Jump to content
Festivalanlæg dk

Valg af batteri

dhjortshoej
 Share

Recommended Posts

hey! Hvilket batteri/hvilke batterier skal jeg vælge når jeg har følgende opsætning: 2 x HP10W enheder 2 x Piezohorn MPT-005 Muse TA2020 forstærker (opladefunktion i form af cigarettænder) Er der nogen, som kan fortælle mig lidt om, hvor meget strøm opladefunktionen vil bruge, og om dette så er en god ide? jeg har set flere, som har henvist til denne slags batterier: http://www.batterishoppen.dk/produkter/show_Bly_-_hermetisk_forseglede.htm hvor nogle har snakket om at forbinde sådan et par stykker. jeg håber, at i kan hjælpe. Dennis

Reply To: Valg af batteri Hey Hjortshøj! Så vidt, jeg kan se er du ude i et setup, der ligger tæt op ad 'en halv boominator'. Boominatoren udmærker sig ved at være ekstremt energieffektiv, hvorfor du formegentlig kan slippe afsted med et enkelt eller to relativt små batterier. Nu kender jeg ikke ambitionsniveauet, men hvis jeg var dig, ville jeg gå efter 12 volt, 12 ah (eller 17 ah) deep cycle-batterier. For bør du klart investere i et lille solcellepanel (10 watt). Eks. den her: http://www.avaloid.de/product_info.php?info=p707_Solarmodul-10W-Polykratallin-Solarpanel-Solarzelle-Photovoltaik-12V-PV-AV-SOL10.html og en laderegultor (eks. den billige udgave: http://www.ebay.de/itm/NEU-Solar-Laderegler-Solarregler-10A-12V-24V-/180850938386?pt=Solaranlagen&hash=item2a1b8e5212). Hvis du så stiller panelet i solen skulle du gerne gå i 0, selv nå du spiller relativt højt. Mht. oplader, så bruger den selvfølgelig lidt strøm. Men mig bekendt ikke noget, der er fatalt (et par watt). Det er en fordel at bruge en omformer, der går direkte fra 12 volt til 5,6 volt (usb), men kontrollér lige, at iphones og ipod-touch kan oplades på den (min erfaring siger nej.) Håber, det kan bruges

Reply To: Valg af batteri så hvis jeg vælger ikke at smide opladefunktionen til, og kører med et 12 volt 12 ah deep cycle batteriet, vil det så kunne holde strøm til hele festivalen? eller vil jeg være nødt til at lade det op undervejs - og i så fald hvor mange gange? :) og vi snakker kun ét batteri her, og ikke flere parallelforbundet, ikke?

Reply To: Valg af batteri Det korte svar er, at det kommer an på, hvor højt I spiller;-D 12 ah og 12 volt er (teoretisk) 144 watttimer. Uden at have erfaring med den konkrete forstærker, vil jeg skyde på at I nok godt kan spille moderat højt ved et gennemsnitligt strømforbrug på 5-10 watt. Det giver en teoretisk spilletid på mellem 14 og 28 timer, igen i teorien. I virkelighedens verden nok lidt mindre. De 12 ah er som regel en 'i den perfekte verden'-specifikation...

Reply To: Valg af batteri Det kommer jo an på hvad man mener "højt" er. Hvis der skal spilles op til over 100 mennesker, så kommer du nok til kort med en TA2020, men generelt set kan man komme utroligt langt med de rigtige højtalere til en TA2020.

Reply To: Valg af batteri No catch. Jeg har forklaret det i forstærkerguiden her på siden. Musik er ikke lig med sinus testsignaler. Så RMS Watt betyder nada. Man skal huske at musik er indspillet med langt lavere middelniveau eller ville det ikke være musik, det det kræver at man kan adskille frekvenser og skelne mellem lyd og stilheden. Normalt siger man at musik er indspillet mellem 9 og 12 dB under digitalt odB. Hvis vi bare siger -10dB som er ved at være standard i dag hvor amatørdj's og amatørlydteknikere efterhånden har ødelagt al grundlag for god dynamik og dermed god lyd. Så betyder det at middelniveauet er -10dB altså 10 gange lavere. Så når du tager en TA2020 fra batteri. Den forbruger altså i 8 ohms højtalere (12x12)/(2x8)/10=0.9W per kanal, plus lidt til styringen. Det er ved 2x8W udgangseffekt med under 1% forvrængning fordi at effektivitetten er så ekstremt meget højere en klasse A/B forstærker med omkring 90%, hvor en klasse A/B forstærker sjældent sniger sig op på 30% effektivitet.

Reply To: Valg af batteri fornemt. batteriet er allerede bestilt. tak for hjælpen. et andet og hurtigt spørgsmål til Saturnus (og andre) omkring basport. jeg læste et sted (sandsynligvis i den helt uhyggeligt lange tråd på diyaudio) at en port 36 mm. dyb (3 plader) og med en længde og højde på 120 * 30 ville være passende. Jeg har dog også læst og set mange andre varianter af denne basport, men vil mine mål være passende?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.