Jump to content
Festivalanlæg dk

Forstærker til PA og subwoofer

mbk243
 Share

Recommended Posts

Goddag kære festival-audiophiles. Vi har valgt den lette løsning i vores camp; 2 PA-højtalere http://www.4sound.dk/shop/pa-hoejttalere-passive/behringer/b212xl-eurolive.html og en subwoofer http://www.4sound.dk/shop/pa-hoejttalere-passive-subwoofere/behringer/vp1800s-eurolive.html Hvilken forstærker kan vi anbefale? vi har stadigvæk en TA2020 liggende, men den kan umuligt bære en ekstra subwoofer. Hvordan spiller vi bedst op for færrest amperetimer? På forhånd tak :smile:

Tak for det hurtige svar :-) Selv havde jeg overvejet denne her: http://www.amazon.co.uk/VIBE-Slick-Stereo-Channel-Amplifier/dp/B006VDE7EA/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1401633187&sr=8-3&keywords=vibe+slick+stereo , er der nogen slående forskel? Jeg er klar over at Pioneer er et anderkendt brand, og det skal selvfølgelig tages med i overvejelserne :-) Hvor er det billigst at købe den omtalte forstærker?

Og i øvrigt:gmd8604.jpg Dette er bagsiden af en GM-D8604, er vi enige om at der så skal parallelkobles 2 b212xl på den ene kanal og subben på den anden? Og delefiltret går jeg ud fra er der hvor der står FREQ for frequency, men hvor skal den stå henholdsvis for subben og PA'erne?

Jeg tror at pioneer bliver lidt mindre strøm, men ved det ikke. Og til det sidste må jeg desværre være dig svar skyldig. Jeg overvejer selv det samme setup til næste år, blot med min boominator, så jeg følger lige med på tråden her hvis der kommer nogle kloge og kan svare :) Jeg ved at thansen sælger pioneeren til noget omkring de 1800 kr, men de kan findes billigere.

Pioneer GM-D8604. Den har også indbygget delefilter hvis du får brug for det. Brug ta2020 om eftermiddagen for at spare strøm og kør på 24 volt om natten når der skal festes igennem.
For guds skyld lade være med at smide 24v på GM-D8604. Den er kun beregnet til at køre på 12v. Du skal sætte topkasserne på HPF og bundkassen på LPF. Start med at dele ved omkring de 125hz (Altså sæt den lige i midten) og så lyt dig frem til hvad der lyder godt. Uden at kende højtalerne vil jeg dog tro at det er et rimeligt sted at dele. Hvis du skal ændre vil jeg tro at du skal dele ved en lavere frekvens, altså prøv at del ved 100hz og lyt det til. Filtret er på 24db/oktav, så det ikke fordi det skærer alt fra lige ved den satte frekvens. Det her er selvfølgelig bare sagt ud fra praktisk erfaring. Måske kan nogle der kender højtalerne komme med en mere præcis udregning af den optimale delefrekvens.

er vi enige om at der så skal parallelkobles 2 b212xl på den ene kanal og subben på den anden? Og delefiltret går jeg ud fra er der hvor der står FREQ for frequency, men hvor skal den stå henholdsvis for subben og PA'erne?
Nu kan det være jeg misforstår, men din sub skal ihvertfald brokobles er jeg meget overbevist om. Subwoofers skal gerne have større effekt end toppene. Toppene tror jeg ikke du bør brokoble. De skal bare have en kanal hver så de kører i stereo mens subben kører mono pga. brokoblingen.

For guds skyld lade være med at smide 24v på GM-D8604. Den er kun beregnet til at køre på 12v. Du skal sætte topkasserne på HPF og bundkassen på LPF. Start med at dele ved omkring de 125hz (Altså sæt den lige i midten) og så lyt dig frem til hvad der lyder godt. Uden at kende højtalerne vil jeg dog tro at det er et rimeligt sted at dele. Hvis du skal ændre vil jeg tro at du skal dele ved en lavere frekvens, altså prøv at del ved 100hz og lyt det til. Filtret er på 24db/oktav, så det ikke fordi det skærer alt fra lige ved den satte frekvens. Det her er selvfølgelig bare sagt ud fra praktisk erfaring. Måske kan nogle der kender højtalerne komme med en mere præcis udregning af den optimale delefrekvens.
Min fejl, troede den kørte på 24 volt

Nu kan det være jeg misforstår, men din sub skal ihvertfald brokobles er jeg meget overbevist om. Subwoofers skal gerne have større effekt end toppene. Toppene tror jeg ikke du bør brokoble. De skal bare have en kanal hver så de kører i stereo mens subben kører mono pga. brokoblingen.
Selvfølgelig skal subben brokobles på de to overskydende kanaler :)

Pioneer GM-D8604. Den har også indbygget delefilter hvis du får brug for det. Brug ta2020 om eftermiddagen for at spare strøm og kør på 24 volt om natten når der skal festes igennem.
Det er jeg blevet gjort opmærksom på en gang allerede, men nu glemmer jeg det vidst ikke, tak ;)

Woops, dumt spørgsmål

de to toppe skal til samme kanal (f.eks. B) på henholdsvis højre og venstre. Subben skal brokobles på den anden kanal. dvs. altså den de to røde du har på kanal A skal over til kanal B. også skal + kablet fra subben over på den ene kanal på kanal B og - skal over på den anden kanal på kanal B.

Fuld skrald med en GM-D8604 i 2.1 opsætning: Forbrugsbatteri på 225ah: (225/2,5)*0,8 = ~72 timer Bil/lastbilbatteri på 225ah: (225/2,5)*0,6 = ~54 timer Roskilde varer 168 timer - Så kan du jo selve gange op :tongue:

Kostecki. Man skal vel husk at tage højde for at det er et 8 ohm system. Strømforbruget saturnus' skrev var jo i 4 ohm. I 8 ohm må det formodes være omkring 2,4A og ikke 3,8A
vidst godt at du vidste du vrøvlede ;) 2,4A i et 2.1 system der brager er sku et meget pænt strømforbrug.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.