Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvor tidligt skal man være der?

Sarkel
 Share

Recommended Posts

Hej! Roskilde nærmer sig og vi er lidt i tvivl om, hvornår vi senest skal være i køen, for at få en nogenlunde plads - både i køen og senere inde på pladsen. De sidste par år er vi kommet ved en 15-tiden, men der har vi ligget i P, hvor der normalt er god plads i køen. I år skal vi ligge i L eller N, og skal derfor ligge i kø i east 1. Vi har talt om at komme ved en 10-tiden i år. Vi kommer først om søndagen. Hvad er jeres erfaringer med dette?

Og som Palmedrengen siger, så vær med når folk begynder at bevæge sig fremad. Sidste år lå vi vel en 50m fra hegnet, men endte med at komme op helt foran fordi et par fra campen bevægede sig deropad :)

Hej Sarkel, Jeg har altid kommet dagen før åbningen, og vi sætter os som regel i kø omkring kl. 18:00-19:00. Selvfølgelig er Roskilde sjov og ballade, og dans med flinke mennesker, men når det gælder åbningen af campingarealet er der én regel der gælder: Survival of the douche(ist). Pres dig op gennem køen så vidt muligt, uden at nogen kommer til skade og uden at skubbe alt for voldsomt, få dit midlertidige armbånd på og så løb, løb, løb - hvert sekund tæller og I må under ingen omstændigheder stoppe op, især ikke når I vil bo i L/N området. Husk, det er 100% okay ikke at være hjælpsom/flink den første time efter campingarealet er åbnet, for folk skider højt og helligt på dig. Sådan er det ihvertfald blevet, første år jeg var afsted var folk meget søde mod hinanden i køen, men det overvejende flertal af folk er blevet nogle douches (har vist noget at gøre med det publikum Roskilde er begyndt at tiltrække, men det er en anden snak). Så man har desværre ikke andet valg end at være en kold skid, medmindre du vil stå tilbage med en plads i røven af P. Men når jeres camp er oppe, og I har fået bajerne knappet op - så gå lige hen og hils på nabocampen, især hvis der måske har måtte være nogen stridigheder ang. hvem der kom først/skal have mest plads. Så får alle en federe festival :) Fucking god festival og ses til køfest i East 1!

Vi mødes om morgnen (nogle af os til morgenmad) på selve dagen ved i hus i Roskilde, hvor vores vogn holder. Så går vi der fra og hjem til mig, hvor vi pakker vognen med anlæg og alt det lort vi efterhånden slæber med.Turen går så ud mod festivals pladsen i samlet flok med høj musik, øl og Underberg. Vil tro at vi lander derude omkring kl 12. Vores vogn har ingen chance for at komme ind på pladsen det første stykke tid efter at portene er blevet åbent (primært fordi den er bredere end portene). Men vi har altid en håndfuld folk der går op foran, når det er ved at være tid, og så løber de ind og tager en plads i det område vi har aftalt på forhånd, når portene åbnes. Der er ikke altid plads til os på fortorvet, så i år har jeg fået lavet en nummerplade til vognen...

I vest går der efterhånden ikke mere end 10-15 minutter, før alt er optaget. Jeg ved ikke helt hvorfor. For en håndfuld år siden flyttede vi til vest, fordi der var for meget kamp om pladserne i øst. Nu flytter vi så tilbage. Det er også trist, at folk er blevet så nederen. Måske er det bare mig, der er blevet gammel, men for 10 år siden væltede man ikke hegnet og dem der stod forrest i køen var også dem, der kom først ind. I dag gælder det om at være klar, når folk 2 timer før åbning begynder at mase sig op igennem køen, for at overhale alle andre. Og derfor er alle andre så tvunget til at gøre det samme. Så kan man stå der og kukkelure, som sild i en tønde, i 2 timer. Det er pænt træls, at så mange ting ved festivalen efterhånden skal defineres, af dem der gider være de mest nederen.

Helt enig. "Mig først" kulturen har virkeligt taget fart efter at publikum skiftede fra at være et meget blandet internationalt publikum til et hovedsagligt dansk publikum for ca. 8-10 år siden. I min optik var det perfekt i 2003 hvor kun 42% af billetterne blev solgt i Danmark. Nu hvor ca. 80% er danskere er lavkulturen altdominerende.

Når man er kommet ind på pladsen gælder det bare om at være kynisk. jeg var heldig at skrive hurtigt til roskilde festivallen på facebook da de spurgte folk om de ville komme her d. 21-22 og sætte hegn op, så vi får reserveret en plads i L, så vi kan tage det lidt mere stille og roligt ;) (hvis hegnet vælter kan de dog ikke love os pladsen, men det sker næppe, det gør dog at vi stadig ville tage derud tidligt.)

Jeg har været på Roskilde 08', 10', 11', 12', 13' og skal jo selvfølgelig også 14' :-D Men ja det er nederen det der med at festivalen skal defineres af dem der er mest nederen :/ Synes også det er en lidt nederen udvikling at der er nogen camps, som bevidst bare er ude på at irritere andre camps. Fx sidste år lå vi ved siden af en camp med et trækvognsanlæg med nogle bilhøjere, der faktisk spillede ret højt, der var en masse efterskole-retards der kun var ude efter at provokere virkede det som om.. De spillede den samme sang hele ugen lang, taken the hobbits to isengaard, kun en troll sang til at starte med.. også var de selvfølgelig mega hånlige når man bad dem på en flink måde om de idet mindste ikke kunne spille noget andet, eller skrue en anelse ned.. Det var faktisk de samme, som kom op til boominator meetup og ville forstyre, men da de skulle tilbage igen knak deres stang til styret over... Det var så pænt meget karma, der bed dem i røven der! :cool: Men prøver for det meste at lave deres gode gerning en gang om dagen, fx lige bære en overbebyrdet piges bagage over broen eller trykke på vandhanerne over ved toilettet så folk kan vaske hænder ordenligt. Fordi det er sådan jeg husker Roskilde, og det er der jo stadigvæk også noget af, der skal bare være noget mere af det :biggrin:

Nu skal vi jo heller ikke køre en stemning op herinde. Det er jo også der sker i køen, at folk kører hinanden op og så reducers ellers intelligente mennesker til en flok gnuer der går i panik. Foregå som et godt eksempel og slap af. Alle kommer ind, alle får en plads og all får en fin festival!

Nu skal vi jo heller ikke køre en stemning op herinde. Det er jo også der sker i køen, at folk kører hinanden op og så reducers ellers intelligente mennesker til en flok gnuer der går i panik. Foregå som et godt eksempel og slap af. Alle kommer ind, alle får en plads og all får en fin festival!
+1 godt sagt :)

Ved at rigtig mange fra Roskilde og omegn allerede lægger i kø fra fredag eftermiddag af :) Og vil vædde min gamle hat på at hegnet ryger lørdag aften :)
Vi satser på at komme lørdag morgen, men synes det er virkelig svært at bedømme hvor mange der kommer fredag

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.