Jump to content
Festivalanlæg dk

Pioneer GM-D8604 og valg af batteri.

Wubbaz
 Share

Recommended Posts

Hej festivalsgængere, Nu nærmer vi os hastigt, og byggeriet til anlægget starter i denne weekend. Det bliver 2xMTH-30 og en boominator som mellemtone/diskant, smækket oven på en trækvogn. Alt sammen i 4 ohm. Derfor vil vores Pioneer GM-D8604 blive brokoblet til 4.1. Så vidt jeg kan forstå, vil dette give et strømforbrug på nogenlunde 3.8A per time. Vi har (på trods af, at jeg udemærket ved det er den dårligste løsning) 2x60 Ah bilbatterier liggende. Om morgenen vil vi slå vores Pioneer og MTH-30'ere helt fra, og slå over til vores TA2020, der vil drive vores Boominator, for at mindske strømforbruget. Såvidt jeg kan udregne, vil vi kunne spille nogenlunde omkring 30 timer, +/- det løse, ved fuld volumen med vores Pioneer GA-D8604 i 4.1. Jeg har dog nogle spørgsmål, der handler om bilbatteriers spændingsfald, ved konstant afladning. Efter gooling og andet, har ikke kunne finde et præcist svar på, hvor mange ampere man skal "trække fra", så at sige, fra et bilbatteris ampere. Er det 5%, 10%, 20%? Og er det desuden realistisk, at vi vil kunne holde fest i warm-up hver aften? Tak på forhånd, og fed festival til jer :) Ses i H hos Camp Her Går Det Godt.

er vi ikke enige om det er en boominator og to subs? boominatoren kører på channel A. Så kører subs på channel B. Så bliver det et 2.2 system. forstår ikke helt dit spørgsmål med spændingfald, men du kan bruge 60% af et bilbatteris kapacitet og 80% af et forbrugs/fritidsbatteri.

Hej palme, Det er min fejl. De to MTH-30 er hver 8 ohm, så de bliver paralelkoblet ned til 4 ohm, og derefter forbundet :) Dit andet svar, var lige præcis det jeg ledte efter. Vil det så sige, at jeg kun kan bruge 0,6*60 ampere fra hvert batteri, altså kun 72 ampere sammenlagt? Så har jeg kun lige over ½ døgns spilletid på max volumen? Eller er dine %-er blot der, hvor batteriet begynder at tage varig skade? Selvom jeg udemærket godt ved, at det hos nogen er en skidt indstilling at have til energi og spild, så er vores batterier udelukkende engangsbrug, for vi skal ikke på festival næste år. Istedet afskaffer vi dem forsvarligt efter festival :) Spørgsmålet lyder altså, om jeg kan hive mere energi ud, hvis jeg er ligeglad med om batterierne bliver fuldstændig flade. Tusind tak for dit hurtige svar, forresten. Kom endelig ned og snup en bajer hos os i H - gå efter stanken af billig rosé, og det spanske flag :)

Ja, det betyder at I har 72A sammenlagt. Spændingen falder samtidig løbende, så selvom I måske har lyst til at spille batterierne "helt flade", kan det ikke lade sig at gøre, da de ved 60% afladning sikkert er nået så langt under 12V, at forstærkeren ikke kan trækkes længere.

Hej alex, Tak for svaret. Det var fandme satans, 19 timers musik på max volumen er sgu ikke det helt store. Det løber hurtigt op, hvis man gerne vil feste det meste af warm-up dagene. Jeg har indbygget 2x5W solceller i mine Boominator, er det nok bare at forbinde dem til bilbatterierne hvis jeg vil lade op? Det bliver nok ikke meget mere end omkring 0,4Ah gennemsnitligt de lader med, men det er da bedre end ingenting. Ellers er den eneste løsning vel, at købe flere batterier og spille lidt mere på TA2020. :) Tak for hjælpen allesammen.

Hej igen, Jeg sad lige og fundrede lidt over hvilke muligheder vi har. Kunne det være en god idé, at istedet for at brokoble mine subs i 4 ohm, så kører dem i stereo, og så bare i 8 ohm? Altså 2x50W? Min lille hovedregning giver mig et strømforbrug på 0,75A for 2 enheder i 8 ohm, og omtrent 1,5A for 2 enheder i 4 ohm. Selvom mine subs så kun ville få omkring 50W, ville det stadig give et pænt højt lydtryk, grundet høj følsomhed på omkring 100-102 dB. Er det muligt at forbinde højtalere med forskellige impedanserr til den samme forstærker, så længe de er på forskellige kanaler? Og er det i så fald korrekt, at jeg ville kunne spille omkring 32 timer på max volumen, med dette set-up? Tak igen, wizards of party-making

Fedt nok, er der skrald på? Det er jo noget i retning af det, som jeg pønser på at slæbe med. :) Rationalet med at den vil bruge 0.75A ved 8 ohm er, at hvis det samlede strømforbrug ved 4x100W er lig 3.1A, må den dermed også bruge omtrent 1.5A per 2x100W i 4 ohm. En fordobling i impedans, er så vidt jeg har forstået lig en halvering i effekt, og jeg havner dermed på 2x50W i 8 ohm, og dermed et strømforbrug omkring 0.75A. Er det helt galt på den?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.