Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvor langt kan man nå for omkring 1000kr? Resultat!

neiv
 Share

Recommended Posts

Hej alle glade anlægsbyggere. Nu er jeg nået i mål med mit lavpris anlægsprojekt. Udgangspunktet for projektet har været, at lave et billigt anlæg med følgende funktionaliteter: - Meget kompakt/småt - Vægt inkl. batteri omkring 6kg. - Solcelle - Pæn lydgengivelse både i top og bund - USB oplader - Skal kunne spille så højt som muligt Design: Løsningen blev, at bruge nogle 4" fuldtone PA enheder fra firmaet Faitalpro. De har en opgiven følsomhed på 91dB, hvilket er flot for så lille en enhed. Denne følsomhed holder dog ikke vil lave frekvenser, så der måtte jeg udnytte kabinet designet for at balancere outputtet. Kabinet designet er et basrefleks design på omkring 2.5 liters volume med en port resonans omkring 90Hz, hvilket giver mig en ripple tuning som hæve frekvens responset en smule i de lave frekvenser. Dette blev også simuleret vha. en simpel højtalermodel i programmet LTSpice (se billede i galleriet nederst). Kabinetterne omsluttes af en kasse lave i støbefiner som er stift og godt til udendørsbrug. Kassen forsegles på toppen med solcellen. I midten af kassen er der lavet plads til et meget småt elektronik rum, og batteriet (7Ah forbrugsbatteri) kan kune lige sidde i spænd derinde, hvilket muliggør at man kan bære det på alle mulige måder, da batteriet ikke vil rasle rundt og ødelægge alt muligt andet derinde. Dimensionerne på anlægget er ca 31x20x20cm. Budget Budgettet blev overskredet med 100kr. Budgetoverskridelsen skyldes at jeg fik lyst til at montere hjørnebeskyttere og bærehåndtag. Man kunne godt spare det væk og bære det på en anden måde. Budgettet går også udfra at man har eller kan skaffe det nødvendige værktøj så som save, sandpapir, trælim og lidt skruer. Har man ikke det, må man lige ligge lidt oveni. Derudover er malingen noget rest maling jeg har fundet rundt omkring, det er vandfast, men ikke super godt til det hårde liv som anlægget får. Vil man købe nyt mere egnet maling, skal man også ligge lidt oveni. Nedenfor se en oversigt over hvad og hvor jeg har købt. [TABLE] [TR] [TD="width: 230"]Beskrivelse[/TD] [TD="width: 540"]Link/butik[/TD] [TD="width: 86"]Pris/pr stk[/TD] [TD="width: 86"]Antal[/TD] [TD="width: 86"]Pris[/TD] [/TR] [TR] [TD]Fullrange 91dB inkl. svensk fragt[/TD] [TD]http://www.supersonic.se/product.htm...ategory_id=349[/TD] [TD]200[/TD] [TD]2[/TD] [TD]400[/TD] [/TR] [TR] [TD]Basport (PVC rør) (r = 1.5 l= 20 cm)[/TD] [TD]Silvan[/TD] [TD]30[/TD] [TD]1[/TD] [TD]30[/TD] [/TR] [TR] [TD]Afbryder[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p88447/...3A_250V,_SORT/[/TD] [TD]10[/TD] [TD]1[/TD] [TD]10[/TD] [/TR] [TR] [TD]Sikringsholder[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p89193/...e_Holder_5x20/ [/TD] [TD]8[/TD] [TD]1[/TD] [TD]8[/TD] [/TR] [TR] [TD]Sikring[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p89023/...Time-lag_5,0A/[/TD] [TD]2[/TD] [TD]1[/TD] [TD]2[/TD] [/TR] [TR] [TD]forstærker 15W[/TD] [TD]http://www.ebay.co.uk/itm/New-MKll-T...item4853c5123a[/TD] [TD]38[/TD] [TD]1[/TD] [TD]38[/TD] [/TR] [TR] [TD]Solcelle 