Jump to content
Festivalanlæg dk

Vil det her fungere ??

Kaspar N
 Share

Recommended Posts

Jeg er igang med at samle et mobilt højtaler sæt med bil audio dele. Jeg har bare ingen erfaring med bilaudio eller hvordan det virker når det nu ikke bliver brugt i en bil. Jeg har fundet denne forstærker http://www.sonicelectronix.com/item_...-T2000W-4.html som jeg havde tænkt mig at have disse 2 højtalere http://uk.jbl.com/jbl_product_detail...29-view-2.html på kanal 1 og 2, og så ville jeg brokoble kanal 3 og 4 til at drive denne subwoofer http://m.dba.dk/gtx-8-400w-subwoofer...id-1007964442/ det skulle så få strøm fra et mc batteri jeg har stående. man kan jo ikke skrue op eller ned på selve forstærkeren, da radioen i bilen normalt ville stå for det. Så mit spørgsmål er: Vil det overhovedet virke. Vil det passe godt sammen, og at lydniveaet vil være ordentligt hvis man har forbundet mobil via jackstick. Og er der noget som du/i ville lave om på, fx mindre sub eller andet. Igen jeg er ny til det her så jeg er meget taknemmelig for hjælp :-)

Hvis det var til en bil, ville det sikkert passe fint. Som "festivalanlæg", not so much. Kig lidt rundt på forummet, der er mange tråde, der beskriver hvorfor bilstereo ikke er egnet til festivalanlæg. Kort ridset op: Klasse A/B forstærker er rigtige strømslugere ift. klasse D. Højttalerne og subs du linker har dårligere følsomhed end PA-højttalere.

Lige præcis som Thomas siger. Hvis du skal bruge det til udendørs brug, så ville jeg slet ikke anbefale dig at bruge nogen af tingene du linker til. Bilhøjttalerne er lavet til at spille i en bil, og du vil ikke få noget særlig godt resultat ud af at benytte dem udendørs. Du vil få meget bedre resultat med nogle PA højttalere. Og ja, så er klasse D vejen frem til mobile anlæg. Kig evt. på denne tråd hvor der bliver linket til nogle rimelig fornuftige PA højttalere samt klasse D forstærker: http://festivalanlaeg.dk/forum/diskussion/andet-aa/26926-mangler-helt-anl%C3%A6g-til-roskilde-2014 PS. Du har oprettet din tråd to steder.

Okay, mange tak for jeres gode svar ! Men mit dilemma er at jeg allerede har købt de 6'9 højtalere jeg har linket... Jeg ved egentlig ikke rigtig hvad jeg gør nu? De eneste klasse d forstærkere er kun sådan nogle mini nogle ? Jeg kunne virkelig godt bruge en slags step by step guide... :)

Okay tak, de højtalere jeg har nu er 180 watt max og 60 watt rms. Det ville være perfekt hvis der var en af jer der havde nogle forslag til en forstærker og måske en sub jeg skulle købe så jeg bare kunne slå det sammen. ? :)

Kender den ikke, men den kan sikkert godt bruges. Hvordan kvaliteten så er, er meget svært at udtale sig om. Men det er ihvertfald en klasse D forstærker og vil bruge væsentligt mindre strøm end den anden klasse A/B forstærker du linkede til :) Du skal vel bare sætte din subwoofer til dens "Super bass" output. Går ud fra at det er en forstærket udgang, siden de skriver at det er en 2.1 forstærker, så din subwoofer skal være passiv (den må ikke være aktiv).

Det er en Lepai aka. billigt lort :) Køb en maxamp fra Canopy og brug den med de to JBL-højttalere du har. Maxampen er en fin lille forstærker. Du vil ikke komme til at spille sindsygt højt med dine højttalere, men til gengæld vil den kunne holde strøm i mere en den time eller to, som du ville med den først linkede bilforstærker (forudsat du bruger et mc-batteri). Sidst bør du glemme alt om subben, hvis du køber en af de små forstærkere. I særdeleshed hvis du satser på en bilsub.

Jeg har eller været inde og læse om den og det nogle videoer af den, altså lepaien, og den virker som en fin forstærker der godt kan spille :) det ef ihvertfald sådan det ser ud inde på youtube. Og hvorfor kan jeg ikke have en 8" sub ? :)

Hvad jeg har læst af folks erfaringer med Lepai-forstærkere, så er der tit problemer med dem. Du kan sagtens have en 8" sub. Udendørs vil den dog spille meget, meget lavt og kræve meget, meget strøm. Langt mere end de ca. 15 watt du kan hive ud af en af de små forstærkere. Det hele kommer selvfølgelig an på, hvad du har tænkt dig at bruge anlægget til. Hvis det er til at spille baggrundsmusik til en grillaften, kan du sikker nok have held med bilhøjttalerne og bassen. Hvis du derimod vil spille op til fest kommer det til at knibe.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.