Jump to content
Festivalanlæg dk

Lav Batteri tid

Emilmong
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg stå med nogle problemer mht transportabelt anlæg. jeg vil gerne ha Maksimeret batteritiden. jeg har ikke så meget viden inden for området så derfor prøver jeg her.. mit setup er utroligt enkelt.. lastbil batteri 235Ah ( har 3-4 stykker liggende) aktiv højtaler. 3-400 w mener jeg. ( 1 stk) problem: det holder ikke engang en dag. batteriet er et ældre et af slagsen. men er testet til 75-100% funktionsdygtigt. hvad skal jeg gøre.?? høre folk skifter batteri en enkelt eller to gange under en festival.. håber i kan hjælpe mig

Jeg håber, at det er højtalernes RMS du poster der, for ellers ved ja da godt, hvorfor de ikke holder længere. Nej, jeg skal bruge nogle specs på forstærkeren før det er muligt at sige, hvad der kan være problemet. Desuden vil jeg godt vide, hvordan du har testet, at batteriet er 75-100% funktionsdygtigt. Tvivler stærkt på, at de i orden. Selv de mest strømslugende forstærkerer bør kunne holde sig kørende i mere end et døgn på 3 x 235 ah.

har har anskaffet mig en 12 trinsoplader som stopper med at oplade ved 75%. jeg køre selvfølgelig kun på 1 batteri. men har andre liggende, fordi den dør hurtigt det er som sagt en aktiv højtaler, så forstærkeren er indbygget. men synes den sluger utroligt meget batteri.. hvis i lyster må i gerne kommet med et godt setup. skal igång med at opbygge min cykel og skal derfor have lidt mere viden om hvordan.. indtil videre skal jeg bare bruge 1 enkelt højtaler.. skal man have en Passiv højtaler og så købe en ekstern forstærker? ville det kunne gøre at spilletiden bliver længere.. højtalren som jeg har nu tilsvare ca den her: http://www.adamhall.com/en/LD_Systems_PRO_Series_-_12_active_PA_Speaker.html Tak for hurtigt svar. Mvh Emil

Den har umiddelbart en hel fin følsomhed (98 dB @ 1 W / 1 m). Men ja, den bruger en klasse AB forstærker. Hvordan forsyner du den aktive højttaler med strøm? Umiddelbart ser det ifølge brugermanualen ud til at den kræver 230 VAC input

Du skal BÅDE have nye batteriet og forstærker. Selv med en klasse AB forstærker og en converter på, så bør du kunne spille mere end en dag, tænker jeg umiddelbart. Så de batterier bør også være pæn døde. Men ja, umiddelbart vil jeg foreslå at have en passiv højtaler med en god, strømbesparende forstærker. I så fald vil du både få meget længere spilletid, OG du skal ikke slæbe 100 kg batterier med til hvert eneste gig :)

Ja okay, du bruger en inverter fra 12 VDC -> 230 VAC. Så er det klart din batteritid er helt i hampen. Hvis din aktive højttaler rent faktisk bruger 300W, så makser du også inverteren fuldstændig ud, og du vil cirka kunne køre i: (235 * 0.8 * 12) / 300 = 7.52 timer

Ja okay, du bruger en inverter fra 12 VDC -> 230 VAC. Så er det klart din batteritid er helt i hampen. Hvis din aktive højttaler rent faktisk bruger 300W, så makser du også inverteren fuldstændig ud, og du vil cirka kunne køre i: (235 * 0.8 * 12) / 300 = 7.52 timer
Og lige for en god ordens skyld så er 235 dine ampere timer, 0.8 er 80 % afladning af batteriet, 12 er Volt og 300 er Watt

hvad vil du anbefale at jeg skal bruge på mit nuværende setup for at forlænge batteritiden

