Jump to content
Festivalanlæg dk

Udbytte af solcelle setup.. :)

Mark
 Share

Recommended Posts

Til årets Roskilde festival overvejer jeg mulighederne med solceller, alene af den grund, at man så kan lade telefoner op i campen.. :) Hvor effektive solceller skal man have, hvis man skal kunne lade hele dagen, og samtidigt holde liv i en TA2020? Kan et billigt setup, alla disse: Solcelle: http://kerychip.dk/oscommerce_st/cat...oducts_id=1535 Laderegulator: http://kerychip.dk/oscommerce_st/cat...products_id=79 give strøm til, at man med et 75 Ah batteri i setuppet kan lade som man har lyst til?

edit: læs kommentar først Så kan vi jo regne lidt på det. Jeres forstærker bruger 0,35A på max. i har et 75Ah batteri (formoder det er et forbrugs) så det kan aflades med 80%. så har i 75*0,8=60Ah kapacitet. lad os antage forstærkeren bruger 4Ah om dagen (er nok lidt mindre men altid worstcase scenario) (4Ah svare til fuld knald i 12 timer) 7*4aH=28Ah vi runder det op til 30aH. Så har i 30Ah tilbage. En opladning af en iphone koster typisk en 0,8-1Ah mener jeg nok. Så kan i lade 30 gange. Ovenstående solcelle lader med 0,25A max. Dette gælder dog typisk ikke i DK hvor den nok max kan komme op på 0,2A måske mindre da solindstrålingen jo er mindre. Men 10W og og 0,2 virker lavt så kan godt passe det er de 0,25A men vi ser på worstcase scenario) Jeg tror på der bliver godt vejr så hvis vi tror på i gennemsnit 5 timers sol om dagen, kan du lade med 1A ialt om dagen ved fuld sol og ladning ved overskyet vil så nok give dig 0,5A om dagen. Det giver 1,5A om dagen. 1,5*7=10,5aH. Det er det den vil kunne bidrage med. Derfor vil det nok ikke være smart at tage sådan en med. Personligt vil jeg tro du har nok med det 75Ah batteri. Jeg har brugt den her solcelle. http://www.conradelektronik.dk/Tyndf...&otp1=tablink2 Den giver noget mere, og til den havde jeg 21aH batterikapacitet og en boominator (2*4ohm). og jeg ladte også telefoner fra den og den holde lige akkurat strøm hele festivallen sidste år (hvor der ikke var særlig godt vejr)

edit: læs kommentar først Så kan vi jo regne lidt på det. Jeres forstærker bruger 0,35A på max. i har et 75Ah batteri (formoder det er et forbrugs) så det kan aflades med 80%. så har i 75*0,8=60Ah kapacitet. lad os antage forstærkeren bruger 4Ah om dagen (er nok lidt mindre men altid worstcase scenario) (4Ah svare til fuld knald i 12 timer) 7*4aH=28Ah vi runder det op til 30aH. Så har i 30Ah tilbage. En opladning af en iphone koster typisk en 0,8-1Ah mener jeg nok. Så kan i lade 30 gange. Ovenstående solcelle lader med 0,25A max. Dette gælder dog typisk ikke i DK hvor den nok max kan komme op på 0,2A måske mindre da solindstrålingen jo er mindre. Men 10W og og 0,2 virker lavt så kan godt passe det er de 0,25A men vi ser på worstcase scenario) Jeg tror på der bliver godt vejr så hvis vi tror på i gennemsnit 5 timers sol om dagen, kan du lade med 1A ialt om dagen ved fuld sol og ladning ved overskyet vil så nok give dig 0,5A om dagen. Det giver 1,5A om dagen. 1,5*7=10,5aH. Det er det den vil kunne bidrage med. Derfor vil det nok ikke være smart at tage sådan en med. Personligt vil jeg tro du har nok med det 75Ah batteri. Jeg har brugt den her solcelle. http://www.conradelektronik.dk/Tyndf...&otp1=tablink2 Den giver noget mere, og til den havde jeg 21aH batterikapacitet og en boominator (2*4ohm). og jeg ladte også telefoner fra den og den holde lige akkurat strøm hele festivallen sidste år (hvor der ikke var særlig godt vejr)
der døde min beregning så da det jo var et 24V panel (så giver det også bedre mening at den kun kunne lade med 0,25A) men nu kan du se hvordan man beregner det. ps. amorfe solceller er bedst til det danske vejr da der tit er overskyet og de er mere effektive end poly- og monocrytalinske solcelle når der er overskyet

Det giver stadig ingen mening at den kun lade 0.25A. Der står ved max effekt at spænding=26V og strøm=0.25A. 26*0.25 er end ikke i nærheden af 10W.

