Jump to content
Festivalanlæg dk

Fullrange højtalere - hvorfor ikke?

chillerpalm
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen :) Jeg sad lige og tænkte på at vi typisk anbefaler folk, der er nybegyndere med anlæg, købe en omgang 212XL eller en boominator/halfinator... Nu har HP10w'erne det jo bare med at blive udsolgt op til Roskilde:P Men tænkte på om man ikke ligeså godt kunne få folk til smide nogle penge efter nogle fullrange højtalere elementer? Så slipper man for piezo'er, horn og delefilter osv, så jo nok ikke er ens spidskompetence når man lige starter :) Tænker at folk i tidsnød kunne lave et udenmærket anlæg af fx: 2 stk's http://www.hobbyhifiladen.de/Lautsprecherchassis/Beyma/Breitbaender/Beyma-8-AG-N::104.html Maxamp: http://canopysound.dk/da/maxamp-20 noget 12mm krydsfiner 2 stk 7,2ah batterier Det må de fleste da kunne være med på, selv som nybegynder:-D ? Er der nogle "store" ulemper ved at vælge sådan en løsning? Tænker at lydkvaliteten og bassen måske er lidt dårligere, men den må da stadigvæk være bedre end hvad Onkel Thansen kan diske op med? Skyd løs :)

Er der ikke én af boominatorne, der bruger en 10" fuldtoneenhed? Der vil man også få kabinetstørrelsen foræret. Alternativt kan folk gøre klogt i at støvsuge dba.dk og gulgratis.dk for pa-højttalere. Færdige eller som løse enheder. Jeg købte f.eks. et sæt 12" Beyma coax-enheder med delefilter for 500 bobs. Det var et ganske godt køb, hvis jeg selv skal sige det :)

Er der ikke én af boominatorne, der bruger en 10" fuldtoneenhed? Der vil man også få kabinetstørrelsen foræret. Alternativt kan folk gøre klogt i at støvsuge dba.dk og gulgratis.dk for pa-højttalere. Færdige eller som løse enheder. Jeg købte f.eks. et sæt 12" Beyma coax-enheder med delefilter for 500 bobs. Det var et ganske godt køb, hvis jeg selv skal sige det :)
Jo det er Qubeinatoren, den bruger Hp10T, men går "kun" op til 13khz... Men nu hvor det er Saturnus, der har designet den, så tror jeg sku det er en velovervejet beslutning :-D

Så godt, at I sad og diskuterede dem i en anden tråd. Jeg synes faktisk det ville være meget godt at få prøvet af. Har aldrig selv arbejdet med dem, men bare det at slippe for delefiltre er fantastisk. De er besværlige at beregne, besværlige at skaffe dele til, besværlige at lodde sammen og måske den kedeligste del at lave til sit anlæg, efter min mening. Omend PA-højttalere nok altid vil være det bedste for begyndere, forstår jeg dog godt, at folk har en trang til at bygge noget, der virkelig er deres eget. Og selvom en Boominator langtfra er svær at bygge, kunne man sagtens lave noget langt lettere, som det du foreslår. Jeg nævnte faktisk for Viktor her den anden dag, at jeg lidt synes vi mangler et virkelig simpelt design, til dem der gerne vil bygge noget selv, men for hvem en Halfinator er for stor en mundfuld. Hvis man fx gerne bare vil bygget et hyggeanlæg i en bestemt udformning, ville dit forslag her nok ikke være helt ved siden af. Og med den oversvømmelse vi pt. har af folk der kommer ind og vil bygge med bilhøjttalere, tror jeg ikke, at det vil være så dårlig en idé. Fullrangere som den du nævner må nu engang være noget bedre, end de 6x9" enheder folk dukker op med hele tiden. De har i hvert fald markant bedre følsomhed. Vægten er også fin. Det kræver så dog, at nogen rent faktisk sætter sig ned og bygger et, så vi kan vurdere, om det er noget værd. Havde du nogle specs på den? :)

