Jump to content
Festivalanlæg dk

Simon Lorentzen / MexiCamp 2014

Cyzna
 Share

Recommended Posts

Dav derude! Jeg har fået stillet opgaven af min camp til at bygge et anlæg til dette års Roskilde, og jeg startede ud med 0-erfaring. Nu har jeg sniffet informationer op hist og her, og har nogenlunde dannet mig et fornuftigt overblik over hvordan et anlæg skal stilles op. Til dette har jeg indkøbt følgende remedier: FORSTÆRKER: 1x http://12-v.dk/festivalanlaeg/10-tripath-ta2020-forstaerker.html BATTERI: 1x http://www.harald-nyborg.dk/p3508/autobatteri-35ah-hoejre-jis HØJTALERE: http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi-og-dvd/hojttalere/6x9-hojttalere/6x9-hojttalersaet-360w-xzound-sdx-series/n-435559851/pn-1065273177/ KABINET: http://www.harald-nyborg.dk/p9977/traekvogn-m-luftgummihjul-en71 Nichén i vores anlæg er at vi skærer plads til højtalerne i siden af vognen så de stikker ud igennem. Dernæst fires der wire over vognen - vognen males - og der bliver lagt hvid polyester over wiren. Til slut rundes det af med at forbinde en kæphest til trækstangen. Alt i alt burde vores anlæg ligne nogenlunde dette til slut: http://previewcf.turbosquid.com/Preview/2014/05/23__01_06_23/WAGON1.jpg6DEF40AC-908C-4487-ADC10F40DB43D8CB.jpgLarger.jpg. OBS: Vores intention er ikke at skulle spille hele Roskilde op, men blot irritere naboerne med den mexicanske hattedans.

Dav Cyzna! Lyder sjovt med et anlæg lavet som sådan en vognfidus :) Men derudover, så ligner det lidt et skråplan du er ude på med hensyn til alt det tekniske... Udover vognen og til dels forstærkeren, så er det andet ikke specielt brugbart til festivalanlæg. De højtalere, du har fået anskaffet dig, er bilhøjtalere, og som det fremgår af navnet, så er det lavet til at spille op i en bil. Dit anlæg skal derimod spille op i udendørs til en festival, og højtalerne vil derfor slet ikke spille højt nok eller have den bas, som de fleste sikkert ønsker. Normalt når man bygger festivalanlæg bygger man det nemlig med PA-enheder, som netop er lavet til sådanne formål - og så kigger man efter en høj følsomhed (SPL eller db/w/m). Og batteriet som du har fundet er et autobatteri. Der er også lavet til at sidde i en bil og give en kort stærk startstrøm og så eller bare blive laddet af motoren. Det betyder, at batteriet har en kortere levetid og værre endnu kun kan aflades ca. 60 % af den nominelle kapacitet. I forhold til dette så kan et forbrugsbatteri, der er meget bedre egnet, aflades 80 %, så det der får man mere for pengene plus det holder længere. Forstærkeren du har fundet er sådan set okay. Det er en TA2020 forstærker, og den er derfor meget strømbesparende. Men det er en dårlig model, som du har købt et meget dyrt sted.. Der findes altså mange andre TA2020 forstærkere, som giver meget bedre lyd fra sig. Så en lille konklusion. Vil anlægget kunne spille? Rent teknisk, ja! Jeg lavede selv en næsten identisk løsning sidste år, da jeg selv havde nul erfaring, og anlægget gav skam lyd fra sig, og det gav en masse fin stemning til campen. Men vil det spille godt og højt? Det kommer jo an på, hvad man definerer godt og højt som, men man kan i hvert fald for samme mængde penge lave et bedre teknisk alternativ. Men det kommer igen an på, hvad du føler, at du kan nå lige nu og her :)

Jeg har fået stillet opgaven af min camp til at bygge et anlæg til dette års Roskilde, og jeg startede ud med 0-erfaring. Nu har jeg sniffet informationer op hist og her, og har nogenlunde dannet mig et fornuftigt overblik over hvordan et anlæg skal stilles op.
Du kan da ikke have læst noget særlig godt igennem?:P Du har har gjort præcis det modsatte af hvad folk anbefaler man skal gøre... men nu har Joehans jo forklaret det hvordan det hænger sammen :-D Vil anbefale at du bruger en del tid på at læse de forskellige tråde inde på de forskellige hovedemner, så får man langsomt en bedre forståelse for det hele :-D

Dav Cyzna! Lyder sjovt med et anlæg lavet som sådan en vognfidus :) Men derudover, så ligner det lidt et skråplan du er ude på med hensyn til alt det tekniske... Udover vognen og til dels forstærkeren, så er det andet ikke specielt brugbart til festivalanlæg. De højtalere, du har fået anskaffet dig, er bilhøjtalere, og som det fremgår af navnet, så er det lavet til at spille op i en bil. Dit anlæg skal derimod spille op i udendørs til en festival, og højtalerne vil derfor slet ikke spille højt nok eller have den bas, som de fleste sikkert ønsker. Normalt når man bygger festivalanlæg bygger man det nemlig med PA-enheder, som netop er lavet til sådanne formål - og så kigger man efter en høj følsomhed (SPL eller db/w/m). Og batteriet som du har fundet er et autobatteri. Der er også lavet til at sidde i en bil og give en kort stærk startstrøm og så eller bare blive laddet af motoren. Det betyder, at batteriet har en kortere levetid og værre endnu kun kan aflades ca. 60 % af den nominelle kapacitet. I forhold til dette så kan et forbrugsbatteri, der er meget bedre egnet, aflades 80 %, så det der får man mere for pengene plus det holder længere. Forstærkeren du har fundet er sådan set okay. Det er en TA2020 forstærker, og den er derfor meget strømbesparende. Men det er en dårlig model, som du har købt et meget dyrt sted.. Der findes altså mange andre TA2020 forstærkere, som giver meget bedre lyd fra sig. Så en lille konklusion. Vil anlægget kunne spille? Rent teknisk, ja! Jeg lavede selv en næsten identisk løsning sidste år, da jeg selv havde nul erfaring, og anlægget gav skam lyd fra sig, og det gav en masse fin stemning til campen. Men vil det spille godt og højt? Det kommer jo an på, hvad man definerer godt og højt som, men man kan i hvert fald for samme mængde penge lave et bedre teknisk alternativ. Men det kommer igen an på, hvad du føler, at du kan nå lige nu og her :)
Umiddelbart hvad jeg har læst mig frem til er Lepai, blot bygget af en ringere kvalitet og holder derfor nok ikke lige så lang tid. Synes nu ikke at have læst så meget om selve lydkvaliteten.

Har faktisk ingen idé om hvor meget mere eller mindre strømbesparende den er, tænker bare at når det er bygget på en klasse TA2020 chip, at det ikke er helt ved siden af. Men Lepai'en begynder at clippe ved lidt over halv volumen, hvilket ikke ligefrem er hvad jeg kalder god lydkvalitet..

SKYND dig at bytte forstærkeren, du har jo 14 dages fortrydelsesret.. Jeg synes virkelig ikke godt om den Lepai, den distorter tidligt og lyder ringe og virker upålidelig. Desuden koster den mere end den bedste TA2020 man kan købe og langt mere end en MaxAmp. Det giver ingen mening at eje den Lepai, jeg tør ikke i hvert fald :) Bare lige en headsup til at få noget bedre der samtidig er billigere! :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.