Jump to content
Festivalanlæg dk

Voltmeter og Amperemeter

Roskilde-home
 Share

Recommended Posts

Jeg kan se nogen snakker om Voltmeter og Amperemeter- er begge vigtige?- og hvor skal de placeres, direkte på batteriet med en kontakt? Og så mangler jeg stadig hjælp til placering af sikringer- Jeg er stadig i tvivl om hvordan (og hvor mange) sikringerne jeg sætter på mit anlæg. Det er et sæt op med et 12V 75A batteri med en 12V-24V 10A converter og enTripath STA508, 2x100W forstærker- Jeg er klar over der skal en 10A sikring mellem batteri og converter- men skal der også en mellem converter og forstærker? Jeg så en tegning fra en dansk firma der solgte converter (dog til 1.200kr ) men der havde de en sikring både før og efter converteren.. er det måden?

én sikring er nok. Tag en på 15A og sæt den sådan at, når du følger plus-polen fra dit batteri, er sikringen det allerførste du støder på. Sikring efter converter kan måske være en meget god idé, men der er ikke den samme fare ved at undlade sikring her, da du har en nede ved batteriet, hvor det potentielt kan blive lidt farligt, hvis ting kortslutter uden sikring. Amperemeter er ligegyldigt. Det vil ikke give et særlig præcis billede af dit forbrug alligevel - de er mere relevante til f.eks. solceller. Et voltmeter vil være en rigtig god ting at have på. Den skal du umiddelbart sætte ind efter din sikring, og helst med en kontakt, så den ikke er tændt hele tiden (hvis du f.eks. har et med lys i displayet). Du kan også bare tage i brink og købe et seperat voltmeter, som du kan måle dit batteri med i ny og næ. Sådan et skal du alligevel have før eller siden.

Viktor' date=' er det essentielt at have et voltmeter? For jeg har ikke noget, men kan se at de fleste har for at holde øje med at batteriet ikke bliver kørt i bund. Tager batteriet meget skade af at blive helt afladt?[/quote'] Ja, batteriet tager skade af at blive afladt dybt. Et voltmeter er ikke noget jeg synes kan forsvares at spare - det kan fås til 169 kroner på danske webshops og det er bare virkelig en fed ting at have hvis man hurtigt skal fejlsøge på sit anlæg :)https://elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H27485

Okay, kan man ikke bare bruge sådan et her som man kan bygge ind i, fremfor det store?? http://www.conradelektronik.dk/VOLTCRAFT-PM-129-DIGITALT-MULTIMETER-TIL-INDBYGNING,-LED-PANELMETER,-INDBYGNINGSM%26Aring;L-67-X-2.htm?websale8=conrad-dkπ=106942&ci=SHOP_AREA_17631_1105510 Og er det rigtigt forstået at når spændingen kommer under X antal volt, bør man lade op, eller er jeg kommet på et sidespor? :)

En sikring efter en converter er en god ide, men er ikke helt så nødvendig som den efter batteriet. Grunden til at det er en god ide, er at converteren sådan set er en strømforsyning der laver en separat strømkreds. Der er selvfølgelig stor forskel på converterer/strømforsyninger/transformerer, nogle har både indbygget overstrøms beskyttelse og slår fra ved en kortslutning på den sekundære side (eksempelvis laptop strømforsyning der går fra AC til DC). Andre har to kredse som kun består af to spoler og en fælles jernkærne (AC/AC). Nogle er bitte små SMD'er på en printplade. Nogle deler en fælles ground, andre gør ikke. De 12/24V 240W stepup converterer som ofte bliver linket til fra ebay, har næppe den store sikkerhed indbygget. Jeg har selv lige fået en af disse med posten for 1 time siden, og om jeg smider en sikring efter den ved jeg ikke endnu...

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.