5W[/TD] [TD]http://kerychip.dk/oscommerce_st/cat...roducts_id=893[/TD] [TD]158[/TD] [TD]1[/TD] [TD]158[/TD] [/TR] [TR] [TD]Lade regulator[/TD] [TD]http://www.ebay.co.uk/itm/5A-MPPT-So...item5d40ea8146[/TD] [TD]50[/TD] [TD]1[/TD] [TD]50[/TD] [/TR] [TR] [TD]Ledning 2meter[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p30776/...5mm²_RØD/SORT/[/TD] [TD]6[/TD] [TD]2[/TD] [TD]12[/TD] [/TR] [TR] [TD]Minijack løst (hun)[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p29927/...o_hun_plastik/[/TD] [TD]11[/TD] [TD]1[/TD] [TD]11[/TD] [/TR] [TR] [TD]Spade stik[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p30481/...n_4.75mm_Blue/[/TD] [TD]3[/TD] [TD]2[/TD] [TD]6[/TD] [/TR] [TR] [TD]Træ[/TD] [TD]Silvan[/TD] [TD]55[/TD] [TD]1[/TD] [TD]55[/TD] [/TR] [TR] [TD]Fragt[/TD] [TD]post dk[/TD] [TD]65[/TD] [TD]2[/TD] [TD]130[/TD] [/TR] [TR] [TD]Batteri[/TD] [TD]dba.dk[/TD] [TD]100[/TD] [TD]1[/TD] [TD]100[/TD] [/TR] [TR] [TD]USB lader[/TD] [TD]ebay.co[/TD] [TD]20[/TD] [TD]1[/TD] [TD]20[/TD] [/TR] [TR] [TD]Hjørnebeskytter[/TD] [TD]brinck elektronik[/TD] [TD]5[/TD] [TD]8[/TD] [TD]40[/TD] [/TR] [TR] [TD]Kuffert håndtag[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p91610/...ffert-håndtag/[/TD] [TD]30[/TD] [TD]1[/TD] [TD]30[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD]Total[/TD] [TD]1100[/TD] [/TR] [/TABLE] Resultat Resultater er blevet ganske godt. Selvfølgelig har anlægget ikke afgrundsdyb bas, men det har faktisk en ganske god bund trods alt, og diskanten er ret fin god. Første test i felten blev en tur på islands brygge med nogle venner. Vi var 6-7 stykker og sad på græsset mellem mange andre grupper der også havde lyd med. Der var altså rimelig meget baggrundsstøj, hvilket også er tilfældet på festival. Alligevel var vi ikke nød til at skrue fuldt op på noget tidspunkt (lydkilde ipod nano), kun hvis anlæggets max output lige skulle testest, og det var rimelig højt. For det meste var ipoden skruet halvt op (samtale niveau) og 3/4-4/5 når det skulle være højt. Vægten på anlægget inkl. batteri er på ca. 6kg og det passer lige bag på cyklen, så det er meget nemt at have med rundt. Den lave vægt muliggør også at anlægget muligvis vil kunne komme op og hænge i en karabinhage på en pavillion, og derved komme lidt op i højden, så et større antal mennesker vil kunne spilles op. Solcellen gør en kæmpe forskel, selvom den er lille, og forlænger spilletiden væsentligt. Har hørt på anlægget i 3 dage nu uden problemer (det har fungeret som baggrund musik herhjemme), og så har det været på stranden igår og spille forholdsvist højt i 4-5timer samtidig med at anlægget blev brugt som lader til en samrtphone. Batterispændingen er gået fra 12.5 ned til 12.1 på de dage, og det skal siges at batteriet jeg bruger, højst sandsynligt har mistet en del af dets oprindelige kapacitet (7Ah), da det har været afladt ned til 9V nogle gange. Anlægget spiller stadig fint og står først af når laderegulatoren siger stop (omkring 11V). Billeder Billeder fra processen og det endelige resultat kan findes her. http://imgur.com/a/dwX6q Skulle der være nogen der har lyst til at bygge et lignende anlæg vil jeg gerne hjælpe til med at svare på tekniske spørgsmål af en hver art, så langt evner rækker.