Havde du kun det ene batteri på 21ah med til hele ugen palme og solcellen du linker til holdt det kørende hele ugen? Har planer om at købe den samme hvis den kan holde batteriet kørende + man kan oplade telefon der spiller imens - hvad skal jeg bruge bortset fra panelet til at oplade min tlf via solcellen? Tak på forhånd.

edit: læs kommentar først Så kan vi jo regne lidt på det. Jeres forstærker bruger 0,35A på max.
Att.: Palmedreng: Hvorfra har du at denne forstærker bruger 0.35A på max i 4 Ohm? Er det gennem målinger? For rent analytisk vil jeg ville nå frem til dette: Forstærkeren påstår den kan levere 2X20Wrms med sinus toner i 4 Ohm. Sinus toner har en crest faktor på sqrt(2) (i spænding), svarende til 3dB. Crest faktoren er det forhold der er mellem rms værdien og peak værdien: Vpk/Vrms. Når vi så er i effekt beregninger kommer dette tal i anden således at forstærkeren skal kunne peake: Wpk = sqrt(2)^2*20Wrms = 40W pr. kanal. Man kan således også sige at effekt crest faktoren for sinus toner bliver: crestW = Wpk/Wrms = 2 En tommelfinger regel er, at musik har en crest faktor tættere på 10dB hvilket i spænding svarer til et forhold på: crestV = exp(1/20*10dB*ln(10)) ~ 3.16 Når vi er i effekt skal dette tal igen i anden så vi får: crestW = 3.16^2 ~ 10 RMS effekten pr. kanal bliver derfor: Wpk/crestW = 40W/10 = 4W. Altså bruger forstærkeren omkring: W = 2*4W = 8W på forstærkning af musik. Antaget at forstærkeren er klasse-D og at den har 0.8 (svarende til 80%) effektivitet, så vil der være et yderligere effekttab. Det totale effektforbrug bliver derfor: Wtot = 8W/0.8 = 10W Med et 12V batteri svarer dette til et strømforbrug på: Itot = 10W/12V = 0.83A Hvis min beregning holder vand, og det mener jeg jo den gør, så bruger anlægget altså nogle flere ampere timer pr. dag end antaget længere oppe i denne tråd. 12 timer på fuld skrald vil svarer til: 12*0.83 = 10Ah. Spiller i sådan i syv dage har i brugt 70Ah timer og så er der altså ikke til mange mobil opladninger på dit batteri, hvis i vil undgå at skulle lade det op.

Det her er ikke mit speciale, så det her skal nok lige tages med et gran salt. Kan være, at Saturnus kommer forbi senere og retter til, men... Så vidt jeg kan se på din beregning, har crest faktoren ekstremt stor indflydelse på din beregning. Så vidt jeg har forstået, kan denne variere meget, også efter hvilken type musik man hører og hvordan det er optaget. Nu er det godt nok med Wikipedia som kilde, men går man fx fra dine 10dB, som Wikipedia betegner som "ambient noise", til de 12dB som Wikipedia betegner som laveste scenarie for musik, passer det faktisk meget godt, hvis vi tager udgangspunkt i din beregning: crestV = exp(1/20*12dB*ln(10)) ~ 3,98 crestW = 3,98^2 ~ 16 Wpk/crestW = 40W/16 = 2,5W W = 2*2,5W = 5W Wtot = 5W/0.8 = 6,25W Så vidt jeg ved har forstærkerne dog endnu højere effektivitet, nærmere omkring de 90%: Wtot = 5W/0.9 = 5,55W Itot = 5,55W/12V = 0,46A Wikipedia betegner musik som en crest faktor mellem 12dB og 18dB. Her var eksemplet med 12dB, men jo længere vi går mod 18dB, jo mere vil din crestW stige og jo mere vil dit Wtot være faldende. Jeg har dog ingen anelse, om det er den rigtige tilgang, har blot taget udgangspunkt i dine beregninger. Ud fra alt det her virker det dog for mig til, at det her er ekstremt svært, hvis ikke i nærheden af misvisende, at prøve at udregne, når crest faktoren har så stor indflydelse. Jeg ville nok hellere måle mig frem i sådanne tilfælde, da det, så vidt jeg kan se, vil afhænge ekstremt meget af musikken der afspilles. Måske tager jeg helt fejl. :) EDIT: desuden hænger det slet ikke sammen, med mine erfaringer med TA2020. Jeg bruger fx 7Ah batterier, der effektivt kan aflades 80%, dvs. 5.6Ah i alt. Ifølge dine beregninger ville jeg i så fald kunne spille i lidt under 7 timer. Det er ret langt fra virkeligheden. :)

