Jump to content
Festivalanlæg dk

SP60 mini boominator - Delefilter mm.?

MarkR
 Share

Recommended Posts

Hej kære FA. Efter længere tid som fluen på væggen har jeg nu oprettet en profil, da jeg har nogle enkelte spørgsmål ift. mit "Mini boominator projekt", som jeg håber, at I kan hjælpe mig med. Min plan er at tage udgangspunkt i denne, dog med et bredere teknikrum: http://s478.photobucket.com/user/Sho...sions.jpg.html Dertil har jeg erhvervet mig et 7Ah forbrugsbatteri, en TA2024 forstærker (jeg går ud fra, at denne er OK til dette setup?) samt nødvendige kabler mm. Hertil skal jeg selvfølgelig have købt ND16FA og SP60, men jeg er i tvivl om, hvor mange ohm ND16FA skal være? Har kun kunnet finde den i 6 ohm, mens SP60-woofer'en jo er 8 ohm. Men dette er måske ikke problematisk, eller? Ydermere er jeg lidt usikker på, hvorvidt en modstand til at dæmpe diskanten er nødvendig? Umiddelbart ser det ud til, at både bas og diskant har SPL på 90dB. Vil dette ikke sige, at en modstand ikke er nødvendig? (correct me if i'm wrong) Afslutningsvis har jeg ingen forstand på det her delefilter-værk osv.. Jeg kan forstå, at delefiltre er nødvendige i dette setup, da jeg i alt har 8 enheder, men kun to udgange fra forstærkeren. Kan jeg købe disse nødvendige delefiltre et sted, hvor de passer til højtalerne? (vil gerne undgå at skulle bikse med det). Link til ND16FA: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7640 Link til SP60: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5100 Spørgsmål kort, opsummeret: Er TA2024 OK til højtalerne? Skal ND16FA være 6 ohm, mens SP60 er 8 ohm? Passer bas og diskant "perfekt" sammen, eller er der behov for at dæmpe diskanten vha. en modstand? Hvor kan jeg købe delefiltre, der passer til højtalerne? (gerne hvor det er billigt :wink:) Jeg håber, at I kloge hoveder kan - og vil - tage jer tid til at svare på mine (rookie-)spørgsmål. Hav en god aften derude.

Ja, en TA2024 er fin til de højttalere. Det er ligegyldigt, at den ene er 6 og den anden 8 ohm. Har selv et anlæg med præcis samme enheder, dog SP60/4(ohm) og det fungerer glimrende. Du skal blot tage højde for det, når du laver delefilteret. Delefiltre er svære at finde færdige, da de skal passe ret nøjagtigt til højttalerenhederne. Med den her kombination mindes jeg, at jeg delte ved 3,5 KHz eller 4 KHz. Ved ikke, om det er optimalt, men synes selv at det lyder udmærket. Google evt. "crossover calculator". :)

Ja, en TA2024 er fin til de højttalere. Det er ligegyldigt, at den ene er 6 og den anden 8 ohm. Har selv et anlæg med præcis samme enheder, dog SP60/4(ohm) og det fungerer glimrende. Du skal blot tage højde for det, når du laver delefilteret. Delefiltre er svære at finde færdige, da de skal passe ret nøjagtigt til højttalerenhederne. Med den her kombination mindes jeg, at jeg delte ved 3,5 KHz eller 4 KHz. Ved ikke, om det er optimalt, men synes selv at det lyder udmærket. Google evt. "crossover calculator". :)
Tak for svar. Jeg vil vælge 4 ohms woofere så, da det kun er dem, de har på lager. Mindes dog at have læst et sted, at man med 4 ohm fremfor 8 vil få lidt højere dB samt dog bruge lidt ekstra strøm. Dette gør mig ikke noget. De ekstra dB ser jeg selvfølgelig som en fordel. Men er dette korrekt? Mht. delefiltre så har jeg allieret mig med en bekendt. Han er dog lidt "gammel" inden for området, men han bør have styr på det. Er der noget specielt, som han skal tage højde for, nu hvor vi snakker om boominator-byg?

Ja, det er korrekt. Delefiltre er de samme, som man bruger i normale højttalere. Du skriver at du skal bruge delefiltre, da du har 8 enheder men kun 2 udgange på forstærkeren. Det er ikke helt korrekt. Du skal bruge dem, da basenhederne kun skal spille bas og diskanterne kun diskant, dvs. høje toner. Ellers brænder dine diskanter også af. Der skal altså sidde 2 basenheder og 2 disktanter, på hver kanal. Derfor skal du nok overveje IKKE at købe 4 ohm versionen af SP-60, da enhederne jo vil sidde i parallel 2 og 2, på hver kanal. Og når de gør det, falder den samlede impedans til det halve. Bruger du 4 ohm versionen vil du derfor havne helt nede på 2 ohms impedans per kanal og det kan en TA2024 ikke klare. Faktisk har jeg aldrig selv prøvet en TA2024, men mindes at have set et sted i forummet, at den godt kan klare 4 ohm. Ellers kan en Maxamp sagtens.