Fedt fedt fedt fedt nørdeprojekt!!! Er vild med at det er gjort så billigt som overhoved muligt. Vil super gerne høre det en dag :) I dit skema skriver du at du har købt 30 bærehåndtag.. Det skal måske rettes tænker jeg? :o) Ellers super lækkert! Kan vi få en lille video op af det måske? Set fra alle vinkler og et kig i elektronikrummet :)

Fedt fedt fedt fedt nørdeprojekt!!! Er vild med at det er gjort så billigt som overhoved muligt. Vil super gerne høre det en dag :) I dit skema skriver du at du har købt 30 bærehåndtag.. Det skal måske rettes tænker jeg? :o) Ellers super lækkert! Kan vi få en lille video op af det måske? Set fra alle vinkler og et kig i elektronikrummet :)
Hermed rettet. Jeg ser om jeg kan få taget lidt flere billeder, bla. af elektronik rummet. Jeg ved ikke om der er et meet-up på festival, men tropper gerne op hvis det er der. Men jeg er på festival og bor i vest, nok i C eller B.

Ellers så må du sige til hvis du er på Islands brygge en dag eller noget :) Kunne være man skulle have et "Det er her der sker" forum hvor man kan skrive hvis man har tænkt sig at lufte sit anlæg?

Ellers så må du sige til hvis du er på Islands brygge en dag eller noget :) Kunne være man skulle have et "Det er her der sker" forum hvor man kan skrive hvis man har tænkt sig at lufte sit anlæg?
Det er faktisk en fed idé. Måske vi skulle have en facebook-gruppe, så folk kan oprette det som events, der dukker op i ens kalender. Det ved jeg ikke helt. Viktor?

vi har da en fb-gruppe?

Men det ville da være en del feder at have et forum også :)

Gud ja der er en facebookgruppe xD Kunne være man skulle benytte den også. Ligesom på USS :)

• 2 weeks later...

Interessant læsning! Har selv planer om at bygge noget lignende dog uden solceller. Da jeg endnu er lidt af en rookie, håber jeg, at du vil svare mig på lidt spørgsmål. :) Er det 4 eller 8 ohm du har valgt dine enheder fra Sverige i? Og hvorfor det ene fremfor det andet? Hvor mange liter rum skal de to enheder bruge? Ang. din laderegulator: Vil jeg kunne bruge sådan en til at sørge for, at mit batteri stopper ved 11V, så det ikke taber for megen kapacitet, uden at jeg benytter mig af "solcelle-delen"? For så vil jeg være doven og købe mig sådan en fremfor et voltmeter, så det stopper af sig selv, istf. at man skal holde øje med voltmeteret. :) Håber du kan/vil besvare mine spørgsmål, selvom jeg (sikkert ikke) har formuleret mig helt korrekt. Mvh. Christian Krog

Jeg har valgt 4 Ohms enheder, da det giver mig 3dB mere lyd output i forhold til at bruge 8 Ohm. Der løber simpelhen mere effekt igennem dem, så de kan spille lidt højere. Tilgengæld bruger de så mere strøm. Derudover har 4 Ohms udgaven også en lidt mere fordelagtig Qts værdi (en højtalerparameter), hvilket kabinettet er optimeret udfra. Rummene til hver af mine enheder er ca. 2.5 liter. Laderegulatoren kan du sagtens tilslutte uden at købe solcellen. Jeg vil dog understrege at solcellen gør rigtig meget for batteri tiden, så det er lækkert at have den på. Derudover er priserne på den svenske hjemmeside også gået lidt op, så forvent at den samlede pris for enhederne inkl. fragt og skat bliver lidt under 600kr. Det er fragten på 25 euro der gør lidt ondt ! Alternativer kunne muligvis være at bruge 3" modellen i 8 Ohm som kan købes hos en dansk forhandler, men har ikke prøvet den, så kan ikke garanterer resultatet: http://www.soundstorexl.com/produkter/4383-loese-hoejttalerenheder/113731-faital-pro-fe-series---3-speaker-20-w-8-ohm---ferrite/ Hvis du ønsker at gøre det billigt, kan du jo, som du selv er inde på, sparer solcelle, USB lader, kuffert håndtag og hjørne beskyttere væk.

