Jump to content
Festivalanlæg dk

Billigt Lithium-batteri fra eBay

Christian_Krog
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen! Da jeg står og skal lave mit første projekt (mini halfinator), skal jeg selvfølgelig have købt mig et batteri til denne. Jeg har søgt en del på Lithium batterier, og de er jo temmelig dyre sammenlignet med almindelige... Jeg faldt dog over en del kina-annoncer på ebay til BILLIGE penge, heriblandt denne: http://www.ebay.co.uk/itm/KDQ6-EU-plug-9800mAh-DC-12V-Super-Rechargeable-Lithium-ion-Battery-SPC-2261-/360759224111?pt=UK_ConsumerElectronics_Batteries_SM&hash=item53feece72f 9,8 Ah med opladerkabel osv... og så har den "Over-charge/discharge protection" Er der nogen af jer, der har prøvet dette batteri eller et lignende? Og hvad vil I umiddelbart tænke om det? Scam? Det er jo meget billigt og lyder umiddelbart super godt. Og så har sælgeren "98,5% Positive Feedback" med "34349 reviews". Ved ikke helt, om man skal tro på, at den virkelig har 9,8 Ah kapacitet, men uanset om det så er det halve lyder det da umiddelbart som om, at man kan gøre en god handel. Nogen, der har prøvet det eller noget ligende? Og hvad tænker i umiddelbart om det? Håber på, at I kan hjælpe mig! Mvh.

Jeg har aldrig rigtigt brudt mig om ideen med LiPo-batterier til festivalanlæg, men jeg er nok også lidt konservativ, lige når det kommer til sikkerhed. LiPo-batterier er, især hvis du spørger folk indenfor RC-verdenen, ganske ustabile. Faktisk sælger de decideret "opladebeskyttelsesposer", som folk lægger dem i når de skal lade op, fordi de ofte går i brand. Bare sådan. Vær i det mindste forsigtig. Hvis det skal være, ville jeg nok mindst sørge for at gå efter nogle LiFePO4-batterier - teknisk set også Lithium, men med en anden kemisk sammensætning, der er langt, langt mere stabil.

Jeg har aldrig rigtigt brudt mig om ideen med LiPo-batterier til festivalanlæg, men jeg er nok også lidt konservativ, lige når det kommer til sikkerhed. LiPo-batterier er, især hvis du spørger folk indenfor RC-verdenen, ganske ustabile. Faktisk sælger de decideret "opladebeskyttelsesposer", som folk lægger dem i når de skal lade op, fordi de ofte går i brand. Bare sådan. Vær i det mindste forsigtig. Hvis det skal være, ville jeg nok mindst sørge for at gå efter nogle LiFePO4-batterier - teknisk set også Lithium, men med en anden kemisk sammensætning, der er langt, langt mere stabil.
Især fordi elektrolytvæksen i lifepo4 batterier bliver inavtiv ved ca 85 grader og derefter ikke leder strøm så den kan altså umuligt blive termisk ustabil.

Tak for svar drenge! :) Har lige søgt på "lithium battery exploding" på youtube.. Jeg kan nu se, at jeg IKKE skal have så billigt et lithium batteri fra Kina, hvis det er. Den chance tør jeg sgu ikke at tage! Men kan I anbefale mig et ligeså "forbrugsvenligt" batteri, som det jeg linkede? Et batteri, der selv stopper, inden det er helt afladet, så det ikke tager skade. Et batteri, der har ét enkelt stik til at forbinde min TA2020 samt ét enkelt stik til at lade op - så det ikke er så bøvlet med kabler, plus- og minuspol osv... Er ikke så teknisk og vil foretrække noget helt enkelt. Håber, I kan hjælpe mig her.. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.