Jump to content
Festivalanlæg dk

forstærker, gerne TA2020

WilliamJr
 Share

Recommended Posts

Hej kære festivalgængere. Jeg har påtaget mig tjansen at bygge campens festivalanlæg i år (så sej er jeg), og havde umiddelbart forestillet mig, at den skulle bestå af 1 x ta2020 og 2 x fuldtoneenheder i en krydsfinerskasse. Batteriet vil være et lukket blybatteri (scooter). I den anledning har jeg for et par uger siden bestilt en TA2020 forstærker på engelsk ebay, men den er endnu ikke dukket op. Jeg bliver derfor lidt ængstelig, og søger derfor et alternativ. Er der en, der ligger inde med en forstærker? Gerne en TA-model eller en tilsvarende lille sag i klasse D segmentet. Håber der er en venlig sjæl, der vil hjælpe. Prisen er mindre vigtig, og jeg betaler gerne et par hundrede kroner ekstra.

Eller hvis det skal være lidt mere fancy, så en maxamp fra canopy.

Tak for de hurtige svar. Det sætter jeg stort pris på. Som I nok kan gætte, så har jeg en stram tidsplan. Jeg har kigget både på TA2024, TA2050 og på Maxamp. fra canopy. Udfordringen med sidstnævnte er, at jeg selv skal i gang med at lodde - er det ikke korrekt? Jeg savner lidt en plug & play løsning. Thomas - en Ta2024 er en 4-vejs forstærker, er det korrekt? Så kan jeg i teorien bruge 2 sæt højttalere? Det kunne jeg godt være interesseret i, men skal jeg i gang med at lodde? Tak for jeres tid indtil videre

Ta2024 er en 2-kanals forstærker, som ta2020. Forskellen ligger i at chippen er en surface mount chip, der får kølingen fra printpladen, hvor en ta2020 er en through hole (tror jeg det hedder), hvor der kan monteres en køleplade. Derfor kan ta2020 klare 4 ohms belastninger, hvor ta2024 har det bedst med 8 ohm. Ta2024 vil derfor kunne trække to 8 ohms højttalere - én på hver kanal. Den forstærker jeg linkede, skal du også lodde (eller skrue) inputkablet på. Det inputkabel, der medfølger har et stik til forbindelse til forstærkeren i den ene ende, og løst kabel i den anden ende. Så vidt jeg lige kan se, kan man hos canopy købe et minijackkabel til maxamp'en. Det ser ud til at være ret meget plug and play. Mon ikke der er andre herinde, der har mere styr på den forstærker end jeg. Jeg har ikke brugt den selv nemlig :)

Tusind tak for jeres velformulerede svar. Det hjælper rigtig meget. Jeg har dog netop fundet en løsning via www.cadaudio.dk. De havde en TA2020 (LP2020 AMP 01) på lager' date=' nemlig denne her: [url']http://www.cadaudio.dk/hififorst.htm
Har du seriøst lige købt en Lepai TA2020'er for 450kr(!!) selvom du bliver foreslået at købe en maxamp, som er både billigere og bedre?

Hej Morten! Tak for dit gode råd. Ok. Jeg havde indtrykket af, at Lepai var ok, men Muse er bedre. Det er hvertfald noteret. Lige nu, handler det mest om, at få noget klar til festivalen, men til næste år, vil jeg helt sikkert koble en MUSE enhed på, og så måske med to basenheder eller yderligere to fuldtone enheder.

du kan koble enten fire 8 ohm højttalere eller to 4 ohms højttalere til ta202x forstærkerne. så hvis du har fire 8 ohms højttalere kan du parallelforbinde to sammen og kører 2 højttalere pr. kanal. kun hvis de er 8 ohm (hvilket de typisk er). hvis du gør det skal det være præcis de samme højttalere.

Hej palmedreng! De enheder jeg har bestilt er nedenstående. Udfra specs. er der da mulighed for at koble to yderligere enheder på? Har jeg andre muligheder, måske en subwoofer el. lign? "enheden er en coax enhed, dvs bas og diskantenhed (2 enheder) bygget sammen til en som man tit gør f eks i bilstereo men også i hifi data er 45hz - 20 khz - 50/70W - 4 ohm - ca 92 db følsomhed ..."

ta2024 klare sig nu også fint med 4 ohms belastning. Har selv haft sådan en siddende i et boominatorlike system og det klarede den rigtig fint. Også når den spillede højt gennem en længere periode. men jeg vil til hver en tid foreslå maxamp20
Det var sevans. Så lærte jeg det. Mener ellers at have læst, at den ikke var så god til 4 ohms belastninger pga. kølingen. Jeg har dog aldrig selv brugt forstærkeren til det, så har ingen praktisk erfaring med det.

ta2024 klare sig nu også fint med 4 ohms belastning. Har selv haft sådan en siddende i et boominatorlike system og det klarede den rigtig fint. Også når den spillede højt gennem en længere periode. men jeg vil til hver en tid foreslå maxamp20
skal ikke kunne stå på mål for om andre har haft problemer med kølingen på den. jeg har personligt ikke.

Hej palmedreng! De enheder jeg har bestilt er nedenstående. Udfra specs. er der da mulighed for at koble to yderligere enheder på? Har jeg andre muligheder, måske en subwoofer el. lign? "enheden er en coax enhed, dvs bas og diskantenhed (2 enheder) bygget sammen til en som man tit gør f eks i bilstereo men også i hifi data er 45hz - 20 khz - 50/70W - 4 ohm - ca 92 db følsomhed ..."
du kan kun have 1 højttaler til hver kanal da de er 4 ohm.

Hej Palmedreng Jeg har, som nævnt, et setup med en TA2020 og 2 højtalere. Hvordan kan jeg udvide dette? Skal jeg anskaffe mig en TA2020 mere og så måske et sæt subwoofere eller et sæt højtalere mere? Tusind tak for din tid. Du er sku guld værd.

Nej det ville ikke hjælpe på noget. Hvis du vil ha sub på skal du købe et par subs og en pioneer gm d8604 som bliver omtalt meget herinde, også kører et 2.2 system. MEN det ville være at smide for mange penge (1800kr) efter nok som kun skal bruges til middelmådige højttalere. Hvis du vil opgradere fra dit setup nu med de to højttalere på 4 ohm og en ta2020 så vil jeg råde dig til at opgradere højttalere istedet for forstærker. Det vil helt klart være den bedste løsning. ser du: dine højttalere nu er på 92dB/W. For at få de højttalere til at spille dobbelt så højt skal du give dem 2*200w istedet for de 2*20w og det kræver meget mere strøm. Hvis du istedet finder et sæt højttalere på 96dB/W vil de kunne spille over dobbelt så højt og bruge det halve i strøm da lydniveauet stiger det dobbelte når decibel stiger med 3dB. Grunden til jeg skriver det med det halve i strøm er at PA højttalere og enheder normalt er 8 ohm (ved 8 ohm belastning bruger forstærkeren knap det halve strøm som ved 4 ohm (på max)) dvs. højttalere på 95dB spillet dobbelt så højt som højttalere på 92dB, velogmærke når de får den samme mængde saft fra forstærkeren. Derfor vil det somudgangspunkt altid være den bedste løsning af få bedre højttalere og derefter flere højttalere, da det er langt mere effektivt. Hvis man skal ud i det helt vilde setup hvor ta2020 ikke længere er nok der er man så nødt til at finde en forstærker der levere mere juice og har flere anvendelses muligheder.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.