Jeg har valgt 4 Ohms enheder' date=' da det giver mig 3dB mere lyd output i forhold til at bruge 8 Ohm. Der løber simpelhen mere effekt igennem dem, så de kan spille lidt højere. Tilgengæld bruger de så mere strøm. Derudover har 4 Ohms udgaven også en lidt mere fordelagtig Qts værdi (en højtalerparameter), hvilket kabinettet er optimeret udfra. Rummene til hver af mine enheder er ca. 2.5 liter. Laderegulatoren kan du sagtens tilslutte uden at købe solcellen. Jeg vil dog understrege at solcellen gør rigtig meget for batteri tiden, så det er lækkert at have den på. Derudover er priserne på den svenske hjemmeside også gået lidt op, så forvent at den samlede pris for enhederne inkl. fragt og skat bliver lidt under 600kr. Det er fragten på 25 euro der gør lidt ondt ! Alternativer kunne muligvis være at bruge 3" modellen i 8 Ohm som kan købes hos en dansk forhandler, men har ikke prøvet den, så kan ikke garanterer resultatet: http://www.soundstorexl.com/produkte...ohm---ferrite/ Hvis du ønsker at gøre det billigt, kan du jo, som du selv er inde på, sparer solcelle, USB lader, kuffert håndtag og hjørne beskyttere væk.
Tak for det grundige svar. Jeg vil købe mig 4 ohms modellerne så. 570 sek fik jeg det til inkl fragt og moms. Vil helt klart overveje at montere solceller også. Har du tilfældigvis et godt link til en enkel guide/tutorial, som vil være at foretrække til en rookie som mig? PS: Vil du sende mig målene på din kasse?

Sidder faktisk selv og lurer på at bygge noget lignende.... Så pt. arbejder jeg på at finde komponenter og lave et budget - skal se hvor billigt det kan laves... Har jo så også en del af det til at ligge, så det burde kunne klares for under 800 - problemet bliver at finde enheder til en pris der tillader det.

Nu har jeg opdateret galleriet, med et nogle billeder af teknik rummet. Jeg kunne ikke tage nogle der var bedre uden at pille solcellen af, og det gad jeg altså ikke lige. Batteriet sidder i spæn i mellem nogle træklodser, således at det ikke kan rutsje rundt, når man bære det på hovedet. Forstærkeren er monteret ud mod front siden af anlægget vha. et par skruer og lade regulatoren sidder i spæn lige over batteriet under solcellen. Al kabel føring foregår under solcellen, så der er ikke så mange ledninger at se når man lige kigger ind. Derudover er der en usb lader, minijack indgang og tænd/sluk knap monteret på bagsiden over åbningen til teknikrummet, så dem kunne jeg ikke lige tage billeder af. ​http://imgur.com/gallery/dwX6q/new