Så godt, at I sad og diskuterede dem i en anden tråd. Jeg synes faktisk det ville være meget godt at få prøvet af. Har aldrig selv arbejdet med dem, men bare det at slippe for delefiltre er fantastisk. De er besværlige at beregne, besværlige at skaffe dele til, besværlige at lodde sammen og måske den kedeligste del at lave til sit anlæg, efter min mening. Omend PA-højttalere nok altid vil være det bedste for begyndere, forstår jeg dog godt, at folk har en trang til at bygge noget, der virkelig er deres eget. Og selvom en Boominator langtfra er svær at bygge, kunne man sagtens lave noget langt lettere, som det du foreslår. Jeg nævnte faktisk for Viktor her den anden dag, at jeg lidt synes vi mangler et virkelig simpelt design, til dem der gerne vil bygge noget selv, men for hvem en Halfinator er for stor en mundfuld. Hvis man fx gerne bare vil bygget et hyggeanlæg i en bestemt udformning, ville dit forslag her nok ikke være helt ved siden af. Og med den oversvømmelse vi pt. har af folk der kommer ind og vil bygge med bilhøjttalere, tror jeg ikke, at det vil være så dårlig en idé. Fullrangere som den du nævner må nu engang være noget bedre, end de 6x9" enheder folk dukker op med hele tiden. De har i hvert fald markant bedre følsomhed. Vægten er også fin. Det kræver så dog, at nogen rent faktisk sætter sig ned og bygger et, så vi kan vurdere, om det er noget værd. Havde du nogle specs på den? :)
Det er lige præcis det jeg mener! Bare en endnu simplere version a lá Halfinator-agtig:) Jeg tænkte at man kunne bruge, Fullrange Beyma 8',10' og 12' Jeg aner bare ikke 2 potter pis om at lave kabinet udregninger osv, helt blank på den front! :P Specs på 8' eller 12'? :-D

Jeg faldte også lige over den her: http://www.dexon.cz/data/popisy/02085.pdf Med en følsomhed på 102db, burde der da være en mulighed for at den kunne spille lidt højt:) Specielt hvis den blev lavet med et bipolart setup ligesom Boominatoren...
Ville den enhed ikke have overordentligt svært ved at nå de lavere frekvenser? Eller er jeg helt ved siden af, når jeg prøver at tyde specs :)

Jeg faldte også lige over den her: http://www.dexon.cz/data/popisy/02085.pdf Med en følsomhed på 102db, burde der da være en mulighed for at den kunne spille lidt højt:) Specielt hvis den blev lavet med et bipolart setup ligesom Boominatoren...
Aner det ikke, det er derfor jeg spørger:) Tænkte bare at med den følsomhed kunne det være værd at få vurderet den:)

