Jump to content
Festivalanlæg dk

Valg af højtalere og forstærkere til nihola cykel system.

KillerDvD
 Share

Recommended Posts

Hejsa Jeg er ved at finde ud af hvad jeg skal købe af højtalere og forstærkere. Jeg har en Nihola Family cykel klar uden plastsider. Hvad der allerede er indkøbt: 2 x 80ah AGM batterier 1 x 100W solcelle mono panel Vpmax:19,2 Ipmax:5,2 1 x 10A MPPT Laderegulator 1 x bil radio 4 x 25W (ikke noget specielt) Krydsfiner har jeg liggende. Ca. budget: 5000kr. til lyden Hvad skal jeg indkøbe og hvordan synes i jeg skal bygge/sammensætte det? Jeg har kigget lidt på pioneers klasse D forstærker og jeg havde også tænkt på at bygge en cubo15, men cyklen er ikke stor nok til kabinettet desværre.

Er det til festivalbrug eller bare fritidsbrug? er det til festivalbrug får du ihvertald ikke bruge for bilradioen. Selvom du har købt den vil det næsten være bedre bare at lade den blive hjemme. Du har meget batteri kapacitet så hvis jeg var dig ville jeg købe pioneer gm d8604 forstærkeren. Den spiller mega fedt og har lavt strømforbrug. den tage så 40% af dit budget. De sidste 3000 kan du bruge på at bygge nogle hjemmelavede PA højttalere af en art. F.eks. bygge to højttalere med to 12" enheder i hver. Eller evt. med 15" (dog sværere da disse ofte vil kræve et mere avanceret delefilter mm. da spredningen over 1,5kHz på 15" enheder er ret dårlig. Derfor ska en driver med horn derefter tage over og de kræver delefilter. Du kan evt finde nogle PA højttalere på dba som du ombygger i eget kabinet. Men en fin idé ville være at bygge nogle DIY PA højttalere. Evt. i den samme box. En boominator er self fristende, men hvis du bygger lidt større kan du udnytte mere af pioneer forsstærkerens styrke. Dette kunne evt være PA højttalere bestående af SPA-112PA enheder. Disse vil give din højttaler en følsomhed på 102dB/w pr. kanal da du jo bruger to højttalere (i parallel). Dette er rigtig godt for en PA højttaler. Et par sammen vil så give en samlet følsomhed på 105dB hvilket er lidt bedre end en boominator + du vil være i stand til at drive disse 12" enheder hårdere end med enhederne i en boominator. Da du har træ vil du kunne lave sådan to højttalere inden for budgettet, og hvis du får bygget dem godt så har du nogle højttalere der virkelig sparkere røv, og sammen med pioneer forstærkeren vil der virkelig være tryk på. (kender dog ikke litermål osv. som de højttalere kræver, men kan vel googles da de er ret populære),

Tak for svaret. Det er selvfølgelig til festival. Bil radioen er noget jeg har liggende fra sidste år og ikke noget jeg har brugt penge på. :-) Jeg kunne nok nemt skaffe to par SPA-112PA og generalt ting fra monacor og lidt billigere end deres vejlende priser. Hvilket delefilter ville du anbefale? http://www.monacor.dk/produkter/speakerbuilding-xovernetwork/ Og hvilke horn? http://www.monacor.dk/produkter/speakerbuilding-padriver/

I kan bruge piezo horn og sætte dem en modstand i serie med dem. Så kører i bare basenhederne fuldt ud og lader piezo tage over derefter. Hvis du vil bruge rigtige horn istedet skal du self bruge delefilter, men her må jeg være dig svar skyldig. Det er ikke lige på det område jeg har den største viden. du går ihvertfald ikke galt med piezo horn (du skal nok bruge en 5 styk pr. højttaler da basenhederne sammen er 102dB/w sammen og piezoerne er 94 pr. styk) det vil self blive bedre med horn og et godt filter, så du kan jo prøve at undersøge mulighederne. Monacor plejer gerne at ville hjælpe hvis man har spørgsmål omkring sammensætning af deres produkter osv. så prøv at skriv til dem :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.