Jump to content
Festivalanlæg dk

Roskilde Anlæg 2012

CampSP
 Share

Recommended Posts

Hej folkens :o) Vil lige fortælle og vise jer lidt om vores anlæg til 2012 :) Vi har 2 cerwin vega clsc 15, 2 cerwin vega clsc 12 og en Alto Subwoofer Elvis 15 Sub MKII måske kommer der 2.. Alle disse fantastiske højtalere er drevet af 3 Hifimediy T4 2x180 watt rms i 8ohm, de kører på 48 volt, så vi har 2 batteri pakker bestående af 4 volvo 12v 225 ah batterier i serie. Det skulle efter sigende give os 35 timer på fuld skrald på alle forstærkere pr batteri pakke (ret mig hvis jeg tager fejl). Udover det kommer der lys osv.. Hvad syntes i om det? :)

• Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Jeg synes at jeg er glad for at jeg forhåbentlig skal bo virkelig langt fra jer, for det kommer godt nok til at larme, bruge usandsynligt meget strøm og ikke lyde særligt godt.. Hvorfor i alverden vil du bruge 2 forskellige fuldtone højtalere og kombinere dem med en subwoofer som dækker det samme frekvensbånd? Det giver ingen mening.. Det er en opskrift på virkelig dårlig lyd! Specielt set i lyset af at i ingen DSP eller aktivt delefilter har på, så i, i det mindste kunne EQ en smule osv.. 2x4 225Ah batterier som i jonglerer rundt med serieforbundet lyder ret farligt og ufornuftigt.. Forhåbentligt var hele skidtet noget du havde liggende, ellers har du godt nok brugt dine penge skørt.. Bare mine "2 cents"..

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Det er jo sjovt så længe det varer, men det er også irriterende at have 700 kg. udstyr til at stå og pynte, når strømmen render ud. Det virker unødvendigt ineffektivt :/ Gad nu godt se nogle billeder af bæstet ;)

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Lækkert med lidt god kritik, det kan dog godt være at jeg har regnet forkert med hensyn til strøm forbruget? men sammenlagt har vi 70 timer på fuld skrald, med 3 forstærkere vel er og mærket. Altså, Altoen er ikke købt endnu, og jeg vil ikke have noget i mod at lade mine clsc12 blive stående hjemme på værelset, ville bare mene at vi kunne spille højere med dem? Hvilken anden subwoofer ville i så forslå?.. og er der nogen fordel i at lade mine Clsc12 blive hjemme? Med hensyn til EQ har vi overvejet sådan en her http://www.thomann.de/dk/behringer_micromix_mx400.htm (så vi kan styrer hver enkel forstærker) kombineret med sådan en her http://www.thomann.de/dk/behringer_xenyx_1202.htm :)

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Hmm, der er flere problemer som jeg ser det.. 1. Dine CLSC15 og 12 har forskellige respons og har brug for at blive EQet hver for sig 2. Hvis du stiller dem op ved siden af hinanden vil du opleve comb filtering, dvs øret hører kopier af den samme lyd med en lille forsinkelse - det lyder ikke godt.. 3. Dine højtaleres respons er, ifølge det jeg kan finde på dem fra 26hz og opefter - jeg kan ikke finde nogen respons kurve, så aner ikke hvad de har at byde på.. Men de kommer til at dække det frekvensbånd fra fx 30hz til 100hz som subben bør tage sig af. 4. Du har alt for meget halløj som trækker for meget strøm. Hvis det er den slags setup i gerne vil have, så køb et par dedikerede toppe som har en høj følsomhed - dvs kan spille HØJT, istedet for et sæt overdimensionerede stuehøjtalere som ikke spiller særligt godt til dette formål. Toppene skal have en følsomhed på 97-98db+. Så kan i smide en sub eller to på med en høj følsomhed også.. Køb en MiniDSP som har EQ, delefilter osv og brug så den ene af jeres forstærkere til at drive toppene og en af dem til at drive subs.. MiniDSP kan i køre fra et enkelt 12v batteri og så kan i køre forstærkerne på jeres batteripakker, hvis det er dem i vil bruge..