Den udregning kan ikke bruges til så meget. De 300watt er RMS, dvs musiksignaler vil trække i snit ca. 30 watt kun. Forstærkere i aktive højttalere kan dog sagtens være class D, så ikke nødvendigvis her der bruges meget strøm. 30w/12 er 2.5A. Det kan så ganges med 3 ca for en class A/B så 7.5A Dertil konverteren, som nok i hvertfald er 80% effektiv. rundt regnet bliver det ca 9A. Dog skal man regne med at der i forstærkeren er endnu en converter (ligesom man bruger en step up for at få 24 volt til en tk2050) og denne taber også noget strøm. Tilmed er tomgangsforbruget sikkert meget højt i forstærkeren, så måske bruger den 10-12A. Dvs. du ca. kan spille 20 timer på et nyt funktionelt batteri, og 15 timer hvis det er 75% som du siger. Alt ovenstående er ikke nogle beregninger man kan regne med overhoved, til det skal man vide mere om forstærkerens forbrug, men det er nok ca.

Jeg er ikke helt med på hvor de 30 W kommer fra. Det må du gerne forklare :) Emilmong skrev at den brugte 300 W, men der står så i brugermanualen for den aktive højttaler, at den bruger 250 W RMS, hvilket vel er den kontinuerlige effekt der bruges? Det er en Class A/B forstærker som sidder i det aktive modul. Og ja du har selvfølgelig ret i at der går noget tabt i inverteren også.

tak for svarene. er ikke så teknisk go'. men kan da fange at der går en masse strøm tabt. hvad kan i anbefale jeg gør for at formindske batteritabet, og dermed kunne spille længere uden opladninger.. har taget et billede af det eneste som står på højtaleren som jeg har nu _________________________ endvidere skal det skiftes ud efter roskilde.. og der skal over sommeren bygget på et nyt. da jeg igen er ny på markedet inden for det tekniske og bygning af anlæg, kan i komme med et godt eksempel på hvad jeg skal have. det skal kunne trække 2 store PA højtalere så setup bliver. Batteri: forstærker 2x passive højtalere ( har Jbl ps12 i tankerne, eller noget af samme dur) og igen med så meget spilletid som muligt. kan i komme med et godt alternativ som et link til en forstærker der passer godt til. transformer, inverter og alt hvad man skal bruge til at å det til at spille. jeg ville jo bare ha brugt en inverter som jeg gør nu, men kan fornemme at der er mange andre MEGET bedre måder at gøre det på.

musiksignaler og RMS er ikke det samme overhoved. En forstærkere trækker jo forskellig strøm, alt efter hvor kraftigt og hvilke frekvenser der skal gengives. Lidt firkantet bruger diskanten (høje frekvenser) meget lidt strøm, mens bass (dybe toner) trækker meget stor strøm. Man regner derfor med at i gennemsnit vil musiksignaler bruge ca 10% af RMS-effekten. Derfor de 300/10=30. Hvis RMS gav udtryk for det reelle forbrug ville pioneer gm-d8604 trække 2x300w i 4 ohm, som vores setup er, og så ville det jo trække ca 50A, hvilket ingen har strøm nok til ;)

Jeg er helt med på at en forstærker trækker forskellig strøm alt efter volume og frekvenser. Jeg gik bare ud fra at det aktive modul i højttaleren brugte omkring de 250 W da jeg troede at det var den reelle effekt (og ikke trylle-musik-watt) som modulet skulle bruge fordi der er klasse A/B forstærker, equalizer og sikkert også andre ting indbygget. Derudover står der på AC indgangen på modulet, at der kræves en forsyning som kan klare 230 VAC, 350 W.

fortrukende valg af forstærkere inden for festival TA2020: bruger meget lidt strøm og spiller okay højt bruges i boominatoren maxamp 20: det samme som ta2020 TK2050: spiller højere end de 2 forgående, men bruger også mere strøm ca. 5 gange så meget som TA2020 (ops. skal bruge 24v) Pioneer gm-d8604: toppen af poppen kan nok presse mest ud af dine højtalere iforhold til de andre forstærkere. Bruge ca samme mængde strøm som TK2050, men kører på 12v. Er den dyreste af de nævnte forstærkere. Alle fire forstærkere kan trække 2 pa højtalere så er det kun et spørgsmål om hvor mange penge du vil investere og hvor højt det skal kunne spille. højtalere ved jeg desværre ikke så meget om:D