Det er helt rigtig at crest faktoren variere utrolig meget, og det vil naturligvis have indflydelse på spilletiden. Jeg har nok været lidt for hurtig med de 10dB's tommelfinger regel (det du har fundet på wiki passer nok bedre) og det er måske er lige lovlig meget worstcase og kun hvis du hører nogle af skrillex's hårdeste numre non-stop :) Det var nu heller ikke for at hænge palmedrengens postulat ud, men synes der manglede en begrundelse. Derfor mine beregninger, muligvis for pesimistiske, men om ikke andet så er der da kommet en god diskussion og et fokus på hvor meget denne crest faktor betyder. Hvis du vil vide hvad crestV er for den musik du hører kan du besøge hjemmesiden her: http://dr.loudness-war.info/ Parametrene DR er din crestV og du kan søge på din ynglings kunstner. Crest faktoren varrierer sygt meget, så ja, det er ret svært at beregne den egentlige spilletid, og det bedste man kan gøre er nok at basere sit design udfra erfaringer, hvilket også er det du gør. Det er rigtig at mange klasse-D forstærkere har 90% effektivitet, men man kommer først der op, når udstyrer sin forstærker fuldt ud vha. sinus toner. Dette gør man næppe på festival, så omkring 80% er nok mere passende, muligvis lavere, igen afhængigt af hvor meget effekt du egentlig spiller med !

Nu vi er ved det. Det er lige gået op for mig at der er ufattelig kort tid til roskilde festival.. Jeg har en boominator, men lige pt kun et 7,2 Ah batteri, hvad gør man smartest og billigst? @Palmedrengen det solpanel du linker til hvad er din erfaring med det? hvor meget ladede du på det? Det koster tordsalt næsten det samme som 3*7,2 Ah batterier. Andre input?

Jeg havde 3 nye 7,2Ah batterier + solcellen sidste år hvor jeg også ladede mobiler på anlægget. Sidste år var det er pænt dårligt vejr og prognoserne i år siger det bliver bedre. Hvis vejret er mega godt kan du nøjes med et 7Ah batteri og solcellen men vil råde dig til at have mindst 2 i. Vel og mærke hvis du ik lader mobiler. Better safe than sorry.

Det er helt rigtig at crest faktoren variere utrolig meget, og det vil naturligvis have indflydelse på spilletiden. Jeg har nok været lidt for hurtig med de 10dB's tommelfinger regel (det du har fundet på wiki passer nok bedre) og det er måske er lige lovlig meget worstcase og kun hvis du hører nogle af skrillex's hårdeste numre non-stop :) Det var nu heller ikke for at hænge palmedrengens postulat ud, men synes der manglede en begrundelse. Derfor mine beregninger, muligvis for pesimistiske, men om ikke andet så er der da kommet en god diskussion og et fokus på hvor meget denne crest faktor betyder. Hvis du vil vide hvad crestV er for den musik du hører kan du besøge hjemmesiden her: http://dr.loudness-war.info/ Parametrene DR er din crestV og du kan søge på din ynglings kunstner. Crest faktoren varrierer sygt meget, så ja, det er ret svært at beregne den egentlige spilletid, og det bedste man kan gøre er nok at basere sit design udfra erfaringer, hvilket også er det du gør. Det er rigtig at mange klasse-D forstærkere har 90% effektivitet, men man kommer først der op, når udstyrer sin forstærker fuldt ud vha. sinus toner. Dette gør man næppe på festival, så omkring 80% er nok mere passende, muligvis lavere, igen afhængigt af hvor meget effekt du egentlig spiller med !
Det er altid fint at stille spørgsmålstegn, så længe det altså ikke er noget vi har diskuteret 523 gange på forum allerede. Jeg lærte da i hvert fald noget nyt, hvis det jeg lærte altså er rigtigt. :) Og fedt link, forresten. Man kan endda se Metallicas nedtur... Desuden kan jeg vist godt afsløre, at vores lejr i år har planer om KUN at spille drønhøje sinustoner!

Ja, jeg tænker også dette må blive årets roskilde hit:
Måske krydret med lidt 100Hz oveni :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.