Byggede sidste år et anlæg bestående af en ta2020 og én monacor sp 30-patc. Resultatet blev rigtig godt og den spillede mega fedt. Den er så ret dyr, så vil ikke enbefale den på den måde. Jeg brugte den da jeg fik den billigt til 400kr. Fullrange er jo en rigtig nem løsning, men synes de har en tendens til at være lidt kræsne når det kommer til kabinetstørrelser hvor de tit skal bruge en del liter. Dog findes der også rigtig mange god og ikke så dyre fullrange højttalere, som man vil kunne lave et rigtig nemt anlæg ud af. Dog vil jeg heller ikke mene det er raketvidenskab at sætte en 10" enhed sammen med en piezo og en modstand i mellem de to. bygge mæssigt skal man lave et ekstra hul (piezoen) så det er ikke slemt. Samtidigt slipper man jo også for dele filter, og så findes der et tons af 10-12" PA enheder der er gode til jobbet. Nogle af mine venner købte 4 random 12" enheder fra en dansk hjemmeside til knap 400kr stykket. smækkede det i et ret dårligt bygget kabinet hvor alle enheder pegede samme vej også havde de self en piezo til hver basenhed. Resultatet blev overraskende godt og passen var egentlig bedre end på en boominator og de fleste andre anlæg af den størrelse. Dog var designed ret upraktist og kabittet var self også større (hvilket ofte jo vil give dybere bass). pointen er at det nok ikke er tanken om at skulle sætte en basenhed og en piezo sammen der skræmmerfolk, men mere evnen til at konstruere et kabinet og sættet det hele sammen med forstærker batteri osv.. I år har vi haft en tendens til at anbefale rigtig mange at købe færdiglavede højttalere (nærmest altid de der behringer eurolive). som jo koster over 1000kr stykket. for 1000kr kan man købe to 10 eller 12" enheder inklusiv piezo'er også står der tit kabinet mål, ellers kan man gætte sig lidt frem. Det giver næsten altid et fedt resultat og lyden er ofte bedre i højttalere hvori man bruger enheder til 500kr stykket end en samlet højttaler til 1000kr. Derudover får man muligheden for at lave et fedt boombox design til sit anlæg, som bare er så mange gange federe end nogle færdige højttalere på en trækvogn (sorry chillerpalm, men tror du forstår) :D som eksempel kan man tage denne enhed: http://www.disconetto.dk/shop/10-hoe...pa-22576p.html som er blevet brugt før i flere anlæg. Eller den her som et upgrade: http://www.disconetto.dk/shop/img-st...ne-38964p.html den har en fantastisk følsomhed og spiller kanon og sammen med en piezo så kan du købe et sæt for 1400kr. de resterende penge kan man bruge på træ og udskæring af træ. også kan man nemt lave en mega godt spillende boombox. Mener faktisk viktor har lavet en halfinator med sidstnævnte for at det ikke skal være løgn. Derudover bør man også tit se på dba efter PA enheder og højttalere. der er tit guld at finde. Lige pt mener jeg der befinder sig to eminence Deltalite II 2510 derinde til 600kr stykket. Så kan man pludselig for knap 2000kr lave et overdrevet fedt anlæg. Eller i bedste fald to jack10 for lidt over 1000kr stykket (1000kr stykket for jack10!!!!!, bør næsten købe de enheder selv) my few cents

Byggede sidste år et anlæg bestående af en ta2020 og én monacor sp 30-patc. Resultatet blev rigtig godt og den spillede mega fedt. Den er så ret dyr, så vil ikke enbefale den på den måde. Jeg brugte den da jeg fik den billigt til 400kr. Fullrange er jo en rigtig nem løsning, men synes de har en tendens til at være lidt kræsne når det kommer til kabinetstørrelser hvor de tit skal bruge en del liter. Dog findes der også rigtig mange god og ikke så dyre fullrange højttalere, som man vil kunne lave et rigtig nemt anlæg ud af. Dog vil jeg heller ikke mene det er raketvidenskab at sætte en 10" enhed sammen med en piezo og en modstand i mellem de to. bygge mæssigt skal man lave et ekstra hul (piezoen) så det er ikke slemt. Samtidigt slipper man jo også for dele filter, og så findes der et tons af 10-12" PA enheder der er gode til jobbet. Nogle af mine venner købte 4 random 12" enheder fra en dansk hjemmeside til knap 400kr stykket. smækkede det i et ret dårligt bygget kabinet hvor alle enheder pegede samme vej også havde de self en piezo til hver basenhed. Resultatet blev overraskende godt og passen var egentlig bedre end på en boominator og de fleste andre anlæg af den størrelse. Dog var designed ret upraktist og kabittet var self også større (hvilket ofte jo vil give dybere bass). pointen er at det nok ikke er tanken om at skulle sætte en basenhed og en piezo sammen der skræmmerfolk, men mere evnen til at konstruere et kabinet og sættet det hele sammen med forstærker batteri osv.. I år har vi haft en tendens til at anbefale rigtig mange at købe færdiglavede højttalere (nærmest altid de der behringer eurolive). som jo koster over 1000kr stykket. for 1000kr kan man købe to 10 eller 12" enheder inklusiv piezo'er også står der tit kabinet mål, ellers kan man gætte sig lidt frem. Det giver næsten altid et fedt resultat og lyden er ofte bedre i højttalere hvori man bruger enheder til 500kr stykket end en samlet højttaler til 1000kr. Derudover får man muligheden for at lave et fedt boombox design til sit anlæg, som bare er så mange gange federe end nogle færdige højttalere på en trækvogn (sorry chillerpalm, men tror du forstår) :D som eksempel kan man tage denne enhed: http://www.disconetto.dk/shop/10-hoe...pa-22576p.html som er blevet brugt før i flere anlæg. Eller den her som et upgrade: http://www.disconetto.dk/shop/img-st...ne-38964p.html den har en fantastisk følsomhed og spiller kanon og sammen med en piezo så kan du købe et sæt for 1400kr. de resterende penge kan man bruge på træ og udskæring af træ. også kan man nemt lave en mega godt spillende boombox. Mener faktisk viktor har lavet en halfinator med sidstnævnte for at det ikke skal være løgn. Derudover bør man også tit se på dba efter PA enheder og højttalere. der er tit guld at finde. Lige pt mener jeg der befinder sig to eminence Deltalite II 2510 derinde til 600kr stykket. Så kan man pludselig for knap 2000kr lave et overdrevet fedt anlæg. Eller i bedste fald to jack10 for lidt over 1000kr stykket (1000kr stykket for jack10!!!!!, bør næsten købe de enheder selv) my few cents
Jojo, forstår det skam godt:-) Ville 400 gange hellere lave noget selv af løse enheder! :-D Det var bare ikke mulig sidste år pga mangel på tid og erfaring osv... Det ville godt nok også være en del lettere og mere transportabelt

