Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til indkøb/opsætning

antonbz
 Share

Recommended Posts

Hej alle, Jeg er helt ny til at bygge anlæg, og har efter en del timers research et par spørgsmål som jeg simpelthen ikke kan finde svar på. Min ven og jeg har i sinde at bygge en halfinator, idet vores budget er på 2000-3000 kr. Da HP-10W er udsolgt, er mit første spørgsmål om det vigtigste ved en tilsvarende enhed, ikke blot er at de har lav ohm, og høj dB output? Ville denne her være helt ude i skoven? http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=75789 Mit andet spørgsmål er så hvornår, og i så fald hvad der kræves ift. til crossover filter til diskanter/tweetere, og hvilke + hvor mange i max vil anbefale? Jeg så noget med at et digitalt crossover filter er en mulighed: http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4 , men er der en billigere løsning når nu det kun er en halfinator? Jeg har kigget på den populære tripath 2020 som amp, og vil høre hvordan jeg i så fald tilslutter alle 4 højtalere, altså begge woofers + begge tweetere, når der kun ser ud til at være 2 udgange i alt? http://www.ebay.co.uk/itm/Lepai-Tripath-LP-2020A-2x-20W-Class-T-Hi-Fi-Stereo-Audio-Car-Motocycle-Amplifier-/191203150674?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item2c84988b52#shpCntId Til allersidst vil jeg høre om det er bedst at jeg bygger kabinettet i 12 mm. krydsfinér eller i noget tykkere MDF? Jeg beklager al min uvidenhed, men håber meget af nogle af jer erfarne byggere vil hjælpe :) De bedste hilsner Anton

Det bedste råd man kan give nu er nok: enten bør I bygge noget andet som midlertidigt, eller også vente til næste år. Sorry. :( I er alt for sent ude og når næppe at lave en Halfinator. Der findes, så vidt jeg ved, kun 3 typer enheder, der vil virke i en Halfinator. Den I nævner er udsolgt, den anden skal bestilles fra USA og den tredje (Basslite s2010) gør hele projektet noget mere indviklet. Man kan desværre ikke bare bruge en anden. Køb evt. de dele I ellers skule bruge til en Halfinator og så smid det sammen i en simpel kasse med nogle billige højttalere, eller køb nogle PA-højttalere, som I kan sælge igen. Så har I de fleste af delene til næste år. :) EDIT: og hvis I ikke skal bruge det til Roskilde Festival, tror jeg nok at HP10W kommer på lager igen i august, eller noget i den stil.

Kan godt være det er et dumt spørgsmål, men hvordan kan det være at det kun er visse typer højtalere der virker i en boominator? :) Rent teknisk er der jo ikke nogen forskel på en HP-10W eller den jeg linkede til, altså på papiret.. Men hvad er det så der gør at kun nogle højtalerenheder vil fungere?

Og for også at give et seriøst svar; der er mange flere parametre end impedans og følsomhed, som gør at hp10w fungerer i designet. I kan ikke udskifte den med de enheder der. Det vil give et ringe resultat. Mit bedste råd til jer vil være at vente med projektet til næste år og evt. spare sammen til en hel boominator? Buy once, cry once. I vil blive kede af en eller anden nødløsning. Men skal I have noget i år, skal I måske overveje nogle PA højtalere som Behringer Eurolive B212XL i stedet, kombineret med en Pioneer gm-d8604 forstærker. I har ikke super mange muligheder når I er så sent ude.

Mens jeg har fuld respekt for jeres professionelle vurdering og sætter meget stor pris på jeres respons, bliver jeg nødt til at spørge ind til hvorfor det er så umuligt? Andetstedsfra fik jeg at vide at jeg ville kunne bygge et fint anlæg med 2 af følgende enheder + 4 piezzodiskanter http://www.disconetto.dk/shop/img-stage-line-38964p.html .. Hvad ville problemet være i dette? :)

Mens jeg har fuld respekt for jeres professionelle vurdering og sætter meget stor pris på jeres respons, bliver jeg nødt til at spørge ind til hvorfor det er så umuligt? Andetstedsfra fik jeg at vide at jeg ville kunne bygge et fint anlæg med 2 af følgende enheder + 4 piezzodiskanter http://www.disconetto.dk/shop/img-stage-line-38964p.html .. Hvad ville problemet være i dette? :)
Jeg ved det kan være svært at forstå hvorfor de enheder er så unikke til designet og hvorfor man ikke kan skifte dem ud med noget andet. Det er en meget teknisk forklaring, som jeg heller ikke selv kan give jer. Du vil helt sikkert kunne bygge et ok anlæg med de enheder, og et par piezohorn, Men med den viden du (sandsynligvis) har, samt tiden der er tilbage vil det umuligt blive særlig godt, og på ingen som helst mulig måde lige så godt som hverken boominatoren eller et par færdigbyggede PA-højttalere. Mit råd til dig: drop alt hvad der hedder byg selv og lyt for guds skyld til os! Du vil blive så ked af det hvis du gør det! Dels fordi du får noget skidt med, men også i den grad fordi du står med et mobilt anlæg som ingen vil købe af dig, da det ikke er noget værd, og man kan lave noget bedre for den halve pris. Du kan dog stadig nå at få et lækkert anlæg med! Køb 1-2 eurolive 212xl og smid en pioneer gm-d8604 i røven af dem. Det vil spille rigtig højt (højere end en boominator). Tilmed vil jeg sige at det ikke er så vigtigt igen med et kompakt design som boominatoren, da det jo er en stor vogn i har med i forvejen! Fortvivl ej, men lyt for guds skyld til vores råd!

