Jump to content
Festivalanlæg dk

Lille fineret anlæg

MrJla
 Share

Recommended Posts

Hejsa! Jeg har bygget mig et anlæg i fineret og lakeret mdf og det lyder pragtfuldt :) Tænker at jeg må have et bas refleksrør i og polyester fyld i? Specs: 10 Ah 12V blybatteri, 250 kr Lepai TA2020A+, 180 kr -- http://www.dx.com/p/lepai-lp-2020-20w-2-ch-digital-stereo-car-audio-power-amplifier-silver-258953#.U5LmivnV89Q 2 stk Tymphany Peerless 4" Woofer, 4ohm, 200 kr -- http://elektronik-lavpris.dk/p111546/SDS-P835039_Tymphany_Peerless_4_Woofer,_4ohm/ 2 stk 1" Diskant 4 ohm, 50W Tymphany/Peerless, 200 kr -- http://elektronik-lavpris.dk/p111545/BC25SC55-04_1_Diskant_4_ohm,_50W_Tymphany/Peerless/ 2 stk Delefilter 2-vejs 60W 4R, 80 kr -- http://elektronik-lavpris.dk/p111547/DN-1/4_Delefilter_2-vejs_60W_4R/ Beslag fra trælasten 120 kr. Billedegalleri: http://imgur.com/a/4RGYp I alt ca: 1200 kr Bluetooth samt cigar plus usb strøm og voltmeter er på vej fra kina og skal også isættes.

Ser godt ud. Har selv gode erfaringer med de enheder, og har brugt dem i flere mindre projekter. Et par forslag/kommentarer er: Når jeg har brugt dem, har jeg brugt en ekstra slavebas i samme look fra elektronik lavpris. Den fungerer som en pasport og giver noget ekstra bund. Derudover har jeg lavet en kpad (spændings deling på diskanten) for at dæmpe den ca. 7 dB så frekvens responset bliver så flat som muligt. Følsomheden på bassen er nemlig omkring 83dB 1W/1m og diskanten er tættere på 90dB 1W/1m. Du kan bruge en 1.5 Ohm og en 2.2 Ohm. De 1.5 ohm skal i serie med med diskanten og de 2.2 ohm skal i parallel. En lille note er, at dette anlæg ikke vil kunne spille specielt højt udendørs pga. den lave følsomhed. Derudover havde du ikke behøvet bygge seperate kasser til dine diskanter, da de faktisk allerede er lukket. Derimod bør du lave et seperat kabinet til hver bas enhed. Jeg har haft succes med 3 liters kabinetter med disse enheder og så en af de her slavebasser til hver bas enhed: http://elektronik-lavpris.dk/p111573/P830878_Tymphany_Peerless_4_SLAVEBAS/

okay, nu var jeg så ude og spille og jeg brændte begge diskanter af.. lol.. nok fordi jeg skruede lid ned for bassen for at få højere lyd/diskant.. det lød ikke dårligt men pludselig stod de begge af uden mislyd og på helt samme tid.. På specs af subben står der da at den har en følsomhed på Lp (2,83V/1m) : 89,2dB. Det er da tæt på tweeteren? Ang. finer så er det rimelig let at arbejde med. Jeg finerede alt mdf inden jeg samlede det men det var nok en fejl. Bør gøres efter fordi det er lettere at skjule samlingerne. Tror vidst man kan lime det på og kører over med et strygejern og noget dækstof

Det der står på elektronik lavpris vedr. dens følsomhed er helt væk. Går du ud ind på tymphanys (højtaler producentens) egen hjemmeside finder du det rigtige tal som ligger omkring 83dB 1W/1m. Har også foretaget målinger der viser det samme da jeg lavede et lille tovejs system med netop de enheder, og billedet viser forskellen som k-pad gør. Y-aksen er ikke normaliseret, så det er ikke det egentlige SPL, men man kan se dB forskellen mellem de to enheder. fetch?id=23754&type=large

post-1220-142536999398_thumb.png

Okay, så det handler altså om at komme ned og ramme samme følsomhed her. Den første graf viser at diskanten vil spille væsentligt højere en bassen burde gøre. Så hvis jeg laver den spændingsdelig du snakker om, så får jeg et bedre lydbillede, en bas der spiller samme højde som før og en tweeter der dæmpes men tilpasses bassen. hvis jeg har forstået rigtig?

Det er idéen. Men husk på at det i sidste ende er øret der bestemmer og så er det i og for sig ligegyldigt for flotte og lige kurverne er. Hvis du synes de bliver lidt for lave, så kan du dæmpe dem lidt mindre ved at lave spændings delingen lidt om. Vedhæftede billede viser hvordan du skal sætte det sammen og hvordan du beregner modstandendes størrelser. fetch?id=23763&type=large

post-1220-142536999402_thumb.png

Alternativt kan du overveje at opgradere basenhederne, hvis det ikke er for stort et problem med udskæring. Vi er flere, der har brugt de her med stor success: http://www.monacor.dk/produkter/0/vnr/100730/ De koster heller ikke alverden og vejer nogenlunde det samme.
Alexlangber's forslag er også godt, og hvis det er til udendørsbrug, så ville jeg også bruge noget i den stil. Har brugt nogle lidt billigere men også ret fede små fuldtone enheder i mit seneste projekt, som er beskrevet i "hvor langt kan man nå for 1000kr" tråden. Jeg kan dog også ret godt lide de enheder du bruger i øjeblikket, men de egner sig bedre til nogle indedørs hjemme højtalere. Når det er sagt, er jeg nu ikke i tvivl om man også kan lave et vellydende anlæg med dem til udendørsbrug, det vil bare have en lidt lav følsomhed.