Ja, det er korrekt. Delefiltre er de samme, som man bruger i normale højttalere. Du skriver at du skal bruge delefiltre, da du har 8 enheder men kun 2 udgange på forstærkeren. Det er ikke helt korrekt. Du skal bruge dem, da basenhederne kun skal spille bas og diskanterne kun diskant, dvs. høje toner. Ellers brænder dine diskanter også af. Der skal altså sidde 2 basenheder og 2 disktanter, på hver kanal. Derfor skal du nok overveje IKKE at købe 4 ohm versionen af SP-60, da enhederne jo vil sidde i parallel 2 og 2, på hver kanal. Og når de gør det, falder den samlede impedans til det halve. Bruger du 4 ohm versionen vil du derfor havne helt nede på 2 ohms impedans per kanal og det kan en TA2024 ikke klare. Faktisk har jeg aldrig selv prøvet en TA2024, men mindes at have set et sted i forummet, at den godt kan klare 4 ohm. Ellers kan en Maxamp sagtens.
Jeg vil købe mig 8 ohms så. Har dog også overvejet at opgradere til maxamp, men kan se, at Saturnus' tegning er tiltænkt 8 ohm versionen. Det vil jeg holde mig til. Sidste spørgsmål: Er en modstand som fx lignende denne nødvendig, eller passer tweeter og woofer 100% sammen? http://www.disconetto.dk/shop/metalfilmmodstand-47-94392p.html ?

marc, modstanden du linker til fra disconetto dæmper ikke diskanten og den skal i øvrigt kun bruges til piezoer. hvis du vil dæmpe en rigtig diskant skal du bruge en effektmodstand. Mener den skal side i serie med + kablet op til diskanten men er ikke helt sikker. dog mener jeg ikke man skal dæmpe diskanten i en boominator mini (igen er jeg ikke helt sikker.)

Så vidt jeg ved, har de samme følsomhed. Er det hele ikke angivet i de planer du arbejder efter? Se evt. her, der er, så vidt jeg kan se, alt man skal bruge i den her afdeling. Og det bygger vist på Saturnus' design. http://store.accusafe.nl/complete-se...-en-filter-set
Har søgt på nettet efter plan/tutorial til projektet, men har ikke kunnet finde anden end denne desværre: http://s478.photobucket.com/user/Shortrope/media/BoominatorMINIV2Dimensions.jpg.html Tak for linket. Jeg vil vise det til min bekendte, der har styr på det her delefilter-værk. Han bør vide, hvad der skal stilles op med delene i linket.

Det som accusafe sælger ser ud til at være de dele som jeg linkede til dog uden den der ferrite choke. Ved ikke om den kan erstattes af noget andet eller undværes. det vil jeg lade saturnus om
Den er med. Smoorspoel på Hollandsk. Det er en induktionmodstand. En lidt speciel ting som man normalt ikke bruger men her passer perfekt. Jeg råder selvfølgelig som altid til at man ikke forsøger at prøve at erstatte nogen ting med noget andet når man ikke har en hujende fis forstand på hvad tingene gør. Skal i den forbindelse huske at sige at gutterne hos Accusafe heller ikke anede hvad det var eller hvad den gjorde før jeg forklarede det.

Det som accusafe sælger ser ud til at være de dele som jeg linkede til dog uden den der ferrite choke. Ved ikke om den kan erstattes af noget andet eller undværes. det vil jeg lade saturnus om
Tak for svarene. Palmedrengen, jeg kan desværre ikke se linket til "crossover til boominator mini", da jeg ikke er registreret på siden, og siden melder fejl, hvis jeg forsøger at registrere mig. Jeg vil købe det samlede kit fra accusafe. Er der en guide/håndbog et sted, hvor jeg kan se, hvordan delefilter skal laves, og hvordan denne induktionmodstand skal håndteres? Specielt sidstnævnte har hverken jeg eller min bekendte kendskab til.

det tager 2 sek at melde sig ind på diyaudio. så kan du set det der. edit. my bad.

Det ved jeg, men, som sagt, melder den fejl, når jeg vil registrere mig. Har dog lånt en vens login, så det er løst. Jeg takker for råd og links. Sidste spørgsmål: Skal der ingen lufthuller eller basport være i kabinettet? Det ser umiddelbart ikke sådan ud: http://s478.photobucket.com/user/Shortrope/media/BoominatorMINIV2Dimensions.jpg.html Saturnus?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.