Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator hjælp...

skottyboy
 Share

Recommended Posts

Hey Roskilde Open! Sidste år havde vi et anlæg som egentlig var fint nok ! Men vi byggede 120 liters kasser med bassport og det endte med at veje nærmest 200 kilo :P I år er det så skilt ad og jeg vil gerne lave noget der minder om alle de der boominatore der er rundt omkring :D Indtil videre har jeg følgende: Amp9Basic forstærker IKKE i kabinet http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=796 2x Scanbrit forbrugsbatteri 75 Ah http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=1129 2x Eminence Apt 150 tweeter http://www.thomann.de/dk/eminence_apt150.htm 2x Eminence Beta 12 LT http://www.thomann.de/dk/eminence_beta12lt.htm?sid=a0efec88a 8b7fe1ce5c830b62039e2ee 1x MiniDSP IKKE i kasse http://minidsp.com/onlinestore/detail/7-minidsp-kits/flypage/40-minidsp-kit?sef=hcfp Jeg har dog et par spørgsmål :) 1) Har jo kun 2 bass moduler - og kan se de fleste boominator har 4 ? 2 på hver side? er disse bassmoduler ren bass ? eller spiller de også mellemtonerne ? og kan jeg nøjes med 2? derudover har flere sagt at mine moduler har dobbeltmembran og derfor ikke rigtig er så gode :( Kan de bruges eller skal jeg finde nogen andre? 2) Sidste år var vores højtaler KÆMPE stor og det var noget juks... men kabinettet skal jo have den rigtige størrelse især når det er bassport? :( hvad har i gjort for at få så lille et kabinet ? sagt fuck beregninger eller hvordan ? 3) Vi har de 2 batterier i serie for at få 24 volt - og vi vil gerne have solceller på i år - hvor mange watt skal de være på ? og kan jeg nøjes med 1 ? eller skal der bruges 2 - når du vi har 2 batterier? nogen celler der er værd at foretrække frem for andre? 4) Vi vil gerne have lidt lys på som kan lyse lejren op om aftenen - det skal jo nok være LED ? kan i anbefale noget ? 5) Kan det lade sig gøre at sætte en ipod lader på ? 6) Sidste år slog vores anlæg fra hvis det kørte over halv volume da jeg havde glemt køler til forstærker chippen -.-' Hvordan kan jeg køle det ordenligt i år ? så det ikke slår fra? 7) og til sidst :D Sidste år havde vi en masse dumme ledningen der ikke sad så godt osv. Vil gerne have lavet nogle ordenlige stik i år - men ved ikke helt hvordan det kan lade sig gøre? en fra et andet forum sagde man kunne lodde nogle RCA stik på forstærkeren - kan dette lade sig gøre ? hvis ja hvordan ? og kan man evt. lave noget med nogle Speakon 4 polet stik? Håber virkelig nogen kan hjælpe :) om end så bare med noget af det :D Peace out! Camp ubehag!

Reply To: Boominator hjælp... 1/ Du kan med 2 bassmoduler lave en halv boominater. Boominatoren er lavet som 2 kabinetter i et, så du skærer egentlig bare designet over (og medtager lidt af mellemrummet til forstærker osv.) 2/ Boominatorkabinettet er nøje udregnet. Det er fuldstændig optimeret og kan ikke laves bedre (i den størrelse). 3/ Hvorfor har du 2 batterier til at starte med? Jeg ville bruge en dc-dc step-up converter til AMP-9'en på et enkelt af dine batterier der. Solcelle kan du se vejledninger til i Saturnus DIYaudio-tråd om boomeren. 4/ LED-bånd er den eneste vej frem. Gå efter 60 LED'er pr. meter, så du får noget ordentlig. Og tag evt. en soundcontroller, hvis du vælger RGB (altså flerfarvet bånd). 5/ Ja, gør det med cigarret-stik. Så skal du ikke convertere til 230 v - hvilket spilder strøm og vil være dumt kun til det formål 6/ Sæt en køleplade på amp9-chippen. Jeg har denne på min AMP-9: Heat-sink 7/ Hvor meget havde du ledninger til? Brug evt. en laderegulator hvis du har solceller - det hjælper lidt til at få styr på ormegården :)

Reply To: Boominator hjælp... Det to batterier var for at få 24 volt - så de sad i serie :) dc-dc step-up converter? Laver den 12 v til 24 v da? Tror jeg er nået dertil hvor jeg bare køber 4-hp10w og så laver en boominator! Men kan mine tweetere bruges ? eller skal jeg også have nogle andre af dem ? Victor... den køleplade du har på ? er den nok alene? eller har du også en blæser eller sådan noget på ?

Reply To: Boominator hjælp... Ja, en converter kan konvertere til 24v. Det er lidt voldsomt med 2 store batterier til sådan et setup. Tweeterne ville jeg skifte til http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-padiskant/vnr/110470/. Du skal helst bruge piezo tweetere. Kølepladen er nok alene. Gerne med noget kølepasta imellem chippen og pladen.

Reply To: Boominator hjælp... Okay nu er de 4 hp-10w bestilt :) Har jo allerede de 2 batterier - og vægten bliver ikke et problem for mig - da der kommer hjul på svinet! Ville jeg få mere strøm ved at bruge en konverter ? har jo 75 Ah at gøre godt med på begge batterier - men også kun 75Ah når de sidder i serie og bruger 24v eller hvordan ? Sagt på en anden måde - gør konverteren noget godt - hvis jeg alligevel har de 2 batterier ? :) Hp-10w har en følsomhed på 96 db - og tweeteren du linker til har kun på 94 db - så mine hp-10w skal vel sænkes 2 db right ? eller gør det ikke den store forskel? Kan i øvrigt se at tweeteren kan køre fra 4000 hz og op til 20k hz ! Men i de specs jeg kan finde på nettet går hp-10w kun op til 3000 hz ? så jeg mister alt lyd fra 3000-4000 hz ? men det gør måske ikke noget ? Og har hp-10w en pæn kurve hele vejen op til 3000 hz?

Reply To: Boominator hjælp... Forresten bliver de køleriller jeg allerede har bare sat fast med dobbeltklæbende tape ? Skal pille det af - og vil kølepasta så være nok til at det bliver siddende ? eller skal det loddes på eller hvad? https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/552513_10150698663149860_801414859_9254958_1132668931_n.jpg ^det var lige et billede af min køler - den er jo ikke så stor - og sidste år slog forstærker fra hele tiden da den blev for varm - da jeg glemte at sætte køler på :-( Er den grønne på billedet stor nok ? eller skal jeg sætte den helt store på ? (Fra en computer)? og kan køleren på billedet måske bruges til noget ? eller bruger den for meget strøm?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.