Har selv prøvet et at lave et anlæg med sp-60 højttalerne. De spiller virkelig godt og kan holde til utrolig meget og de bliver bare ved. Enheden kan dissideret stå og blafre som lignede det at den blev voldtaget men hvor der stadig kommer ren lyd ud. Virkelig en klasse højttaler. Kan varmt anbefales

Den sp60 der ser også nice ud, men holder mig i første omgang til peerless woofers som jeg har. Men neiv, hvor finder du rigtige specs på mine woofers, fordi elektronik lavpris siger den er 4 ohm men dem på tymphany's hjemmeside ser ud til at være 8 ohm :S Angående det at købe 2 slavebassre og montere bag på kassen samtidig med at jeg ville sætte et par skillevægge op og få ca 3 liter til hver woofer. Har i oplevet problemer med at slavebasserne resonere for længe efter signalet er stoppet eller er det bare at afstemme lidt vægt af?

Det er rigtigt at på tymphanys hjemmeside er det kun 8 ohms modellen der er opgivet. De fleste værdier vil være nogenlunde de samme, dog vil Qts blive lidt lavere. Jeg har brugt enhederne i to andre små projekter: Et lille sommeranlæg sidste år og så nogle små to-vejs højtalere til hjemmet. Jeg og et par venner købte en håndfuld af disse enheder da de var ret billige på elektronik lavpris, og så fandt vi ud af hvem der kunne komme længst med dem. De virkede som sagt fint i et 3 liters volume. Hjemme højtalerne benytter to slave basser pr. basenhed så de lidt får et beolab look, og så designede jeg selv et 2. ordens delefilter med en passende k-pad for at gøre frekvens responset så flat som muligt. De højtalere er jeg rigtig tilfreds med. Sommer anlægget bruger nogle billigere diskanter og kun en slavebas pr. basenhed (monteret på bagsiden). Denne gang brugte jeg det samme delefilter som du bruger (1. ordens filter fra monacor) og monterede den beskrevne k-pad. Resultatet er også ganske udemærket, men det kan som sagt ikke spille vanvittig højt. fetch?id=23793&type=mediumfetch?id=23794&type=medium

post-1220-142536999405_thumb.jpg

post-1220-142536999511_thumb.jpg

Det ser sgu også godt ud. Men har du ingen beskyttelse til fronten af sommeranlægget? Tænker da at folk let kommer til at støde ind i det eller på anden måde på smadre wooferne? tænker at jeg skal have gitter eller noget foran. Har desværre ikke noget voltmeter, skal have skaffet et..

Det har overlevet en Roskilde festival og en lang sommer på diverse strande, hvor det er blevet transporteret rundt bag på cyklen, så det har ikke været et problem. Tror også det er større problem når man har større enheder. Men et gitter ville da nok være at foretrække. Især til dine meget delikate dome diskanter.

Som gitre kan I evt. overveje ventilatorgitre, da det tit er svært at finde gitre til mindre enheder. Udseendet falder dog måske ikke lige i alles smag. På et tidspunkt skal jeg lige prøve at smide højttalerstof udenom dem, så der blot er 4 sorte firkanter i stedet - det tror jeg kunne se fedt ud. :)

Angående det at lave en spændingsdeling på diskanten, er det så ikke i princippet det samme at skrue op for bassen på anlægget til at den passer med diskanten? Eller vil det at skrue op for bassen bare hæve nogen af de dybere toner, og ikke nødvendigvis resten af wooferens frekvensområde?

• 2 weeks later...

Så for satan. Så fik jeg bygget separate 3L kasser til hver sub og 2 slavebasser, samt beskyttelse af hjørner og membraner. Tak for råd, smart med ventilatorgitre fra Elektroniklavpris :) Galleri findes også her

Tak, det lyder rigtig godt. Men har selvfølgelig allerede lyst til at bygge større. Det er jo skruen uden ende :P Nej jeg syntes det lyder fint ved bare at skrue en smule op for bassen, men kommer lidt an på nummeret der bliver spillet. Kan det passe at det er svært at høre hvornår man spiller for højt på diskanten eller burde den skratte før den lider overlast? Bare fordi at sidst brændte de af uden noget skrat, men det var nok fordi jeg havde bygget små kasse om dem.

Nej, det burde nu ikke gøre noget at der var kasser om dem. Det kan skyldes at delefilteret er hooket forkert op. Kodensatoren skal i serie med diskanten og spolen i serie med bassen, hvis du altså stadig bruger delefilteret fra monacor.

Jeg har bare fulgt det medfølgende diagram.. Et filter til Left og et til Right ik? Da de brændte af på samme tid havde jeg spillet ca 30 min. Nogen sagde da at det var fordi de ikke fik særlig meget luft i en lille separat kasse. Men hvis man har sat et delefilter forkert på fucker det så ikke helt op med det samme? enten eller?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.