Jump to content
Festivalanlæg dk

Kan det virkelig gøres så nemt?

Stefanhanquist
 Share

Recommended Posts

har jeg forstået det helt rigtigt når opskriften på et fint anlæg kan være sådan her: forstærker: t2020 omkring 200 kr. (http://www.ebay.com/itm/Lepai-2-20W-TA-2020-A-Hi-Fi-Mini-AMP-Verstarker-Amplifier-Auto-Moto-iPod-RCA-/190910778277?pt=DE_Elektronik_Computer_TV_Video_Elektronik_Verst%C3%A4rker&hash=item2c732b4ba5) bilbatteri (kan man vel få alle steder) der er vel som sådan ikke nogen store krav. 200 kr. højtalere: bilhøjtalere 350 kr. http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi-og-dvd/hojttalere/6x9-hojttalere/6x9-hojttalersaet-360-w-xzound-16v/n-435559851/pn1220716709/ bilbatteriet sættes til forstærker med 'Strømkabel med krokodillenæb' højtalerne sættes også til forstærkeren (ved jeg ikke helt hvordan man gør endnu) anlægget bliver sat i en lille kasse man selv laver. er det virkelig sådan man gør eller har jeg overset noget? ifølge min hovedregning bliver det 750 kroner, og når jeg kigger rundt på div. forummer taler folk om budgetter på 2000-5000 kroner. mit eget budget ligger på 1300 kroner så hvor vil folk sige at jeg skal bruge flere penge? kan ikke finde nogle højtalere som er dyre, som jeg tror kan passe til et ta2020 (jeg er noob) er det et anlæg som fungere fint, og som kan spille en camp på 10 mennesker op?

Hvis det bare er til et halv slidt anlæg der skal kunne spille lidt, så er det ok. Grunden til folk skriver 2-5000 så er det at man typisk bruger dele der er bedre end du skriver. Både forstærkeren, højttalerne og bilbatteriet er noget der frarådes. Først nævnte fordi den består af dække komponenter (tror i iøvrigtheller ik du kan må at få den før Roskilde) Bilhøjttalere fordi de ikke er særligt effektive og egentlig ikke spiller særlig godt. Derudover giver de ikke en særlig god bas. Bilbatteri fordi man ikke kan bruge så meget af dens kapacitet og fordi de er direkte farlige fordi der er syre i batteriet. Derudover fungere de tit som et et engangsbatteri. Man skal ihvertfald ikk regne med at genbruge det næste år.

okay, jeg har købt forstærkeren da jeg havde fornemmelsen af, at mange herinde anbefalede at købe sådan en. Med hensyn til bilhøjtalerne er det simpelthen mangel på viden. Der er mange herinde som skriver at de bruger bilhøjtaler og jeg er bange for at købe nogle højtalere til 500-600 også kan de slet ikke bruges til forstærkeren eller i værste fald brænder de hele lortet af. vis du har noget viden omkring hvad jeg kan købe i stedet for vil jeg være meget modtagelig og taknemlig overfor hjælp.

Der er ikke mange herinde der bruger bilhøjttalere. Tæt på 0. De kan ik brænde din forstærker af så længe de er 4 ohm eller over. Højttalere er typisk 4 eller 8 ohm. Der er mange der anbefaler en ta2020 men ikke de billige slumkinaforstærkere fra lepai. Der holder ik særlig godt

tak alligevel. det sidste spørgsmål jeg har er; der er jo 2 par med + og -, det vil sige at 2 højtalere kan tilsluttes, men skal hver højtaler være på 4 ohm eller 8ohm? når der står at forstærkeren kan tage 4ohm er det så for hver højtaler eller i alt?
Man kan ikke rigtig sige 4 ohm fra hver højtaler. Sætter du dem i hver sin kanal har de ikke ''kontakt'' og derved forbliver de 4 ohm. Parallelforbinder du dem på samme kanal går de ned i 2 ohm (reelt ofte en smule lavere) og din forstærker vil nok dø. Serieforbinder du dem vil impedansen blive 8 ohm. Det er lidt ligegyldig info for dig, men meget godt at vide. Bare smid en højtaler på hver kanal :)

okay, jeg har købt forstærkeren da jeg havde fornemmelsen af, at mange herinde anbefalede at købe sådan en. Med hensyn til bilhøjtalerne er det simpelthen mangel på viden. Der er mange herinde som skriver at de bruger bilhøjtaler og jeg er bange for at købe nogle højtalere til 500-600 også kan de slet ikke bruges til forstærkeren eller i værste fald brænder de hele lortet af. vis du har noget viden omkring hvad jeg kan købe i stedet for vil jeg være meget modtagelig og taknemlig overfor hjælp.
Jeg tror du helt har misforstået det. Lepai er den absolut værste TA2020-baserede forstærker der findes. Alle herinde fraråder at købe den fordi du kan få noget der meget bedre kvlitet til ca. de samme penge. Igen, der er ingen herinde der kunne finde på at bruge bilhøjtalere. De er generelt komplet uegnede til formålet, altså festivalanlæg.

Men det skal dog stadig siges at det er en udemærket forstærker i forhold til så meget andet. Så hvis du vælger og købe den er du stadig rigtig langt i forhold til andre meget krævende forstærkere.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.