Jump to content
Festivalanlæg dk

Anlægget i år (og hjælp til teknikken)

Asservj
 Share

Recommended Posts

Hej folkens. Jeg er i gang med at bygge et skib, som anlæg. Først og fremmest er lidt i tvivl om det tekniske, og søger derfor noget hjælp. Jeg har følgende i det: Højtaler: 4 af disse http://www.bluearan.co.uk/index.php?...emode=category Diskant: 4 af dissehttps://www.bluearan.co.uk/index.php?id=PAUPHT405 Forstærker: http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr.../pn-576469469/ Kondensator: http://www.bluearan.co.uk/index.php?...e=manufacturer og denne http://www.bluearan.co.uk/index.php?...e=manufacturer Jeg er lidt i tvivl om hvordan det skal tilsluttes, samt hvordan forstærkeren skal indstilles. Hvordan skal diskanterne samt kondensatorerne tilsluttes? og skal forstærkeren bare brokobles til kanaler, så den matcher højtalernes ohm? Hvordan skal forstærkeren indstilles, så den lyder mest optimal? Anlægget er pt. 3,3 meter langt. Der kommer en mast på, hvor der vil være laser og solcelle. Derudover er der plads til en 4-6 mand opp på selve anlægget :) Billeder af anlægget kommer senere :)65F5_53A20298.jpg 2337_53A20298.jpg Der skal nok komme billeder af de enkelte ting (bygning, kabinetter, teknikrum osv )

Ud fra det du skriver ser det desværre ud til at du har købt noget der er mere avanceret end du umiddelbart har viden nok omkring emnet til gennemføre med et rigtig godt resultat. Dels skal du til at til at designe et lowpass og et highpass filter til henholdsvis subben og hornet. Hvis du finder en frekvens du vil dele ved kan du udregne dette, og så købe ind til det, men jeg tvivler dog på du vil kunne nå at sætte dig nok ind i det til at få lavet noget godt. Alternativt kan du købe et færdiglavet crossover eller filtrene separat, og så få det ud af det du kan. Du skal også regne kabinetvolumen ud til wooferne, samt bygge kasserne, dvs skære træ, lime, skrue osv. Det tager en del tid, selvom det ikke er nogen videnskab som sådan. Til sidst skal du have dæmpet tweeteren en hel del. Du kan enten equalize dig ud af dette med en minidsp, men den kan du nok ikke nå at få hjem nu. Ellers skal du dæmpe ved at sætte nogle modstande ind (aner ikke meget om det) Med hensyn til forstærkeren er den fin, dog har du misforstået hvad ohm er i forhold til lydsystemer. Ohm angives som den indre modstand i højtaleren (så vidt jeg ved), og har ikke noget med forstærkeren at gøre. Når der fx står at en forstærker giver 4x100w i 4 ohm er det 4x100w til 4 ohm højtalere. Forstærkeren er tilmed stabil ned til x ohm, idet strømmen stiger ved lavere ohm, så det kan sammenlignes lidt med at en 10a strømforsyning kan levere 10a, over det brænder den, samme med en forsærker, bruger man højtalere med for lave ohm på kanalerne bliver strømmen for kraftig. Jeg ved ikke helt hvad du vil gøre med det du har. det kan være nogen herinde der har mere forstand end jeg kan komme med en plan for hvordan det kan blive godt. Det havde dog til en hver tid have være bedre for dig at købe færdige PA-højtalere, men nogen gange er det desværre dyrt at lære :s

Kan du styre, hvor mange liters rumfang hver højttaler får? Hvis anlægget allerede er bygget, ville min fremgangsmåde, når I ikke ved mere om hvad der foregår, nok være at: 1) Smid Eminence-enhederne i, gerne med det optimale rumfang. 2) Hør hvordan det lyder. De går op til omkring 8KHz, som jeg ikke tror er nok, men som nogle nok vil synes er fint nok. 3) Hvis der mangler for meget i toppen (lyse toner), skal I have diskanterne med på. I så fald skal I beregne delefiltre, der krydser et sted mellem de ca. 2KHz diskanterne går ned til og de 8KHz Eminence-enhederne går op til. Jeg ville nok dele relativt lavt, så diskanterne tager sig mest af det de er bygget til. Det vil ikke nødvendigvis blive horribelt, men I skal godt nok have tempo på, hvis I skal nå at lære alt det med delefiltre og have delene hjem. Jeres enheder dækker dog hinanden hele vejen fra 2KHz til 8KHz, så et færdiglavet, 2-vejs delefilter et sted derimellem ville nok være en ok nødløsning. I kunne dog sandsynligvis have fået mere bas ud af det, hvis I havde købt rigtige basenheder, i stedet for fullrangere.

