Jump to content
Festivalanlæg dk

Spørgsmål til "porte"


stahl
 Share

Recommended Posts

Hey igen, Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad der menes med "porte" i boominatoren. Hvad jeg har prøvet at udlede er at det portene er håndtagene der fungerer som en slags udgang for bassen? Grunden til jeg spørger er at jeg kunne tænke mig at finde ud af hvor stor en indflydelse det har på bassen når man spiller 1) uden låg på 2) med låg på og vægtet og 3) helt limet til? Vi syntes ikke vi har særlig meget bass i opsætningen men igen vi har ikke lukket kassen helt til og da vi har skåret al træet i hånden er der helt sikkert masser af læk der skal ordnes før den er lufttæt. Tak!

Link to comment
Share on other sites

Også det dummeste at skære træet selv hvis man bruger en stiksav (formoder jeg i har gjort). Det kan man umuligt gøre godt. anyways, i skal tage skruer toppen af. Så skal i bruge godt med fugemassen langs alle sammensætninger hjørner osv. indvendigt i kabinettet, sådan så det er lufttæt når man sætter låg på. da jeres låg sikkert også er skævt vil der kunne komme luft gennem utætheder mellem låget og baflen (der højttalerne sidder). disse huller skal i også fylde ud. Resultatet bliver nok ikke særlig pænt. Når i kommer om på den anden side af roskilde vil jeg råde jer til at tage i bauhaus og købe noget træ og få det skåret der. Det er 140-160kr man bruger på at få det skåret og man spare gigantisk meget tid og besvær ved det. Altså virkelig meget, hvis man har tænkt sig at skærer træet med en stiksav. (hvis man vil gøre det derhjemme skal man som det mindste have en rundsav der kan skærer lige. Det vigtigste er som nævnt bare at det blive helt lufttæt. spekulationer om hvordan den spiller når låget er af behøver du slet ikke forholde dig til, før man vil jo aldrig bruge en boominator uden låg.

Link to comment
Share on other sites

Låg? Ikke forstået. Der er ikke noget "låg". Den skal være fulkommen lufttæt (udover port/håndtagene selvfølgelig).
Ok tak det var præcis det svar jeg håbede på. Med låg mente jeg topstykket. Så spiller alt som det skal tror jeg. Er den elliptiske form på håndtagene vigtige eller kan de være firkantede? Til chillerpalm: Fedt, det var det jeg havde prøvet at forstå. Til palmedrengen: Vi er godt klar over det er smartere at få skåret det ud. Men vi har aldrig bygget noget før og en del af det sjove for os var at gøre det selv. Når jeg spørger om forskellen er det fordi vi har testet alt uden topstykket på og lyden er meget flad og uden bas. Så vi ville bare være sikre på det skulle gøre en stor forskel og der ikke var noget andet galt inden vi limer topstykket på. Mange tak! EDIT: Hvad betyder tykkelsen på porten? Vores er 24mm så muligvis skal vi lave den 36mm som på designet?
Link to comment
Share on other sites

Også det dummeste at skære træet selv hvis man bruger en stiksav (formoder jeg i har gjort). Det kan man umuligt gøre godt. anyways, i skal tage skruer toppen af. Så skal i bruge godt med fugemassen langs alle sammensætninger hjørner osv. indvendigt i kabinettet, sådan så det er lufttæt når man sætter låg på. da jeres låg sikkert også er skævt vil der kunne komme luft gennem utætheder mellem låget og baflen (der højttalerne sidder). disse huller skal i også fylde ud. Resultatet bliver nok ikke særlig pænt. Når i kommer om på den anden side af roskilde vil jeg råde jer til at tage i bauhaus og købe noget træ og få det skåret der. Det er 140-160kr man bruger på at få det skåret og man spare gigantisk meget tid og besvær ved det. Altså virkelig meget, hvis man har tænkt sig at skærer træet med en stiksav. (hvis man vil gøre det derhjemme skal man som det mindste have en rundsav der kan skærer lige. Det vigtigste er som nævnt bare at det blive helt lufttæt. spekulationer om hvordan den spiller når låget er af behøver du slet ikke forholde dig til, før man vil jo aldrig bruge en boominator uden låg.
Helt enig. Jeg skar også mine to første anlæg med en stiksav. Hvis man er meget tålmodig kan man godt, men det bliver aldrig lige så godt og når man først hører hvor lidt det koster at få det lavet, er det helt idiotisk at gøre det selv, hvis man ikke har det rigtige værktøj og erfaring.
Link to comment
Share on other sites

EDIT: Hvad betyder tykkelsen på porten? Vores er 24mm så muligvis skal vi lave den 36mm som på designet?
Hvis i bruger HP10w(som jeg går ud fra), så skal den være 36mm ja :-) Den version af Boominatoren, der har en 24mm port, er Boominator Pro med Basslite's 2010 og PHT407N og Mini Dsp :-D Hvilke tegninger har i lavet den ud fra?
Link to comment
Share on other sites

Vi har lavet den ud fra canopy guiden, men vi havde noget 9mm birk finér så det har vi brugt. Alle målene er reduceret så de indre dimensioner passer men vi har ikke tænkt over at portene havde den funktion så det laver vi om. Vi bruger hp10w og havde tænkt os oprindeligt bare at bruge ksn1001a men ifgl. forskellige diy reviews er de bambus kopier der er i produktion meget værre end de oprindelige fra motorola, så vi købte PHT407N istedet. Så vi har bygget to passive delfiltre udover det standard design (og så maxAmp20).

