Jump to content
Festivalanlæg dk

Festivalanlæg til 80 efterskoleelever!

AFROHÅRogBAZZ
 Share

Recommended Posts

Hey folkens. Jeg er gået igang med at lave mit allerførste festivalanlæg. Vi bliver ca. 80 i vores camp, så det skal kunne spille rimelig højt. Vi har kun ca. 2000 kr. til rådighed, men mange af tingene kan jeg fået gratis. Vores system består af: 2 stk. Eltax Terminator II (disse er købt og har kostet 200kr. på dba) http://www.dba.dk/hoejttaler-eltax-terminator/id-1008126939/ 1 stk. MC Hammer 1200W bil forstærker/effektforstærker (denne har jeg fået gratis) 3-4 stk. Bilbatteri 55AH (disse har jeg også fået gratis) Jeg har fået at vide at jeg skal have en preamp til forstærkeren, da udgangssignalet fra iphone ikke er særlig kraftig. noget i den her stil: http://www.disconetto.dk/shop/k8084-volumen--og-26159p.html Er det vigtig jeg har denne preamp? Håber i har nogle ideer til hvordan jeg kan forbedre dette anlæg, da det er første gang jeg bygger sådan noget her. :) Hilsen Anders.

Velkommen til! 2000 kr. til 80 mennesker? Det er godt nok ambitiøst. :) Du skal nok have fundet en anden forstærker, medmindre du ikke har noget imod at rende og lade hele tiden. Har du testet, hvor lang tid sådan et batteri holder, hvis du giver den max gas? Det er svært at teste, fordi det i sagens natur spiller ret højt, men mit bud ville være ganske få timer pr. batteri. Ved du, hvad følsomheden er på højttalerne? Står der noget målt i dB bagpå? Hvis de har høj nok følsomhed kan du komme over på en digitalforstærker i stedet og så kan du sandsynligvis spille det meste af ugen, uden at skulle lade. Prøv evt. at kigge dig omkring på forummet efter indlæg om forstærkere, fx TA2020 og TK2050.

Jeg skal lige sige at forstærkeren har 4 kanaler, og er en class D forstærker, så det hjælper måske lidt på det? :) Derudover er har jeg tænkt mig enten at lave to brokoblet kanaler på 600 watt (er usikker på om højtalerne kan holde til det, da sinus power er 180 watt og music power er 400 watt?) Ellers to kanaler på 300 watt. Jeg tror højtalerne har en følsomhed på omkring 93 db. Hvis jeg nu er nødt til at finde en anden forstærker, tror du så 2x 100 watt er nok i TK2050? Tak for det hurtige svar.

Du kommer ikke i nærheden af at spille 400Wrms med et musik signal. De 600W du kan opnå i to kanaler må være peak værdien. Spiller du sinus toner på fuld smadder vil rms effekten være på 300W, men spiller du rigtig musik vil rms effekten nok snarere omkring de 40-60W watt. Dette skyldes at musik er meget mere dynamisk end sinus toner. Der er altså en større forskel mellem rms værdien og peak værdien. For en sinus tone er forskellen på 3dB men for et musik signal er forskellen tættere på 10dB afhængig hvad for noget musik man hører. Om peak værdierne kommer til at smadre dine højtalere kommer meget an på musikken og om du forventer du vil skrue helt op. Jeg ville nok komme omkring det ved at undgå at skrue helt op for forstærkeren. Tror nok det skal blive ok højt alligevel. Om det så er nok til en 80 personers fest ved jeg ikke. Der vil placeringen af jeres højtalere også spille ind. De skal lidt op i højden hvis det skal spredes ud over et større antal personer.

Om en TK2050 bliver nok er svært at vide, men er nok det bedste bud ud fra dit budget. Generelt er vi jo meget begrænsede i valgmulighederne, når det kommer til forstærkere. Normalt vælger vi mellem TA2020, TK2050 og nu også Pioneer GM-D8604. TA2020 er der ingen grund til, for du har fint råd til en TK2050 og du har brug for den ekstra power. En GM-D8604 vil muligvis presse dit budget for meget, men ellers er det pretty much den anden mulighed, der er. Fordelen ved, at der kun er så få at vælge imellem, er jo så, at det er let at sælge dem igen, hvis man ikke lige fik købt den man egentlig skulle bruge - så længe man altså ikke har købt et eller andet Lepai-sjov. Så hvis det viser sig ikke at være nok, alt efter hvordan man nu vurderer det, kan man som regel nemt sælge dem igen uden det helt store tab.

Tusind tak for rådene. Hvor er det her en fed side!! Jeg tænker at lige tager en snak med ham jeg fik forstærkeren af, da han havde den med på Roskilde sidste år. Jeg ved godt jeg kommer med mange spørgsmål, men jeg vil bare helst være sikker på tingene:) Ved i om man kan oplade sine batterier billigere, hvis man selv har oplader med? Har hørt noget med at det kun koster en 20? :) Og ved i hvad min. Volt der må være på batteriet, inden det skal lades? Bruger i voltmeter i jeres anlæg? :)

Tror kun du kan ladde batterier billigt hvis de er indbygget i dit anlæg som F.eks i en boominator. Tror ikke du kan komme op med et Bilbatteri og få det ladet billigt fordi man har lader. Kan ikke huske me mener vidst også man selv skal have oplader med uanset hvad (er dog langt fra sikker) :)

Forbrugsbatterier og bilbatterier skal helst ikke under 11 volt. Kommer de under 10 mister de meget kapacitet så det slet ik er lige så godt efter det er ladet. Under 9 volt tror jeg den er død. Som udgangspunkt skal de ikke under 11,5 volt. Ellers kan det gå udover deres kapacitet og levetid

Forbrugsbatterier og bilbatterier skal helst ikke under 11 volt. Kommer de under 10 mister de meget kapacitet så det slet ik er lige så godt efter det er ladet. Under 9 volt tror jeg den er død. Som udgangspunkt skal de ikke under 11,5 volt. Ellers kan det gå udover deres kapacitet og levetid
10,6 som udgangspunkt :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.