Jump to content
Festivalanlæg dk

Bedste Kabinet Designer? Bipolart Design

chillerpalm
 Share

Recommended Posts

Hej, som alle efterhånden godt ved efterhånden har jeg lavet en kasse til 2 stk Behringer 212XL, som passer ned i en trækvogn :) Den har jeg/vi brugt forholdsvis meget tid på, og selvom det er den færdige løsning med højtalerne, har det været overraskende besværligt.. Men det primært pga den er learn-in-progress Jeg kunne jo godt tænke mig at lave noget selvbyg næste år, og har søgt lidt på kabinet designere, men det er lidt svært at blive klog på :P Kunne godt tænke mig noget, som er meget "eget" design, fx med nogle højtalere stage line 10' eller 12' bare noget med en følsomhed på 98-99db minimum.. Men hvad er den bedste kabinet designer/calculator derude? Og hvordan beregner et bipolart design a la boominator? Har prøvet lidt med WinIsd beta og alfa, men har kun indtastet specs'ne på en højtaler enhed... Jeg ved godt i ikke kan sige: "Hvis du bare bruge den her, så laver du bare en boombox, helt perfekt overnight" Fyr løs :-D

Jaja meget sjovt og alt det der :tongue: Det kræver jo så også bare en bachelor på 3,5år... men kan det slet ikke lade sig gøre medmindre at man har en uddannelse på området, eller er en massiv viden på området? eller kan mit opslag beskrives med dette billede? : 774f93182eada02617ebadcac2ca88d2880ab9b8

Nej. Men skal nok kende min humor for at synes det er sjovt men jeg er sådan set ligeglad om folk forstår joken eller ej. Der er bare noget alvor bag. Man skal bare sætte sig ned og læse hvad man kan få fat på. Vance Dickasson Loudspeaker Design Cookbook er et glimrende sted at starte. Kan også anbefales at kigge ind på Linkwitz Labs. Og så er det bare at høre og teste en masse forskellige designs selv for at se/høre hvordan de forskellige teorier virker i praksis. Mig bekendt er der ingen genveje til oprigtig viden, interesse og erfaring.

Kunne skam sagtens se humoren i dit indlæg :) Var bare nysgerrig for om du rent faktisk havde gået der. Er helt enig i at der ikke er nogen genvej til oprigtig viden. Man skal læse en masse teori, afprøve tingene i praksis (og nogen gange omvendt :D), og så kan man lære af sine fejl og af hvad der gik godt, og dermed forbedre sig til næste projekt. Jeg kunne også godt tænke mig noget teoretisk viden angående bipolære højttalerdesigns. Nu hvor HP-10W plejer at være svær at få fat i, havde jeg tænkt mig at lave en halfinator-lignende boombox med SPA-110PA enheder til årets Smukfest. Det skal nok blive en udfordring. Står der nogle guldkorn i Loudspeaker Design Cookbook eller på Linkwitz Labs' hjemmeside? Har ikke kigget på dem endnu. Eller kender du andre gode steder man kan kigge hvis man leder efter lidt teori ang. bipolære designs?

Det har jeg skam heller aldrig sagt. Derfor er det stadig rart at kende lidt til teorien bag, i stedet for bare at springe hovedløst ud i det. Og som Saturnus også skriver:

så er det bare at høre og teste en masse forskellige designs selv for at se/høre hvordan de forskellige teorier virker i praksis.

Du kan jo starte med at lære at lodde! :P Spøg til side, så synes jeg nu, at Saturnus' joke var meget sjov, for det er jo rigtigt nok. Jeg har ikke selv kastet mig ud i det, men jeg kan sagtens forestille mig, at mere avancerede højttalerdesigns kræver rimeligt seriøse evner indenfor matematik og fysik, hvor en videregående uddannelse vil være til stor gavn. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men jeg vil også anbefale i det mindste at tage en form for teknisk/naturvidenskabelig uddannelse. Evt. også blive programmør, for dem mangler der mange af, hvorend jeg kommer. Det er der trods alt arbejde i, så man ikke ender i oceanet af kommunikationsfolk og andet lir, som vi har uddannet et bjerg af. :)

Ja okay, det med uddannelse indenfor området bliver nok ikke super relevant, har fået elevplads som Ledertrainee i Kvickly :-D Tænkte bare på om der måske var en slags tommerfinger regel som man kunne forholde sig til, eller bare en eller anden møde så man fik sig et acceptabel resultat... Men vil ihvertfald prøve at gå rundt og høre de forskellige anlæg og prøver sig lidt frem på diverse højtaler programmer også videre... Men det bliver nok liiiiiige lidt svært med det bipolare design så :P Men tak for svarende :-D

Egentlig håber jeg mest, at du vil sætte dig ned med en bog og vise os om noget tid, at vi tager fejl. :)
Haha, det kunne være vildt hvis jeg bare gik ind i hule med en masse bøger omkring lyd og akustik, kom ud efter et par år og var mega Boss! :P We'll see :-D

Egentlig håber jeg mest, at du vil sætte dig ned med en bog og vise os om noget tid, at vi tager fejl. :)
Jep - og det er lige det du skal gøre, hvis du brænder for det. Og det er altså den bedste måde at lære ting på, at sætte sig ned og læse om det, i stedet for at afhænge af alle mulige andre. Samtidig bliver man bedre til at lære at lære - og det er ekstremt vigtigt, hvis du fx skal læse videre senere hen. Jeg diskuterede engang det samme med min ven, der er uddannet ingeniør. På et tidspunkt spurgte jeg ham, hvad ingeniørens spidskompetence er, hvis han skulle beskrive det så kort som muligt og svaret var egentlig genialt nok. "Vi har lært at læse brugsanvisningen". :D Når man tænker over det giver det faktisk meget god mening, for hvem har egentlig efterhånden tid til at læse brugsanvisningen? Man kan lære nok så meget af at sidde her og få lidt guldkorn i ny og næ, men hvis man virkelig vil lære noget, skal man sætte sig ned og fordybe sig i det. Hvis man så mangler evner i fx matematik eller fysik, kan man jo evt. vælge uddannelse i den retning. :)

Altså det jeg brænder for, er at arbejde i butik, selvom mange tænker: "jaja, det er jo sikkert også fint nok agtigt".. Men det med uddannelsen er ret udelukket desværre :P Men det med at stille og roligt udevide sin viden med at opsøge det selv, fx gennem bøger og at teste forskellige designs er en hel fin idé :D Nu var det jo faktisk også lidt fordi - som du siger - at det ville være rart, ikke at skulle være afhængige af alle mulige andre... Det må altså også være lidt irreterende, hvis man virkelig har sat sig ind i det og folk spørger: Vil du ikke designe porten på en boomintor, hvis jeg nu sætter en 15' enhed i... eller sådan noget :P

Hvis det er butik du brænder for og du kan komme ind som ledertrainee, så ville jeg også gøre det. :) Faktisk er anlægsbyg også kun en mindre hobby for mig. Jeg arbejder fuldtid som programmør og programmering er også min primære hobby. Kan godt anbefale at have en hobby ved siden af anlægsbygning, som IKKE koster penge. Fx programmering, musik eller lignende. Ellers kan det godt blive pænt kedeligt at gå og vente på penge til nye dele. :)

Jeg havde glemt alt om festival anlæg 3/4 af året også pludselig op til Roskilde sidder jeg og tjekker forummet 20 gange i døgnet, og skriver mange post om dagen... men har ikke rigtig nogen hobby som ikke koster penge desværre, fiskeudstyr koster mange penge :P

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.