Du skal også tænke på, at du har fundet et forum, hvor mange af os er perfektionistiske nørder ;) Vi går efter det, som er absolut bedst til vores budget og bygger noget der holder. Derudover har flere af os nok startet med at lave et eller andet gøgler-anlæg til at starte med, hvor vi bare har taget nogle tilfældige højtalere og bygget i en kasse. Dette kan sagtens spille op, men det vil bare ikke lyde specielt godt... Og det erfarede vi også ret hurtigt! Derfor vil vi også bare råde dig til at bygge noget, som du ikke kun vil være glad for i år, men også næste, næste igen osv :)

Der er intet galt med de enheder du linker, men de passer ikke til en halfinator, boominator eller nogen anden nator, som tit bliver nævnt herinde. Hvis du kan derimod selv beregner et kabinet til basenhederne, og hvis det er gjort rigtigt, så kommer de sikkert til at spille fint. Alle højttalerenheder er forskellige, og nogen passer i en type/størrelse kabinet og andre i noget andet. Fordelen ved at vælge et design som en boominator eller cubo15 og hvad der ellers bliver bygget meget af herinde, er at det gennemtestede designs, som man har en god idé om virker. Bagsiden af det, er at det kun er de nævnte enheder, der passer. Lige nu er der tosset mange, der bygger dem, så det er svært at skaffe dem hjem. Hvis du ikke har styr på at designe kabinettet selv (eller har fundet et kabinet, andre har haft held med, til dine enheder), så vil jeg foreslå det samme som Viktor nævner. En Pioneer forstærker og et sæt Behringer højttalere. Det giver næsten med garanti bedre resultat end at prøve lykken med et tilfældigt kabinet.

Der er intet galt med de enheder du linker, men de passer ikke til en halfinator, boominator eller nogen anden nator, som tit bliver nævnt herinde. Hvis du kan derimod selv beregner et kabinet til basenhederne, og hvis det er gjort rigtigt, så kommer de sikkert til at spille fint. Alle højttalerenheder er forskellige, og nogen passer i en type/størrelse kabinet og andre i noget andet. Fordelen ved at vælge et design som en boominator eller cubo15 og hvad der ellers bliver bygget meget af herinde, er at det gennemtestede designs, som man har en god idé om virker. Bagsiden af det, er at det kun er de nævnte enheder, der passer. Lige nu er der tosset mange, der bygger dem, så det er svært at skaffe dem hjem. Hvis du ikke har styr på at designe kabinettet selv (eller har fundet et kabinet, andre har haft held med, til dine enheder), så vil jeg foreslå det samme som Viktor nævner. En Pioneer forstærker og et sæt Behringer højttalere. Det giver næsten med garanti bedre resultat end at prøve lykken med et tilfældigt kabinet.
Det var da svært så meget langsommere jeg er til at svare i forhold til jer andre :)

Hmm ja okay, det lyder godt nok som om vi er ude på lidt dybt vand.. Så må det nok blive noget nogle højtalere og en forstærker uden kasse.. :) Er der et alternativ til de Berhringer højtalere som blev foreslået tidligere (de kan vidst ikke fås i danmark) :)

frederik, du skal ikke glemme at viktor har lavet en halfinator med de enheder. han skrev det spillede omtrent lige så højt som en boominator, så lige præcis dem er fin. Ihvertfald hvis man skal stole på viktor, som jeg vil mene er en man kan stole rimelig godt på. De enheder kræver dog også et andet kabinet end en halfinator. dog til anton, vil jeg råde dig til ikke at lave en diy boombox i år. Det tror jeg i er for sent ude til. Kræver en del tid og læsning at få sådan et projekt til at lykkedes hurtigt osv. og der er ikke særlig lang tid til roskilde.

Hmm ja okay, det lyder godt nok som om vi er ude på lidt dybt vand.. Så må det nok blive noget nogle højtalere og en forstærker uden kasse.. :) Er der et alternativ til de Berhringer højtalere som blev foreslået tidligere (de kan vidst ikke fås i danmark) :)
Hmm... 4sound.dk havde dem indtil for nyligt, men nu er de fjernet fra deres hjemmeside. Gade vide, om de er udsolgt, eller på vej til at udgå. De har dem hjemme i hvid - rigtigt praktisk til en festival. http://www.4sound.dk/shop/pa-hoejttalere-passive/behringer/b212xl-white-eurolive.html Ellers kan du få dem i Tyskland. Det tager kun et par dage ekstra. Jeg har handlet mange gange hos Thomann uden problemer. Fragtprisen er den samme som i Danmark. http://www.thomann.de/dk/behringer_eurolive_b212xl.htm

Af alternativer, så kig efter PA-højttalere, der opfylder følgende: 10" - 15" basenhed (10" - 12" vil have absolut bedste mellemtonekvalitet i de billigere modeller). Følsomhed på minimum 95 dB/1W/1m Hold øje med vægten. Behringerne er ca. det billigste du vil kunne finde noget fornuftigt til. Sørg for at det ikke er for useriøst angivne specs på højttalerne. F.eks. har disco-world højttalere på mange hundrede watt med blå lysdioder og specs, der får andre højttalere til at blegne. Virkeligheden er nok rimelig meget en anden ;)

Det er IKKE en halfinator jeg har lavet med det enheder. Det er et fuldstændig andet kabinet. Andre mål, anden port osv.

det ikke til at følge med de unge nu til dags.:p

You kids, get off my lawn!

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.