgangsstrøm, på jeres velleman PSI300B ligger den på 300mA, så det er 3.6W tabt allerede der. Og så er der lige det at effektivitetskurven er afhænger af belastning. Normalt siger man den mest optimale belastning er omkring 80% af den nominelle maximum effekt. Under 10% falder effektiviten drastisk. Ved 5% ligger vi nok omkring 75% effektivitet. Så det er 3.75W tabt der. Så for at få 15W ud skal inverteren bruge over 7W. Med en mindre inverter ville både tomgangsforbruget falde og belastningseffektiviteten stige betragteligt.

Reply To: SejrLejrs anlæg (2011-versionen) Noget i den stil jeg godt ville have sagt :P Vi blev meget glade for de energieffektive tiltag, da det er så meget lettere. Vi slipper for at rende rundt og lade batterier i tide og utide og kan egentlig koncentrere os mere om at give den gas end om alt teknikken (selvom den del naturligvis kræver lidt opmærksomhed). Vi kommer til at kunne spille højere end langt de fleste anlæg derude og samlet har vi et forbrug der ligger meget lavt (kan sammenlignes med 1-2 gammeldags glødepærere). Så er vi også Greencamp, så vi skal jo selvsagt være så energieffektive og grønne som muligt. Jeg synes dog også det er rigtig fedt at se hvor mange forskellige måder folk vælger at lave tingene på. Der er fordele og ulemper alle vegne :-p (men der er godt nok mange der gør det direkte forkert, efter min mening)

Reply To: SejrLejrs anlæg (2011-versionen) Point taken - man skal passe på med at være skråsikker, når man diskuterer med jer to! Modellen er en lidt anden, et samlesæt, men komponenterne er formegentlig de samme. Jeg kan lige finde modelnummeret ved lejlighed. I hvert fald havde jeg glemt at medtage tomgangsspænding. Og mht. til virkningsgrad var jeg faktisk ikke klar over, at man på den måde optimerer ved 80% af af Pmax. - Det er meget godt at vide, eftersom vi formegentlig også kommer til at trække laptop, LED-lys, lysmixer og en ekstra mixer over samme omformer - det giver os forhåbentlig en lidt højere effektivitet. Jeg ved godt, I sikkert korser jer, når i læser dette - og det er, indrømmet, bestemt heller ikke særligt sart energimæssigt at omforme på den måde for så at omforme tilbage. Det er også kun en luksus, vi tager os fordi vi har de solceller og de batterier, vi har. Hvis vi kan lade med 250-300 watt det meste af dagen, kan vi godt tillade os at bruge det samme om aftenen og natten..

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.