Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp ved ikke hvilken forstærker jeg skal vælge?

Sachmann
 Share

Recommended Posts

Hej vi er nogen gutter, som er i gang med at bygge et festival anlæg til Roskilde. Vi har nogen Cerwin-vega højtalere https://www.hifiklubben.dk/Products/cerwin-vega-ve-12f-gulvhojttaler-1176/ og vi har en ret stor vogn så vi har pladsen til dem og vi har batterier nok fra sidste år. Så spørgsmålet er bare hvilken forstærker man skal bruge, for vi har en xzound 1500 watt fra sidste år men vi er bare bange for den bruger unødvendig meget strøm.. vi har ikke et kæmpe budget så det må godt være en til en rimlig pris :) Håber i kan hjælpe os :D

Skal man både bruge en digitalforstærker og en alm. forstærker, eller kan man bare bruge en maxamp 20. Det har jeg aldrig rigtig kunne finde ud af, når jeg har siddet og læst i det andet forum, det var derfor jeg tænkte at jeg ville prøve selv og lave en tråd :)

Det lyder måske mærkeligt, at en lille, 250-kroners forstærker, der kan ligge i en pakke cigaretter, skulle være nok. Men den har altså markant mere smæk på, en folk lige regner med. Så ja, man nøjes med den som forstærker. Det folk til tider sætter på derudover, er en lille forforstærker, som normalt bruges med hovedtelefoner der er tunge at trække for fx en iPod. xsound og andet gøjl er bare strøm lige ud af vinduet. Bevares, det vil da spille højere, men med en TA2020/Maxamp kan I regne med kun at bruge 0,35A i timen, når I spiller på max. Almindelige bilforstærkere bruger nemt 5-10A eller mere. Hvis I har en ret stor vogn og de store højttalere der, kan I jo overveje Pioneeren også. Den har en del mere smæk på, men koster også derefter.

Tak for de hurtige svar :) tror så vi køber sådan en Maxamp men kan man ikke bare køb minijack og volumen pot så man kan sætte sin ipod til? Og hvad gør man med strøm, for på en bilforstærker kan man jo bare trække ledningerne direkte til batteriet?

Hvis du køber din Maxamp hos Canopysound, kan du tilvælge minijack og volumen pot. De er, så vidt jeg ved, allerede monteret med de rigtige stik, så de er lige til at slutte til forstærkeren. Forstærkeren ḱan, med undtagelse af den sikring I selvfølgelig sætter som det første på pluspolen, sluttes direkte til batteriet. Vil dog anbefale at sætte en kontakt imellem, så I kan slukke for den. :)

Højttalerne kan højst holde til 300 Watt. En Maxamp giver kun mellem 20 og 25 Watt, tror det er 22 eller deromkring. Ulempen er, at en Maxamp derved ikke kan spille højttalerne helt op til deres potentiale. On the flip side, så kan fulde idioter heller ikke skrue så højt op, at højttalerne går. Det er kun, hvis forstærkeren kan yde mere end 300 Watt, at det kan blive et problem. Husk dog på, at der skal 10 gange så mange Watt til, for at spille dobbelt så højt. Fx er 220W ikke ti gange så højt, som 22W, men kun dobbelt så højt. Så det er ikke fordi man går glip af uendelige mængder lyd, i forhold til en forstærker på 300W.

jeg spørger måske dumt men der er jo stadig lang vej fra 250 til 600 watt og mine kammerater er bange for den overhoved ikke kan spille højtalerne igang ellers prøver vi bare og købe en også må det bære eller briste :D Tak for de lynhurtige svar og måden så en nybegynder kan finde ud af det :D

Det kan jo aldrig garanteres, at det vil spille højt nok. Ellers bør I overveje en TK2050 eller Pioneeren. På den anden side koster en Maxamp kun 200-300 kr. og alt andet skal man jo købe alligevel. Jeres højttalere har høj følsomhed i forhold til HiFi-verdenen, hvor tingene skal lyde så godt som muligt. Men i PA-verdenen, hvor det i noget højere grad er lydstyrken det kommer an på, er de ikke særligt kraftige. Havde I købt et par PA-højttalere i stedet, ville I kunne spille i hvert fald en halv gang højere til samme pris, uden at bruge mere strøm. :) Desuden leverer Maxamp altså ikke i nærheden af 250 Watt. Den leverer max 25 Watt pr. kanal, måske 22, på hver kanal. Men igen, så skal man tage Watt med et gran salt. Selv hvis man gik fra 250 Watt til 600 Watt, ville lydstyrken kun stige med ca. 30%. I kan læse mere her om, hvor mange Watt der skal til, for at fordoble lydstyrken (loudness): http://www.gcaudio.com/resources/howtos/voltageloudness.html

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.