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 8 batterier x 12 volt x 225 Ah = 21,6 kWh. Hvis du antager, at dine forstærkere bruger 50-75 watt hver, når de spiller på max (det vil jeg sige er et realistisk estimat - de 180 watt rms er en lidt kunstig størrelse), har du teoretisk set et sted mellem 144 og 96 timers samlet levetid. Man skal hertil medregne, at batterierne nok ikke er helt nye, og at de ikke er så eget værd, når de er 80 % afladt, hvorfor du nok ikke vil kunne spille helt lige så højt til slut, så i praksis vil den beregnede levetid være kortere. Når det nu er sagt, må du huske på, at anlægget ved 'normal' brug (dvs. hvor du sidder og snakker, drikker en øl) ikke bruger meget mere end 5-10 watt. Hvis det kun er et par timer hver nat du skal give den maks gas vil jeg sige, at du er meget godt kørende. Jeg er dog enig med phaedras i at du skal være forsigtig med at sætte 4 så store batterier i serie. Det er ret store kræfter, du arbejder med. Det kan godt lade sig gøre, men du bør nok sikre kredsløbet tilstrækkeligt og samtidig beskytte batteripolerne effektivt, så de ikke kortslutter ved en fejl. Byg evt en kasse til dem (og forbind dem først, når I er ankommet og har sat det hele op...) Har du overvejet at købe et solcellepanel eller to? Det er en langt mere effektiv måde at få strøm til sine fester at slæbe 5 kg. solceller med end at tage 45 kg. batteri med og det koster ikke så meget længere. Vi købte 3 x 100-watt solcellemoduler i Tyskland for 2700,- inkl. fragt. Tør man spørge, hvor du har batterierne fra?

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Okay. 1. vi køber ikke nye fuldtone højtalere, det bliver clsc15 + en sub eller to. 2. Har i nogen forslag med hensyn til sub? har kigget lidt på denne her: http://www.importas.dk/subwoofer_%C2%B7_15__%C2%B7_900_watt_%C2%B7_48_kg-p-1161.html. 3. Hvilken minidsp skal vi købe? 4. Med hensyn til batterier, så er de alle sammen under 1 år gamle, de er anskaffet igennem en ven. Solceller har vi ikke penge til, men tilgengæld bor jeg 100 meter fra festivals pladsen, så der er rig mulighed får at oplade, og opbevarer den ene batteri pakke også skifte den ud i løbet af festivalen. Batterierne har alle sammen siddet i 24v serie forbindelse, så regner ikke med at de eksplodere :p

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Hehe.. Når du bor så tæt på er det næsten nemmere bare at trække et kabel?:-D Point taken. Hvis du på den måde kan lade batterierne op derhjemme burde du ingen problemer få - så kan man derimod spørge sig selv, om det overhovedet er nødvendigt med så mange - jeg ville skyde på at 2 x 2 batterier ville være mere end rigeligt, hvis du kan lade dem op - men man skal selvfølgelig være på den sikre side.. For øvrigt skal du være klar over, at batterier mig bekendt skal være 'lige gamle' (i forstanden: "lige brugte") for at man kan vinde ved at koble dem sammen. Hvis du kobler 2 batterier, der er lidt friskere sammen med 2, der er lidt ældre, vil de modarbejde hinanden og du kan ikke få optimal udnyttelse. Regner bestemt heller ikke med at de eksploderer - batterire kan sagtens tåle serieforbindelse. Problemet opstår, hvis du kortslutter dem;-D mht. subwoofer må du nok hellere spørge phaedras. Jeg synes, den ser ret blæret ud, men jeg er ikke kender...

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Vores forstærker skal bruge 48v :) de er købt i "par" og de er alle sammen omkring 10-11 måneder gamle, også er de fuldstændig ens :) Håber også at han kommer med nogen gode bud lige om lidt :p

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Har I overvejet at gøre livet en hel del simplere for jer selv ved at investere i dc-dc convertere. Enten 12V->48V eller alternativt 24V->48V. For eksempel sådan en her http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Power-Converter-12V-Up-48V-5A-240W-Regulator-/370505196397?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5643d4a36d 240Wrms/360Wpeak 12V->48V converter for $90. 93% effektivitet. Gratis forsendelse. Så har i langt bedre styr over effektforbruget, og gør jeres installation væsentlig mindre farlig, da I så ikke skal serie forbinde batterier men kan bruge dem enkeltvis.