Link to comment
Share on other sites

Grunden til det kan jeg sku ikke give en grundig forklaring på:P Jeg har bare brugt forholdsvis mange timer herinde og kigget tråde igennem, og kunne huske at der var en forskel i tykkelsen af porten :-) Men det har jo noget at gøre med at det er forskellige enheder, og kabinettet og porten er lavet til at få maksimal følsomhed og bas:) plus der er mere "tryk" på endepladerne hvor porten er, for at mere bas også :-) Den helt videnskabe forklaring med tal på osv forstod jeg ikke, det er bare bedst at gøre det efter forskrifterne :-D

Link to comment
Share on other sites

Vi har lavet den ud fra canopy guiden, men vi havde noget 9mm birk finér så det har vi brugt. Alle målene er reduceret så de indre dimensioner passer men vi har ikke tænkt over at portene havde den funktion så det laver vi om. Vi bruger hp10w og havde tænkt os oprindeligt bare at bruge ksn1001a men ifgl. forskellige diy reviews er de bambus kopier der er i produktion meget værre end de oprindelige fra motorola, så vi købte PHT407N istedet. Så vi har bygget to passive delfiltre udover det standard design (og så maxAmp20).
PHT407N, er efter min mening et åndsvagt valg til HP10W. Du skulle have taget Basslites til de tweetere hvis det endelig var. MPT'en performer ganske fint sammen med HP10W
Link to comment
Share on other sites

Vi har lavet den ud fra canopy guiden, men vi havde noget 9mm birk finér så det har vi brugt. Alle målene er reduceret så de indre dimensioner passer men vi har ikke tænkt over at portene havde den funktion så det laver vi om. Vi bruger hp10w og havde tænkt os oprindeligt bare at bruge ksn1001a men ifgl. forskellige diy reviews er de bambus kopier der er i produktion meget værre end de oprindelige fra motorola, så vi købte PHT407N istedet. Så vi har bygget to passive delfiltre udover det standard design (og så maxAmp20).
Fair, hvad er den primære grund til at vælge dem istedet? Og er der stor forskel?
Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig såre simpelt' date=' det skaber såmænd bare en Helmholtz resonans.[/quote'] Fedt, så giver det jo også perfekt mening at driveren kræver en særlig tykkelse. Tak! edit: tykkelse på porten slef
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Også det dummeste at skære træet selv hvis man bruger en stiksav (formoder jeg i har gjort). Det kan man umuligt gøre godt. anyways, i skal tage skruer toppen af. Så skal i bruge godt med fugemassen langs alle sammensætninger hjørner osv. indvendigt i kabinettet, sådan så det er lufttæt når man sætter låg på. da jeres låg sikkert også er skævt vil der kunne komme luft gennem utætheder mellem låget og baflen (der højttalerne sidder). disse huller skal i også fylde ud. Resultatet bliver nok ikke særlig pænt. Når i kommer om på den anden side af roskilde vil jeg råde jer til at tage i bauhaus og købe noget træ og få det skåret der. Det er 140-160kr man bruger på at få det skåret og man spare gigantisk meget tid og besvær ved det. Altså virkelig meget, hvis man har tænkt sig at skærer træet med en stiksav. (hvis man vil gøre det derhjemme skal man som det mindste have en rundsav der kan skærer lige. Det vigtigste er som nævnt bare at det blive helt lufttæt. spekulationer om hvordan den spiller når låget er af behøver du slet ikke forholde dig til, før man vil jo aldrig bruge en boominator uden låg.
Palmedrengen, når man får det skåret for 140-160kr i Bauhaus, får man så også lavet hullerne i midterstykket mellem basenhederne? Altså dette midterstykke (ved ikke hvad man kalder det): ?img=231406144719.jpg
Link to comment
Share on other sites

Også det dummeste at skære træet selv hvis man bruger en stiksav (formoder jeg i har gjort). Det kan man umuligt gøre godt. anyways, i skal tage skruer toppen af. Så skal i bruge godt med fugemassen langs alle sammensætninger hjørner osv. indvendigt i kabinettet, sådan så det er lufttæt når man sætter låg på. da jeres låg sikkert også er skævt vil der kunne komme luft gennem utætheder mellem låget og baflen (der højttalerne sidder). disse huller skal i også fylde ud. Resultatet bliver nok ikke særlig pænt. Når i kommer om på den anden side af roskilde vil jeg råde jer til at tage i bauhaus og købe noget træ og få det skåret der. Det er 140-160kr man bruger på at få det skåret og man spare gigantisk meget tid og besvær ved det. Altså virkelig meget, hvis man har tænkt sig at skærer træet med en stiksav. (hvis man vil gøre det derhjemme skal man som det mindste have en rundsav der kan skærer lige. Det vigtigste er som nævnt bare at det blive helt lufttæt. spekulationer om hvordan den spiller når låget er af behøver du slet ikke forholde dig til, før man vil jo aldrig bruge en boominator uden låg.
Nej dem skal man selv lave. Den plejer at blive kaldt center brace. Også på dansk, der er ik rigtig et ord for det på dansk nemlig. Tro jeg. Men hullerne skal du selv lave. Et kopbor på 60-80mm er fint. Et smart trick er at skaffe et på 78mm (mener jeg det er) da man så kan bruge det bor til at skære hullerne til ens piezoer (hvis man bygger en normal boominator)
Link to comment
Share on other sites

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Hvem er online?   0 Members, 0 Anonymous, 1 Guest (See full list)

    • There are no registered users currently online
×
×
  • Create New...

Important Information

Festivalanlaeg.dk bruger egne cookies samt cookies fra tredjepart til statistik, indholdsoptimering, præferencer og målrettet indhold fra Festivalanlaeg.dk. Tredjepart kan anvende cookies til målrettet markedsføring. Ved at klikke "I Accept" giver du dit samtykke. Læs mere om Festivalanlaeg.dk's We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..