Jump to content
Festivalanlæg dk

Solceller til standard PA-højtaler anlæg

Frederik-Hagelund
 Share

Recommended Posts

Jeg går og leger lidt med tanken om at installere nogle solceller istedet for flere batterier. Vores setup pt: 2 PA højtalere 4 ohm. følsomhed = 96db 1 Ta2020 til om dagen. 1 TK2050 til om aftenen. 5 meter RGB LED 2 75 ah batterier 12->24v converter. Jeg er kommet frem til at det umiddelbart ikke er ret meget strøm vi har. Vi er indstillet på at skulle oplade et batteri i ny og næ, men ikke hver dag. Vil det kunne betale sig at købe solceller og en regulator istedet for flere batterier? Her tænker jeg i forhold til pris. Hvis ja hvad vil det nødvendige antal watt på solcellen være til sådan et system?

http://www.dba.dk/solcelle-cigs-105watt-1611/id-1002512831/ Brug sådan en. Vi kørte præcis samme setup udover højtalerne, som dog var 4 ohm. Vi havde også samme lys. Vi kom hjem med lige så meget strøm som vi tog hjem med, det var ikke noget problem at holde nok strøm overhoved. Hvis du har modet, så bestil en laderegulator til 50 kr fra Hongkong, ellers kan du få en til 100 kr på den blå avis sikkert. Det vil derfor koste ca 600kr for det hele, og det er virkelig meget bedre end at skulle rende frem og tilbage og lade, hvilket også koster lidt. At det er tyndfilmssolceller (Cigs) betyder at de er effektive også under små skyggeforhold. ''normale'' solceller falder normalt drastisk i effektivitet hvis blot en lille del af cellen er dækket af skygge, eller hvis det er en smule overskyet, hvor disse ikke mister nær samme effekt selvom solen ikke bager lige ned på den. Mener det er samme type som dem folk bruge i boominatoren, disse er bare noget større, men 18 kg, det får man ikke meget batteri for.

Du kan jo regne ud, hvor mange Watt-timer I har. Watt = Volt * Ampere. Lad os sige det er forbrugsbatterier, der kan aflades 80%. I har derfor effektivt 2*0,8*75Ah = 120Ah. Jeg går ud fra, at jeres batterier er på 12 V og vi kan så regne ud, at I i alt har 12V*120Ah = 1440Wh (Watt timer). At lade jeres anlæg op med fx en solcelle på 50W vil derfor, teoretisk set, tage 1440Wh/50W = 28,8h. I skal så derefter tage højde for realiteterne, fx skyer og at solceller måske aldrig vil kunne yde deres max i den svage sol vi har heroppe i DK. I virkeligheden vil det derfor tage mere, end de 28,8 timer. Det kan man jo så kompensere for, med flere eller større solceller.

Ja Alex Du har ret i jeg kunne regne det ud, men som du også nævner er der mange faktorer som spiller ind og kan påvirke effekten. Spørgsmålet var mere rettet mod folk der havde erfaring med brugen af solceller til sådan et type anlæg. Men tak for svaret, så skal jeg nok i noget lign. det Frederikvoss linker til

Frederivoss1. Er denne her fin nok: http://www.ebay.co.uk/itm/Solar-Panel-Charger-Controller-Regulator-10A-12V-24V-Auto-Switch-CE-TSR-Safe-T5-/400719018146?pt=UK_In_Car_Technology&hash=item5d4cb6f8a2 Eller hvilken en havde i? Og Hvad skal der sættes i der hvor der er et billede af en lampe?
Det var den vi brugte også. Terminalen med pæren er der du fører strøm til din forstærker, lys osv :)

Frederivoss1. Er denne her fin nok: http://www.ebay.co.uk/itm/Solar-Panel-Charger-Controller-Regulator-10A-12V-24V-Auto-Switch-CE-TSR-Safe-T5-/400719018146?pt=UK_In_Car_Technology&hash=item5d4cb6f8a2 Eller hvilken en havde i? Og Hvad skal der sættes i der hvor der er et billede af en lampe?
Perfekt. Kan se den vejer 18 kg. hvilket er en sjat, hvordan satte i det op? (for at få nogle ideer)

Det var nu også mest fordi der er virkeligt mange, der spørger om det samme - og det vil snart eksplodere, her op til Roskilde Festival. Det er kun et spørgsmål om tid, før der kommer nogen og spørger om hvorfor et 105W panel passer med 2x 75 Ah batterier, fordi de vil have solceller på en anden type anlæg. Hvis folk lige får teorien bag, har de langt nemmere ved lige at abstrahere den viden over til noget helt andet, fordi man så ikke bare har lært om noget fungerer, men også hvorfor det fungerer. Fx virker fredereksvoss1 til at have en erfaring, der sagtens kan give mening, fordi et 105W panel teoretisk set vil kunne oplade jeres system på 13,7 timer. I praksis derfor nok 2-3 dage med sol. Kan I nå at køre 1440Wh ned på 2-3 dage, hvis I for det meste af tiden kører med en TA2020 på ~4-5W og derefter lidt på en TK2050 på ~25W? Næppe. Og derfor virker det sandsynligt, at det er alt rigeligt strøm. :smile:

Og endnu mere vigtigt fordi man som udgangspunkt kan regne med at man ikke spiller mere end 8 timer pr dag på max, hvilket er ca den samme mængde tid som solcellen er mest effektiv. Derfor er det ret hurtigt at overskue at hvis blot solcellen er 50% effektiv! vil i få 50 watt i 8 timer, hvilket giver +25 watt pr time når man har trukket de 25 watt fra som forstærkeren bruger. Dertil kommer lyder som vist nok når det blinker til musikken bruger 1 ampere eller sådan noget, hvilket er ca 12-13 watt. På den måde kan du se at du stadig har et overskud pr dag på ca 12 watt i hver af de 8 timer solcellen laver strøm. Man vil altså lave mere strøm end man bruge selv ved 50% effektivitet. Dog bruges solcellen jo om dagen, mens anlægget nok bruges om natten, derfor kan man regne med at batteriet aflades i de 8 timer anlægget spiller, uden at solcellen oplader i den periode. Du kan nu udregne hvor meget batterikapacitet du har brug for, for ikke at løbe tør periodisk. Strømforbruget var ca 40 watt, 40W/12V=3.33A (cirka), og du vil derfor have brug for en batterikapacitet på 3.33*8=26,6 AH, for at have strøm til at spille i 8 timer på max uden solcellen. Da forbrugsbatterier kan aflades 80% skal man lægge 25% oveni kapaciteten! dvs dit batteri skal være på ca 33AH. Vi har nu fundet ud af at dit anlæg vil kunne spille uendelig lang tid på solcellen, da den laver mere strøm end systemet bruger, men at det er nødvendigt med et 33AH batteri for at det ikke løber periodisk tørt, da solcellen ikke lader samtidig med man spiller musik. Håber det gav lidt perspektiv!

Og endnu mere vigtigt fordi man som udgangspunkt kan regne med at man ikke spiller mere end 8 timer pr dag på max, hvilket er ca den samme mængde tid som solcellen er mest effektiv. Derfor er det ret hurtigt at overskue at hvis blot solcellen er 50% effektiv! vil i få 50 watt i 8 timer, hvilket giver +25 watt pr time når man har trukket de 25 watt fra som forstærkeren bruger. Dertil kommer lyder som vist nok når det blinker til musikken bruger 1 ampere eller sådan noget, hvilket er ca 12-13 watt. På den måde kan du se at du stadig har et overskud pr dag på ca 12 watt i hver af de 8 timer solcellen laver strøm. Man vil altså lave mere strøm end man bruge selv ved 50% effektivitet. Dog bruges solcellen jo om dagen, mens anlægget nok bruges om natten, derfor kan man regne med at batteriet aflades i de 8 timer anlægget spiller, uden at solcellen oplader i den periode. Du kan nu udregne hvor meget batterikapacitet du har brug for, for ikke at løbe tør periodisk. Strømforbruget var ca 40 watt, 40W/12V=3.33A (cirka), og du vil derfor have brug for en batterikapacitet på 3.33*8=26,6 AH, for at have strøm til at spille i 8 timer på max uden solcellen. Da forbrugsbatterier kan aflades 80% skal man lægge 25% oveni kapaciteten! dvs dit batteri skal være på ca 33AH. Vi har nu fundet ud af at dit anlæg vil kunne spille uendelig lang tid på solcellen, da den laver mere strøm end systemet bruger, men at det er nødvendigt med et 33AH batteri for at det ikke løber periodisk tørt, da solcellen ikke lader samtidig med man spiller musik. Håber det gav lidt perspektiv!
Har I målt på hvor effektiv den solcelle er, når det er overskyet?

Husk at hvis der står 5A ved en solcelle så er det vidst hvis den står ved ækvator. I DK skal man trække noget fra. Mener Saturnus sagde sådan 5-10% men ka ik huske helt. Det ændre self ik det store da en solcelle der kan give 5A så giver måske 4,5A
Da jeg målte på min var det en del mindre. Min kom vidst op på 4A få gange men lå for det meste omkring de 3A. Men jo tættere på 21-23 juni man kommer jo mere effektiv vil den være. Det afhænger i sidste ende af UV-strålingen

Husk at hvis der står 5A ved en solcelle så er det vidst hvis den står ved ækvator. I DK skal man trække noget fra. Mener Saturnus sagde sådan 5-10% men ka ik huske helt. Det ændre self ik det store da en solcelle der kan give 5A så giver måske 4,5A
Ja oka, det var egentlig ik særlig meget. Overvejer selv at købe et. Irritere mig bare at taget på vores anlæg helst skal være lige så langt som vognen som er 125 og solcellen er jo 161. Ellers må taget rage lidt op

Det ville være super fedt, hvis du gad at linke til de ting, du har købt(højtalerne mm). Eller evt bare fortælle, hvad der samlet er spenderet. Jeg er selv nybegynder og overvejer kraftigt samme setup som et alternativ til en halfinator, da det virker mere overskueligt. Havde selv kigget på 2 stk af http://www.conradelektronik.dk/Mc-Crypt-PRO12-PA-h%F8jtaler-Belastbarhed-%28RMS%2fmaks%2e%29-150%2f300-W-30-cm-%2812%27%27%29.htm?websale8=conrad-dkπ=304644&ci=SHOP_AREA_221444_1407010&otp1=tablink2 Ellers ovenstående setup. Ville det give mening? Mine forventninger er bare, at det kan spille en 20 mennesker op. Undskyld, jeg "stjæler" tråden lidt.