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Altså det lyder jo som en meget god ide Saturnus, men 1 enkel t4 amp, bruger 8.5a i 48v på fuld skrald? vi kan vel så ikke bruge den converter, eller har jeg misforstået noget? og hvor finder du de 360w peak?

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Kan kun være helt enig med Saturnus - synes det lyder lidt risikabelt at rende rundt på en festival med 225Ah batterier serieforbundet.. Det kan virkelig gå galt når alkoholen ryger indenbords og fornuften forsvinder :) Jeg kender ikke den sub du linker til og der er faktisk ikke rigtigt noget data på den.. Men der står at den har en følsomhed på 103db og kan håndtere 450w, hvilket ikke giver mening da de også skriver at dens max output er 123db da 450w er omtrent 25-27db.. Uden en responskurve eller noget mere data på den er det meget svært at sige om den er noget værd.. Saturnus er mere velbevandret i subwoofere end jeg er, måske han har en ide? :)

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Jeg skal forresten gøre opmærksom på at Hegner's forstærkere er de samme som Sure 2x100W bare i luksusudgave med langt højrere lydkvalitet på linje med de aller aller bedste hi-end forstærkere, og så kan de klare op til 50V. Men ligesom Sure amps har de 88% effektivitet og samme 240mA idle forbrug. Altså bliver udgangseffekten (CVerne er 6 ohm forresten): 48^2/(2x6)*88%=192Wrms per kanal. Idle forbrug (per forstærker) er (hvis der bruges converter): 12W. Og effektforbrug ved maksimal lydstyrke (per forstærker) er: 41W. Så jeres batterier vil vare ca. 158 timer i træk ved maksimal lydstyrke. Så det er nok til party to the max 24 timer i døgnet i 6½ dag. Jeg tvivler på at i overhovedet behøver oplade undervejs.

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Havde en lille ide om at lave en "dobbeltbund" i vores anlæg, så de ikke står frit fremme. Men hvis man kan lave det trick med en converter, så er jeg en glad mand :) Det ville være lækkert med nogen forslag til en sub! Jeg er desværre ikke så forfærdelig teknisk, men arbejder stærkt på det! Så vil rigtig gerne have lidt hjælp, dette skal nok udløse en kasse øl eller to til dem der kommer med noget konstruktivt :D

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Hegner: Altså det lyder jo som en meget god ide Saturnus, men 1 enkel t4 amp, bruger 8.5a i 48v på fuld skrald? vi kan vel så ikke bruge den converter, eller har jeg misforstået noget? og hvor finder du de 360w peak? Står højt og tydelig på converteren. Det er forresten samme converter som coffin camp bruger i år bare deres er 12V->24V. Ellers præcist den samme. ;) Angående sub, så er jeg meget glad for dobbelt 15" kabinetter, så to af dem. De går ikke så dybt at det kan være ligegyldigt har stort samlet membramarael så der kommer godt skub i mellemgulvet (skubbet i mellemgulvet ligger ved omkring 80Hz forresten). De er også helt vildt lette at bygge selv, og da det er til udendørs sub brug behøver kabinettet ikke være kæmpestort, hvis de rette enheder bruges.

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Jeg har købt denne sub til mit roskilde anlæg: http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/PA/Bassboxen-passiv-Endstufe-erforderlich/Fame-SUB-18P-Subwoofer-800-Watt/art-PAH0009823-000 Har dog ikke fået den hjem endnu.. men skal nok melde tilbage om kvalitet og lyd når den kommer ind af dåren! Bemærk dog at den er kæmpe stor, og har mål på: 900 x 730 x 740 mm

Reply To: Roskilde Anlæg 2012 Hmm, hvis du har omtrent 3000 til en sub, så kunne en Eminence 18" reflex sub måske være værd at kigge på.. http://www.speakerhardware.com/jiggs_sub_3cuft_18_subwoofer_flat_pack-JSub3cuft18.php Det er et byg-selv flat pack.. Dvs der er woofer, træ, skruer, lim og hele skidtet med og kan shippes igennem shopusa for lige omkring 3000kr.. Det vil helt sikkert smadre det meste du ellers kan købe kommercielt i den prisklasse :) Hvis du er lidt mere handy og selv kan skære træet ud osv, kan du finde mål for portenes og kabinettets størrelse på Speakerhardware og så selv købe wooferen osv fra Thomann..

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.