her til efteråret/vinter er jeg frisk på at være en del af en gruppe der bestræber sig på at vise og forklare hvordan kabinettet skal limes og skrues sammen. Fif og tricks. Så snart man er igang er det egentlig ikke særlig svært. Men det vil være fedt hvis vi kunne få lavet en tråd der handler om konstruktion af kabinetter hvor der i starten via skrift, billeder og evt. video, vises hvordan tingene skal sættes sammen. På den måde vil der også blive lavet en masse forskellige anlæg med forskellige enheder osv. (sikkert også flere boominators, men de begrænses jo i forvejen af at der altid bliver udsolgt)

Skal selv bygge en ny boominator her når de kommer på lager igen i starten af august. Her ville jeg gerne vise en del, men denne boominator kommer til at være noget anderledes designet end det normalt hid til er set, så det vil nok nærmere ende som en skræmmekampagne for nybegyndere hvis jeg skulle vise hvordan den skal laves. Anyways, det ku være fedt hvis vi begyndte at fokuser mere på boomboxes end trækvognsanlæg. Eller en kombination hvis det er store boomboxes.

Nu betyder følsomhed jo rigtig meget og 91dB er ikke meget. Svare til at du skal bruge 4 for at spille lige så højt som en enhed på 97dB/w. En hovedretten jeg bruger er altid st hvis det er 8" så mindst 93dB. 10-12" så mindst 95dB og hvis 15" så gerne mindst 97dB. Hvis man bygger selv til kabinet osv så synes jeg heller ik det går at ens højttalere pludselig bliver det billigste i ens setup. Følsomhed betyder som nævnt virkelig meget.

Hej alle. Selv kan jeg godt lide fuldtone enheder og har brugt dem i mange projekter. Dog kun fra 2" til 4". Problemet er, særligt med de lidt større enheder, som der også bliver påpeget, at de tit kræver et stort kabinet eller er designet til at fungerer i et horn design, som i langt de fleste tilfælde bestemt ikke er det nemmeste rookie projekt. Noget som jeg tror har indflydelse på valget mellem færdigbyg og hjemmebyg for nybegyndere, er om anlægget kan have en funktion efter festival. Det er de færreste jeg kender, som er helt grønne på hjemmebyg fronten, der gider at bruge meget tid og energi på et stort højtaler projekt, hvis det skal stå og samle støv i et kælderrum når der ikke er festival. Jeg tror i højere grad at et hygge anlæg, alla det som Ganon foreslår, eller det jeg for nylig selv har bygget, er mere overskuelige projekter for nybegyndere. Desværre spiller de jo så bare ikke sindsygt højt, og så er der igen nok flere der vil tage den nemme løsning med et par billige PA højtalere.