Kan du styre, hvor mange liters rumfang hver højttaler får? Hvis anlægget allerede er bygget, ville min fremgangsmåde, når I ikke ved mere om hvad der foregår, nok være at: 1) Smid Eminence-enhederne i, gerne med det optimale rumfang. 2) Hør hvordan det lyder. De går op til omkring 8KHz, som jeg ikke tror er nok, men som nogle nok vil synes er fint nok. 3) Hvis der mangler for meget i toppen (lyse toner), skal I have diskanterne med på. I så fald skal I beregne delefiltre, der krydser et sted mellem de ca. 2KHz diskanterne går ned til og de 8KHz Eminence-enhederne går op til. Jeg ville nok dele relativt lavt, så diskanterne tager sig mest af det de er bygget til. Det vil ikke nødvendigvis blive horribelt, men I skal godt nok have tempo på, hvis I skal nå at lære alt det med delefiltre og have delene hjem. Jeres enheder dækker dog hinanden hele vejen fra 2KHz til 8KHz, så et færdiglavet, 2-vejs delefilter et sted derimellem ville nok være en ok nødløsning. I kunne dog sandsynligvis have fået mere bas ud af det, hvis I havde købt rigtige basenheder, i stedet for fullrangere.
Også meget misvisende at kalde det en fullrange enhed når den kun dækker til 8khz. Om det er held eller forstand, så har i nok gjort det rigtige i ikke at tage fullrange bogstaveligt og så købt hornene også

Med de parametre jeg se enhederne har ville jeg foreslå, at bruge lukket kabinet på omkring 50 liter pr. basenhed hvilket burde give dem fornuftig basgengivelse ned til omkring 85-90Hz, med en kabinet Qtc (Quality factor) på 1. De foreslår også noget i den stil på hjemmesiden du henviser til. Hvis du genre vil have noget op og køre, så køb nogle færdige delefilter, f.eks. nogle af monocors, og dæmp diskanten vha. modstande i en kpad som vist på billedet nedenfor. Modstandende skal kunne klare 5-10W. fetch?id=24882&type=large

post-1220-142536999531_thumb.png

Ja, det kan man sige. Men når man så vælger horn der går helt ned til 2KHz, ville det måske være smartere med noget andet til bunden. Du kunne sågar smide den sammen med en 15" enhed, uden andet til mellemtoner.

Jeg har i dag prøvet tingene - Satte først en enkelt woofer til, og det lød ganske glimrende. Man kunne godt høre der manglede diskant, men ikke værre at man ikke kan leve med det. Da jeg også satte diskanten til, var den til gengæld alt for høj. jeg tænker, er det bare at købe et 2 vejs delefilter der har crossover ved ca 5 khz? Og hvad med de kondensatore jeg har købt, hvordan skal de tilsluttes (Snakkede med en hifi entusiast om at det var en god idé - han laver dog ikke festival anlæg).

Det er ihvert fald ikke smart at sætte diskanten til uden delefilter, da den meget hurtigt vil brænde af. Som minimum bør der sættes en kondensator i parallel med den.Delefilteret, i sig selv, dæmper ikke nødvendigvis diskanten. Det delefilteret gør er, at det beskytter din diskant mod lave frekvenser som ødelægger den, og ellers deler lave frekvenser ud til bassen og de højere til diskanten. Hvis du vil lave et delefiltre hvor diskanten bliver dæmpet, så skal du lave en k-pad på diskanten som forklaret ovenfor.

Okay - jeg skal lige være helt med. Jeg sætter diskanten til kondensatoren, og videre ind i delefilteret. Skal wooferen også i gennem delefilter? og ville fx. dette være fint? http://elektronik-lavpris.dk/p111547/DN-1/4_Delefilter_2-vejs_60W_4R/ Deruodver ser min opsætnig rigtig ud? thumb-FB0D_53A204C5.jpg
Angående delefilteret så kan det max klare 60W bare så du ikke brænder det af :) Om det kan bruges skal jeg ikke gøre mig klog på, jeg har ikke erfaring med de færdigkøbte delefiltre, men mit kvalificerede gæt ville være ja rent delefrekvensmæssigt, men nej pga. hvad delefilteret kan tåle af strøm igennem sig.

Diskanten skal i serie med kondensatoren. Sætter du en i parallel lavpas filtrere du signalet til diskanten, hvilket betyder du giver diskanten alle dine dybe frekvenser. For at du ikke brænder din diskant af, så sæt din kondensator i serie med den. En enklet kondensator i serie med din diskant virker faktisk som et første ordens højpas filter (hvilket er delefilteret til diskanten). Dele frekvensen vil være giver ved: fc = 1/(2*pi*R*C) Hvor R er DC modstanden på din diskant og C er din kodensators værdi. I virkeligheden passer dette nok ikke, da diskantens modstand ikke er stabil over frekvenser og derfor er det nødvendigt at lave mere raffinerede delefilter hvis du vil lave et rigtig godt system. Dog vil denne kondensator du sætter i serie med din diskant blokere for de lave frekvenser, så du på den måde beskytter din diskant i et vist omfang. Hvis du vil lave det mere avanceret, så må du selv terpe lidt på nettet hvis du vil. Jeg svarer gerne på spørgsmål, men det er svært at forklare hvis du ikke ved lidt selv. Et normalt delefilter til et 2-vejs system (bas+diskant) består af et lavpas filter og et højpas filter, altså skal der i princippet også et delefilter på bassen, men det er kun for at sørge for at det lyder bedst muligt og ikke nødvendigt for at beskytte bas enheden. Vedhæftet er et billed på hvordan du bør sætte din kondensator sammen med din diskant. fetch?id=25937&type=medium

post-1220-14253699954_thumb.png

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.