Nu har jeg opdateret galleriet, med et nogle billeder af teknik rummet. Jeg kunne ikke tage nogle der var bedre uden at pille solcellen af, og det gad jeg altså ikke lige. Batteriet sidder i spæn i mellem nogle træklodser, således at det ikke kan rutsje rundt, når man bære det på hovedet. Forstærkeren er monteret ud mod front siden af anlægget vha. et par skruer og lade regulatoren sidder i spæn lige over batteriet under solcellen. Al kabel føring foregår under solcellen, så der er ikke så mange ledninger at se når man lige kigger ind. Derudover er der en usb lader, minijack indgang og tænd/sluk knap monteret på bagsiden over åbningen til teknikrummet, så dem kunne jeg ikke lige tage billeder af. ​http://imgur.com/gallery/dwX6q/new
Tak for opdateret billeder! Har tænkt mig meget at følge din guide som et lille sommer projekt. Der er bare 1 ting, du har listet en MASSE ting, men ikke nogen måde at dimse det sammen på ;) Og kan ikke lige se hvordan du smider USB'en med i det setup men elsker idéen! Så ville hører om det var muligt at få en ledningsnet tegning eller noget som beskriver hvordan og hvorledes alt sættes sammen :) På forhånd tak!

Jeg skal nok lave nogle lednings diagrammer ved lejlighed (inden så længe), så er det måske nemmere at finde ud af. USB opladeren har jeg egentlig bare tilsluttet parallelt med forstærkeren, så det er egentlig ikke så svært, men skal nok prøve at lave en guide der er lidt mere beskrivende ved lejlighed :)

Så skal du bruge 8Ohms enhederne, da de i parallel vil give 4 Ohm. Problemet med 8 Ohm enhederne er at de har en højere Qts værdi og derfor vil performe bedre i et større kabinet. Kabinettet skal altså være større, og så kan man ligeså godt vælge nogle andre enheder, der har højere SPL i forvejen. Derudover, så er det altså 4 tommers enheder, som ikke stikker mere end 6cm ind i kabinettet, så for at opnå en magnet mod magnet montering skal anlægget altså ikke være meget mere end 12cm bredt, hvilket kommer til at give et underligt look, især hvis kabinettet skal være større. Men har overvejet tanken og måske finder jeg på noget en dag :)

Så skal du bruge 8Ohms enhederne, da de i parallel vil give 4 Ohm. Problemet med 8 Ohm enhederne er at de har en højere Qts værdi og derfor vil performe bedre i et større kabinet. Kabinettet skal altså være større, og så kan man ligeså godt vælge nogle andre enheder, der har højere SPL i forvejen. Derudover, så er det altså 4 tommers enheder, som ikke stikker mere end 6cm ind i kabinettet, så for at opnå en magnet mod magnet montering skal anlægget altså ikke være meget mere end 12cm bredt, hvilket kommer til at give et underligt look, især hvis kabinettet skal være større. Men har overvejet tanken og måske finder jeg på noget en dag :)
Det kunne være nice med et mini fuldtone bipolart design :-D Men skal et bipolart design da være i parallel? kan man ikke bare have hver højtaler til hver kanal, så kan man jo stadigvæk bruge 4 ohm's enheder :) Og det med de kun stikker 6cm i ind kabenettet kunne man vel løse ved at sætte et PVC rør imellem, ligesom med en Boominator Pro med basslite's 2010? :-D

Du kan jo prøve :) Jeg har overvejet det og prøvede det faktisk også i et 3 liters volume, som jeg lige biksede sammen af noget rest træ. Men jeg synes ikke resultatet var tilfredstillende. Derudover var det essentielt for mig at holde budgettet nede (maks to enheder) og få en solcelle. Men det kunne sikkert blive godt, hvis man lige satte sig lidt ind i det og begyndte forfra med et design.

Jeg skal nok lave nogle lednings diagrammer ved lejlighed (inden så længe)' date=' så er det måske nemmere at finde ud af. USB opladeren har jeg egentlig bare tilsluttet parallelt med forstærkeren, så det er egentlig ikke så svært, men skal nok prøve at lave en guide der er lidt mere beskrivende ved lejlighed :)[/quote'] Det kunne bruges jeg vil kaste mig ud i det efter roskilde, men USB er det bare en forlænger du har klippet op også sat sammen med ledningen fra lade regulator også til lydinput eller er det mig som SLET ikk forstår det? :P

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.