Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvor længe kan anlægget spille med dette batteri? (rookie)

Christian_Krog
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen. Da jeg står og skal have købt batteri til mit setup og samtidig ikke er særlig teknisk - modsat majoriteten herinde - håber jeg, at I kan svare mig på følgende spørgsmål Hvor mange timer kan mit setup spille ved max lydniveau med 1) dette batteri: http://www.batteribyen.dk/fiamm-fg-2...2v-7-2-ah-4404 ? 2) dette batteri: http://www.batteribyen.dk/yuasa-np2-...187-4-8mm-3339 ? Mit setup består af: - TA2020 Indeed forstærker - 2x http://www.supersonic.se/product.htm...ategory_id=349 (Vil disse være at foretrække i 4 eller 8 ohm? Har ikke bestilt endnu) Håber I kan hjælpe mig.

Vælg 7Ah batteriet. Det passer bedre til det setup. Spilletiden på max bliver nok et sted mellem 6½ og 10 timer afhængig af hvad for noget musik du hører. Hvis du hører hardcore techno none stop, holder det nok lidt kortere tid. Hvis du hører mozart på fuld smadder holder det nok lidt længere. Beregningen er som følger: Forstærkeren effektivitet: Eff ~ 0.8 Afladningsprocent: Af ~ 0.8 Hård crest faktor: c ~3-4 MaxW = 2*Wrms = 2*20 = 40W (med TA2020 i 4 Ohm) Vbat = 12V Antal kanaler: K = 2 Antal Ah: Ah = 7.2 I = (((Max W/c^2)/Vbat)/Eff)*K ~ 0.5A - 0.9A Spilletid = Ah*Af/I = 6.2 - 11 timer Vil lige sige at du sparer en del ved at købe en TA2024 i stedet for. De lyder også fint, men spiller ikke helt lige så højt, dog højt nok med de enheder, og så bruger den endda lid mindre strøm: http://www.ebay.co.uk/itm/Mini-TA202...item51beba1618

højttalerne er 6ohm hvilket gør at de max bruger ca. 0,33A Neiv, ved ikke hvor du får den batteri levetid fra? Den forstærker bruger 0,4 på max i 4 ohm og 0,25 i 8 ohm, så ca 0,33 i 6 ohm. Med et 7aH batteri har han 7*0,8=5,6aH der kan bruges. 5,6/0,33=17 timer hvis man driver kører på max. og en TA2020 kommer aldrig til at kører de der små højttalere på max. det er helt sikkert. dog vil jeg også råde christian til at købe en ta2024. det er rigeligt når man kører med 4" højttalere. Vil snildt tro at spille tiden på max kommer over 20 timer

højttalerne er 6ohm hvilket gør at de max bruger ca. 0,33A Neiv, ved ikke hvor du får den batteri levetid fra? Den forstærker bruger 0,4 på max i 4 ohm og 0,25 i 8 ohm, så ca 0,33 i 6 ohm. Med et 7aH batteri har han 7*0,8=5,6aH der kan bruges. 5,6/0,33=17 timer hvis man driver kører på max. og en TA2020 kommer aldrig til at kører de der små højttalere på max. det er helt sikkert. dog vil jeg også råde christian til at købe en ta2024. det er rigeligt når man kører med 4" højttalere. Vil snildt tro at spille tiden på max kommer over 20 timer
Er forholdsvis enig med din udregning, dog vil jeg mene at du glemmer at der er to kanaler og altså derved dobbelt så meget strøm -> 0.66A og så passer min beregning nogenlunde igen. Jeg tager også højde for en effektivitet omkring 80% for forstærkeren, en musik crest faktor på mellem 3 og 4 og den samme batteri afladnings procent. Har inkluderet beregningen højere oppe nu. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl og har været for hurtig.

Tak for uddybende svar. :) Jeg vil købe mig det større fra FIAMM så. Prisforskellen er jo også lille sammenlignet med kapacitet-forskellen. Har også overvejet sådan en TA2024, men da jeg ikke er så meget til det lodning osv, vil jeg gerne have det i en alm. aluminiumskasse, og så er prisen ca. den samme for indeed TA2020. Så har jeg også TA2020'en til et andet setup engang evt. Men jeg takker for rådene. Mvh

Vær opmærksom på, at hvis du bygger lidt efter mit design, så bliver der ikke plads til inde i kabinettet til Ta2020, men kun plads til det helt lille print med ta2024'eren. Vil snarest muligt for tage lidt billeder af mit teknik rum, så man kan fornemme hvor kompakt det er gjort.

Vær opmærksom på' date=' at hvis du bygger lidt efter mit design, så bliver der ikke plads til inde i kabinettet til Ta2020, men kun plads til det helt lille print med ta2024'eren. Vil snarest muligt for tage lidt billeder af mit teknik rum, så man kan fornemme hvor kompakt det er gjort.[/quote'] Hvad hvis jeg øger højden (eller evt. dybden) på kassen, så rumfanget bliver den del større, som TA2020 fylder ekstra? Vil det så ikke kunne gå? :)

Selvfølgelig kan du ændre på dimensionerne så alting kommer til at passe. Det vigtigste er at de interne volumer til enhederne (såfremt du bruger 4" 4 ohm fra faitalpro) er på 2.5L og basrefleksporten er tunet til omkring 90Hz. Dette gøres med et rør der har diameter på 3 centimeter og længde på 8cm.

Nu har jeg opdateret galleriet, med et nogle billeder af teknik rummet. Jeg kunne ikke tage nogle der var bedre uden at pille solcellen af, og det gad jeg altså ikke lige. Batteriet sidder i spæn i mellem nogle træklodser, således at det ikke kan rutsje rundt, når man bære det på hovedet. Forstærkeren er monteret ud mod front siden af anlægget vha. et par skruer og lade regulatoren sidder i spæn lige over batteriet under solcellen. Al kabel føring foregår under solcellen, så der er ikke så mange ledninger at se når man lige kigger ind. Derudover er der en usb lader, minijack indgang og tænd/sluk knap monteret på bagsiden over åbningen til teknikrummet, så dem kunne jeg ikke lige tage billeder af. http://imgur.com/gallery/dwX6q/new

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.