Jump to content
Festivalanlæg dk

Begge tweeters dør samtidig!?!?

MrJla
 Share

Recommended Posts

Hej I går spillede jeg godt op på mit anlæg og jeg havde skruet ned for bassen for at kunne få højere lyd. Det lød umiddelbart fint men pludselig stopper begge diskanter instant (uden mislyde) med at spille.. Hva faen ka det være? kan delefilter blive for varmt, jeg har stoppet den med polyesterfyld som måske gør den for varm.. dunno:. følg tråd her for billeder: http://festivalanlaeg.dk/forum/andet/show-off/23577-lille-fineret-anl%C3%A6g Mvh Jones

Det her lyder måske lidt freaky, men... var det jer, der kom gående med det anlæg på en cykel, henover hipsterbroen kl. 6 i morges? :) Det virker ikke til at nogle af delene burde have problemer med den forstærker, medmindre diskanterne selvfølgelig er sat forkert på delefiltrene eller noget i den stil. Og hvis begge basenheder stadig spiller, er det næppe en løs forbindelse, når begge diskanter står af samtidig. Gad vide om forstærkeren smider overskudende output til diskanterne, når man skruer ned for bassen og delefiltre/diskanter derfor bliver overbelastede? Det er blot et skud i tågen, men der er nok klogere folk herinde der kan svare på det. :)

haha ja det gjorde vi :D men uden lyd på.. Basserne spiller stædig pænt og man kan faktisk stadig lytte til det hvis man skruer helt op for treble, men der mangler noget diskant. Jeg har testet tweeters ved at sætte 1.5V batteri på og der kommer ingen lyd.. Overvejer om jeg skal ud og have fat i 2 små horn så jeg kan spille lidt højere.

Hehe, steneren nok. Det var mig, der stod og heppede på battle mellem minianlæg. :P Så vidt jeg kan se er dine enheder udmærket balancerede allerede, med diskanter der er lige en snært kraftigere end basenhederne. Hvilken type musik hører du, siden du tænker at det er diskanterne du vil opgradere? Kan dog godt se, at du nok ikke får 4" enheder der er ret meget kraftigere, end dem du har.

Dine diskanter sidder i separat kasse og får derfor stort set ingen køling. Når du så skruer ned for bassen sender du så mere af forstærkerens signal til diskanterne. Samtidigt er det et 1. ordens filter. Dine diskanter er sandsynligvis stået af. Og hvis de ikke var det før så er de nok efter du satte et batteri på dem, selv 1.5V jævnstrøm er rigeligt til at dræbe en diskant i den størrelse.

Damn.. Så jeg ku godt købe dem igen og så fjerne boksen så de kan få bedre køling, og så være mere obs på hvor meget jeg sender til tweeterne? og måske droppe alt det der polyfyld? Jeg hører alt slags musik og er jo et festanlæg :P

Polyfyldet er fint nok. De skal bare ikke sidde i en lille lukket kasse hvor kølepladerne på diskanterne ikke er til meget hjælp når de sidder sammen med basserne så er køling ca. 150-200 gange mere effektivt (noget med mængden af luft der skal opvarmes at gøre). Og så er der delefilteret. Kunne godt bruge et højere orden, for eksempel 2. ordern (12dB/oktav) det vil beskytte diskanterne 16 gange mere effektivt)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.