Hej alle. Selv kan jeg godt lide fuldtone enheder og har brugt dem i mange projekter. Dog kun fra 2" til 4". Problemet er, særligt med de lidt større enheder, som der også bliver påpeget, at de tit kræver et stort kabinet eller er designet til at fungerer i et horn design, som i langt de fleste tilfælde bestemt ikke er det nemmeste rookie projekt. Noget som jeg tror har indflydelse på valget mellem færdigbyg og hjemmebyg for nybegyndere, er om anlægget kan have en funktion efter festival. Det er de færreste jeg kender, som er helt grønne på hjemmebyg fronten, der gider at bruge meget tid og energi på et stort højtaler projekt, hvis det skal stå og samle støv i et kælderrum når der ikke er festival. Jeg tror i højere grad at et hygge anlæg, alla det som Ganon foreslår, eller det jeg for nylig selv har bygget, er mere overskuelige projekter for nybegyndere. Desværre spiller de jo så bare ikke sindsygt højt, og så er der igen nok flere der vil tage den nemme løsning med et par billige PA højtalere.
Jeg har også lige lagt en tråd op med lidt forskellige pa højtalere i den billige klasse.:-)

Ikke den vildeste følsomhed, men alle tegninger samt alt hvad der skal til er til at få fat på. enhed monacor sph-60x og kabinet ct-193. Man kunne jo bygge denbog hænge dem op i pavilionen, så har man mulighed for hygge lyd:-) og derefter kan de blive hængt op på værelset eller i værkstedet.:-)

Der er en del ulemper med fuldtonehøjtalere. De har enten meget lav følsomhed eller meget begrænset basformåen. Det sidste kan man hjemme i stuen rette op på med en bagladet bashorn. Det er en del sværere udendørs da hornet skal være minimum 1.414 gange længere og mundingen skal have minimum 8 gange så stort udmundingsareal. De bliver altså meget store. Også har de ekstremt begrænset spredning specielt over 2-3khz hvor det netop er vigtigt. Det er der desværre intet der kan forbedre. De fleste fuldtoneenheder er heller ikke beregnet til udendørs brug. De har oftest ubehandlede papmembraner der absolut ikke kan tåle fugt. I princippet kan man ligeså godt bruge bilhøjtalere i stedet for (de fleste) fuldtoneenheder. Det vil i de fleste tilfælde virke ligeså godt. Læs: ikke specielt godt.

Så, nu ved jeg hvorfor man ikke bruger de store Fullrange en enheder til festivalanlæg :-D Tænkte ellers i et døgns tid, at jeg havde opfundet den dybe tallerken, synes også det ville være underligt at der ikke var nogen som havde nævnt sådan et foreslag :-D Det kunne jo ellers helt vidunderligt hvis man bare kunne smække et anlæg sammen med sådanne højtalere, og kun mangle "en lille smule" lydkvalitet :P Men hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det sandsynligvis netop det :-D Tak for svarende :)

Tænker at det sværeste for de fleste er at bygge et godt kabinet, hvis man ikke har adgang til ordentlige maskiner. Der er fablabs i roskilde og valby og vist et par steder mere, så tænkte at det ville gøre det nemt vis vi lavede noget der kunne lasser skæres eller cnc fræses. Tænker lidt aller et stort 3d puzzle spil og lim. Jeg vil meget gerne hjælpe med til sådan et projekt, har lidt erfaring med lasser og cnc Sidste år kørte vi bed en jvc boombox !!! Men hjælp her fra så køre vi i år med. PA- højtalere , Sure 1x600W med to 8 Ohns højtalere i parallel og 24v ind i step-up for at få Amp nok og 48v ud. Det spilder sku fantastisk og meget højt ;-) strømforbrug er lige omkring 5-7 A på Max. Pris fra dba.dk højtalere 500,- forstærker med step-up 500,- div 250 = 1250,- For at sige det kort når man først for det første halve eller hele hjemmebyg op at køre skal man nok komme tilbage for at få meget mer ;-) Ps. med det her setup kan vi ikke få højtalere eller forstærker til at forenge, undre mig lidt men mangler nok stadig Amp for at ramme speds belastning

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.