Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvordan undgår man at få sit anlæg stjålet?

Marius
 Share

Recommended Posts

Hey allesammen! Det er mit første år på Roskilde og jeg har også bygget mit første anlæg. Jeg har lagt rimelig meget tid og penge i det og vil så nødigt ha at det bliver stjålet. Nogle der har nogen gode ideer til at mindske riskoen for at det bliver stjålet? Vi er 7 mennesker i vores camp, så at sige at der hele tiden skal være nogen i campen for at holde øje er nok ikke en mulighed.

Okay - ja vi har da fået stjålet batterier sidste år. Det var røv. Men vi var også dumme at blive alt for fulde og efterlade en trækvogn med batterier :D øv bøv! anyway - Vi har skruet alle højtalere og forstærker skab fast på vognen. Og så er der hængelås på skabe osv. Dertil har vi fastgjort vores lysshow og andet "løse" genstande med wire. Og når anlægget står stationært så er trækskaftet taget af og så er der endnu en wire fra hjul til hjul og fordi vognen har en vægt på ca. 1000kg så er der ingen som løber med den. Når vi så ikke er i campen så er hele vognen dækket ind i en stor pressening, hvor vi så har et spandsæt rundt op spændt fast - Her bliver der også monteret en hængelås så den ikke kan åbnes. - Jeg synes vi har gjort vores ihvertfald :D

I skal stikke en eller anden form for stang ind i hullet/løkken for mere moment, og så dreje rundt og rundt indtil den kommer ned. Tænke på det ligesom en stor skrue, bare til jord. Ja, de kan godt være nogle sataner at få gravet ned, men når de så endelig sidder der, skal man være en virkelig målrettet/umådelig stærk tyv for at rive dem op igen.

Man bør nok tage i betragtning, at langt de fleste historier jeg har hørt om stjålne anlæg på festivalen, ofte er endt med, at man har fundet det igen derude. Oftest stjålet af omkringliggende lejre, i en brandert. Jeg tvivler kraftigt på, at dedikerede tyve på festivalpladsen gider at stjæle tunge batterier eller store højttalere. De er trods alt vildt besværlige at slæbe ud og langt sværere at skjule. Tvivler også på at man kan få ret meget for det lort, i forhold til fx en smartphone. Derfor tror jeg også primært man skal fokusere på fuldemandstyverierne, hvor nogle jordankre som Wubbaz linker til, eller nogle deciderede jordspyd, burde klare det meste, så længe kassen er lukket nogenlunde af. En GPS-tracker vil nok også være en god investering. Men man må nok desværre leve med, at det er en af de bekymringer vi aldrig slipper af med.

Et godt råd fra vores camp er altid at smide anlægget ind i et telt hvis man forlader lejeren :D Der er ikke så mange der vover sig ind i andres telte, og når man ikke kan se det udefra så er der heller ikke så stor sandsynlighed for at nogle ved det er der, medmindre de har ligget på lur :D

http://www.harald-nyborg.dk/p6150/jordspyd-t-elhegn-1-5-m og en muggert så skal der bare bankes.... Plejer at kunne få den en 70-90cm ned og nej man får den ikke med hjem igen.... Så en kæde på som er kørt gennem nogle bøjler i bunden af mine højtalere.... Ud over det har jeg bygget en lille dims med en lang wire og en 110db 12v siren så hvis wiren klippes så hyler sirenen Og ja anlæg stilles ind i et telt når lejeren forlades...

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.