• 7 months later...

Hej Folkens. Jeg er lidt en dummy på emnet, så derfor søger jeg hjælp her. Sidste år lavede mig og nogle af mine venner et anlæg, hvilke spillede meget godt men desværre gik ud alt for hurtigt. Derfor leger vi lidt med tanken om at installere et solcelleanlæg. Vores setup ser sådan ud: 1x Subwoofer http://www.4sound.dk/pa/hoejttalere/passive-hoejttalere/behringer-vp1800s-eurolive 2x PA passive højtalere http://www.4sound.dk/pa/hoejttalere/passive-hoejttalere/behringer-b212xl-eurolive-black 1x Forstærker http://www.pioneer.eu/dk/products/25/29/182/GM-D8604/page.html Udover det ville vi også gerne sætte to diskant højtalere mere på, for at udligne vores bas, da den skinner meget igennem. Nogle gode ideer til hvad man kan bruge, og om det overhovedet vil give mening? Tak på forhånd.

Der er en række ting, som I skal være opmærksom på. En god idé ville være at skaffe en forstærker til brug om dagen, som ikke bruger lige så meget strøm. Så når I spiller om dagen, så bruger I kun jeres Behringer. F.eks. kunne en TK2050, eller måske endda en maxamp 20, bruges til det. Jeg hælder mest til en TK2050, da jeg har oplevet, at den er meget bedre til at håndtere Behringer højttalerne, samtidigt med at den spiller højere selvfølgelig. Når der så skal være smæk på om aftenen, så bruger I jeres Pioneer med subwooferen sat til. Hertil kan I lave et smart setup, således at I blot skal trykke på en knap for at skifte mellem forstærkerne eller lignende. Angående batteri og solcelle, så produceres der kun strøm om dagen. Derfor skal I være sikker på, at jeres batteri har energi nok til at drive jeres forstærker igennem hele natten (eller hvor lang tid I nu spiller), for at solcellen derefter kan nå at lade det op om dagen, så I er klar til den næste nat. Kører I med en TK2050 om dagen, så burde en 100 watts solcelle nok lige kunne gøre arbejdet, så længe I ikke har alt for meget lys, samt at der ikke lades mobiler op konstant. For at være på den sikre side, så ville jeg have 150 watt i solceller. Så kompenserer det også lidt for, hvis vejret ikke er så gavmildt af sig.

Som zaxder siger vil en anden forstærker være en gode ide. Vil klart forslå en maxamp. Men hvad i skal huske er det jo slet ikke sikkert at der er ret meget sol og at der kan sagtens være overskyet og regn under hele roskilde (ikke at vi håber det).

Der er en række ting, som I skal være opmærksom på. En god idé ville være at skaffe en forstærker til brug om dagen, som ikke bruger lige så meget strøm. Så når I spiller om dagen, så bruger I kun jeres Behringer. F.eks. kunne en TK2050, eller måske endda en maxamp 20, bruges til det. Jeg hælder mest til en TK2050, da jeg har oplevet, at den er meget bedre til at håndtere Behringer højttalerne, samtidigt med at den spiller højere selvfølgelig. Når der så skal være smæk på om aftenen, så bruger I jeres Pioneer med subwooferen sat til. Hertil kan I lave et smart setup, således at I blot skal trykke på en knap for at skifte mellem forstærkerne eller lignende. Angående batteri og solcelle, så produceres der kun strøm om dagen. Derfor skal I være sikker på, at jeres batteri har energi nok til at drive jeres forstærker igennem hele natten (eller hvor lang tid I nu spiller), for at solcellen derefter kan nå at lade det op om dagen, så I er klar til den næste nat. Kører I med en TK2050 om dagen, så burde en 100 watts solcelle nok lige kunne gøre arbejdet, så længe I ikke har alt for meget lys, samt at der ikke lades mobiler op konstant. For at være på den sikre side, så ville jeg have 150 watt i solceller. Så kompenserer det også lidt for, hvis vejret ikke er så gavmildt af sig.
Så vidt jeg husker så bruger pioneer forstærkeren 4,4A ved 2.1 setup og en tk2050 er også oppe ved de 4-5A.

Jeg snakker om den TK2050, som er 2*100 watt. Den skulle i følge palmedrengen ved max bruge 20-22 watt ved 4 ohm og 12 watt ved 8 ohm. :-) Se tråden: beregn batteritid

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.