Jeg ville nok ikke bruge TA2020 eller Maxamp20 hvis du skal have gang i et par store JBL højttalere. Det ville være syndt. TK2050 ville sikkert være fint. Et andet bud ville også være denne fra Sure Electronics: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=2698 Den har bluetooth og fjernbetjening, og desuden har den en subwoofer udgang så du kan opgradere dit system til 2.1 hvis du vil. Den bruger STMicroelectronics' TDA7498 chip, og der er ret godt smæk på hvis du fyrer 24 V i røven af den. Har selv et forstærker board fra Sure med samme chip (http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1319) og jeg er meget imponeret over den chip :)

Nej, de 250w RMS er forstærkerens watt, dvs ligesom hvis du brugte en passiv højttaler og en ekstern forstærker, der er ingen forskel. Strømforsyningen skal være 350w da forstærkeren godt kan trække de 350w i kortere tid, men den gennemsnittelige effekt vil være ca 10% af RMS. Det svarer til at man anbefaler 10A step up converter til en tk2050 selvom den kun trækker ca 1 A i gennemsnit.

fortrukende valg af forstærkere inden for festival TA2020: bruger meget lidt strøm og spiller okay højt bruges i boominatoren maxamp 20: det samme som ta2020 TK2050: spiller højere end de 2 forgående, men bruger også mere strøm ca. 5 gange så meget som TA2020 (ops. skal bruge 24v) Pioneer gm-d8604: toppen af poppen kan nok presse mest ud af dine højtalere iforhold til de andre forstærkere. Bruge ca samme mængde strøm som TK2050, men kører på 12v. Er den dyreste af de nævnte forstærkere. Alle fire forstærkere kan trække 2 pa højtalere så er det kun et spørgsmål om hvor mange penge du vil investere og hvor højt det skal kunne spille. højtalere ved jeg desværre ikke så meget om:D
Bruger på ingen måde samme mængde strøm som tk2050. Jo, den bruger kun en anelse mere hvis du bruger 2 kanaler, men så vil du heller ikke få mere lyd. Brokobler du dem vil den i 8 ohm give 200watt, hvilket vil bruge ca 4.1A, mener jeg der tidligere er blevet skrevet. Det er 4 gange mere end Tk2050

Jeg har besluttet at projektet skal indeholde den her forstærker, Pioneer gm-d8604 Spørgsmålet er så nu: hvordan sammensætter jeg det. som har har forstået: køre Pioneer gm-d8604 på 12v, og det samme gør alle mine batterier. så jeg har vel ikke brug for min Inverter ( http://www.harald-nyborg.dk/p6634/inverter-omformer-600w-12-220v ) hvis jeg bruger den, koster det vel lidt batteritid og unødvendigt tabt af strøm 1. Kan jeg direkte tilslutte forstærkeren til mit 12v Batteri? 2. Kan jeg derefter sætte højtaleren til forstærkeren direkte? jeg har også hørt om en elektrolyt, som skulle forbedre nogle ting. er det en godt ting at smide sådan en oven i?. Håber i vil besvare mine spørgsmål.. Emil.

Jeg har besluttet at projektet skal indeholde den her forstærker, Pioneer gm-d8604 Spørgsmålet er så nu: hvordan sammensætter jeg det. som har har forstået: køre Pioneer gm-d8604 på 12v, og det samme gør alle mine batterier. så jeg har vel ikke brug for min Inverter ( http://www.harald-nyborg.dk/p6634/inverter-omformer-600w-12-220v ) hvis jeg bruger den, koster det vel lidt batteritid og unødvendigt tabt af strøm 1. Kan jeg direkte tilslutte forstærkeren til mit 12v Batteri? 2. Kan jeg derefter sætte højtaleren til forstærkeren direkte? jeg har også hørt om en elektrolyt, som skulle forbedre nogle ting. er det en godt ting at smide sådan en oven i?. Håber i vil besvare mine spørgsmål.. Emil.
Kan i evt komme med et alternativ til et eller flere højtalersæt som kan gå godt med forstærkeren. pfh tak

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.