Jump to content
Festivalanlæg dk

[Rookie] "Øh, og hvad så nu?" (Kabler)

Cyzna
 Share

Recommended Posts

Dav kære Festivalanlæg.dk Nu nærmer Roskilde sig jo med hastige skridt, og jeg må da indrømme at jeg misundeligt browser igennem byggetrådende, og glæder mig til at se jeres kreationer i livs! Jeg har selv i år valgt at bygge mig et anlæg til min camp, bestående af 2 passive højtalere samt en forstærker. Jeg har snakket med min ven som selv har bygget anlæg før, om materialer osv. Dog glemte jeg fremgangsmetoden, og han er nu borte i sydens varme. Jeg står nu med dette (Se billede) samt en helvedes masse kobberledninger, sikringer og elektrikertape. Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre nu, for ikke at svitse hele lortet af? :-) PS, så synes jeg ikke at kabelskoene (de røde/blå dimser) passer ned over batteriet? Er det bare fordi jeg bruger dem forkert, fordi jeg kan sgu ikke mase den ned over! Billede: http://i.imgur.com/md76j66.jpg Kh Cyzna

Ikke at bytte om på polerne så man sender strømmen den forkerte vej igennem forstærkeren ^^ Udover det så sørg for at der ikke stritter allemulige kobbertråde ud som vil kunne røre hinanden det kan kortslutte

EDIT: Sikringsholderen skal loddes til forstærkerens pluspol (rød/positiv), og ikke direkte til nogen som helst højttalerkabler. Højttalerkablerne skal sættes i de passende udgange på forstærkeren.

Ikke helt rigtigt. Du skal lige have styr på de HELT basale elektriske forhold. DC-stikket har både + og -, og skal derfor have begge kabler fra batteriet. AUX har intet med strømforsyning at gøre, det er et jack/phono-stik, hvor lyden fra din mp3/telefon kommer ind ;)

KIG GRUNDIGT EFTER OM DIN FORSTÆRKERS DC STIK ER "CENTER POSITIV" ELLER "CENTER NEGATIV". Sorry for caps, men ellers brænder du den af. Det er ekstremt vigtigt. Der burde være sådan et logo her bagpå forstærkeren, ved DC-stikket: På det strømstik du har købt, kan du sikkert se, hvilken af terminalerne der er center. Ellers kan du måle det med et multimeter, ved at måle modstand (ohm). Du kan fint bruge højttalerkabel til strøm. Det er også strøm, der løber i højttalerkabler. Strøm er strøm og kobber er kobber. De skal bare være tykke nok, men det lyder jo ikke til at være et problem. Der skal INTET på, mellem højttalere og forstærker, når det er færdigbyggede højttalere som her.

Jeg kan se at den er center-positiv. (Så er der styr på det). Tilbage til batteriskoene, så forstår jeg desværre heller ikke hvordan jeg skal tilslutte min kable på dem? Skal de bare loddes fast på det hul der er, eller??

Jeg kan se at den er center-positiv. (Så er der styr på det). Tilbage til batteriskoene, så forstår jeg desværre heller ikke hvordan jeg skal tilslutte min kable på dem? Skal de bare loddes fast på det hul der er, eller??
Der plejer da at være skruer til formålet? Gør der ikke? :-D

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.