Jump to content
Festivalanlæg dk

Dæmpe gain på Sure Electronics Bluetooth modul?

tr0lle
 Share

Recommended Posts

Hej folkens Håber I har haft en god Roskilde festival. Der har godt nok været stille på forummet mens I har været væk :D Anyway, jeg har lige modtaget et "APT-X Bluetooth 4.0 Audio Receiver Board" fra Sure Electronics: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=2442 Jeg har lige prøvet at sætte det til, og kan nu høre er gain er helt vanvittigt højt på modulet. Findes der en god måde at dæmpe gain på, så den kommer ned i nogenlunde niveau som når jeg sætter en mobil til forstærkeren via almindelig kabel? Selv når volumen på telefonen er på det laveste niveau, er der fuld knald på lyden!

Jeg skal huske at sige at jeg sådan set ikke ved om det er R14 og R31, det er blot det mest logiske. Men da svaret ikke blev fulgt op med et spørgsmål om hvordan man skifter dem forventer jeg man har udstyret og evnerne til at gøre forsøget uden at skade printet, og at forsøge med en værdi indenfor x0.1 til x10 af originalværdien har jeg meget svært ved at se skulle kunne skade noget ved en kort test. Hvis man alligevel er på DTU kan man ligesågodt teste det inden ved at måle udgangsspændingen og så piggybacke forskellige modstande (startende med R14 og R31) med en af samme værdi (hvilket vil give den halve værdi) og så se hvilken der resulterer i en forøgelse af udgangssignallet (eller det modsatte).

Hmm. Nu har jeg lige prøvet at sætte den til igen (uden at have rodet med noget, endnu). Den opfører sig virkelig underligt. Når man tænder for modulet og sætter en sang på via mobilen, så er det som om at gain er nogenlunde normalt, dog en smule lavt faktisk. Men når man så skruer omkring 2/3 op på telefonen, så begynder den at booste gain fuldstændigt og spiller MEGET højt?!?! Og selv om man skruer næsten helt ned på telefonen, er den stadig meget høj. What the fuck? Gør jeres også sådan?

Jeg oplever noget lignende på min, men jeg er ret sikker på at det er pga et underligt "lag" fra modulet. Prøv at sætte det hele op igen, hvor den starter med at spille lavt, og vent så blot et par sekunder - der oplever jeg at min øger volumen efter lidt tid. Har dog kun brugt boardet 5-6 gange på Roskilde, så skal ikke kunne sige at det med sikkerhed er det, der sker....

Har rodet lidt med det i dag, og jeg har skiftet i alt 10 modstande og 4 kondensatorer. Gain er på et nogenlunde niveau nu, men desværre så synes jeg at lyden er blevet en anelse forringet. For mig lyder det som om der mangler en smule mellemtone? Well, her er hvad jeg har gjort indtil videre: Først fandt jeg databladet for den forstærker IC som er placeret ved siden af bluetooth modulet (den grønne firkant på billedet). Chippen hedder SGM4812 og er en "132mW Differential Input, Stereo Audio Power Amplifier". Databladet kan findes her: http://www.sg-micro.com/0c5g3s8n9e4q1x/Files/product/153_SGM4812.pdf fetch?id=27417 I databladet står der følgende: "Amplifier gain is externally configured by means of two resistors per input channel and does not require external compensation." ... Jeg besluttede mig derfor for at udskifte alle modstandene (de røde) til de værdier som databladet foreskriver, hvilket er 20 kΩ, som vist på nedenstående billede. Sure Electronics har brugt 10 kΩ på indgangene, og 47 kΩ på feedback. fetch?id=27416 Dette resulterede i, at gain faktisk blev mindre, men at bassen fuldstændig manglede. Det skal dog lige siges, at jeg desværre kun havde mine iPhone høretelefoner at teste med, og af en eller anden grund, så er lyden i mini jack stikket på modulet helt utrolig ringe (i hvert fald når jeg sætter mine iPhone høretelefoner til, har ikke testet et mini jack -> phono kabel). Men anyway, så lød det som om der manglede bas i forhold til inden jeg skiftede modstandene. Jeg besluttede mig derfor for at skifte kondensatorerne (de gule) til de værdier som databladet foreskriver, hvilket er 0.39 µF. Sure Electronics har brugt 11.80 µF (målt med multimeter) kondensatorer. Desværre havde jeg ikke 0.39 µF kondensatorer til rådighed, så jeg skiftede dem til 0.47 µF i stedet, hvilket var den tætteste værdi jeg kunne komme på. Lyden er nu nogenlunde, men jeg er ikke helt tilfreds. Det lyder, som jeg startede med at skrive, lidt som om at der mangler en smule mellemtone. Jeg er ikke den store analog-mand, så hvor meget kondensator- og modstandsværdierne spiller ind her, er jeg ikke helt sikker på. Nogen der kan komme med nogle guldkorn her? Derudover så var gain stadig en anelse for højt, så jeg skiftede også modstandene på de to outputs (de orange). Lydniveauet er nu cirka som hvis jeg sætter min mobil til forstærkeren med et kabel. Er der nogen der har et bud på hvordan jeg kan forbedre lydkvaliteten? Kan C18 og C31 (de to kondensatorer ved siden af modstandene på outputtene) have indflydelse på lyden? (Til info så er modstandene (de røde og orange) i størrelsen 0805 og kondensatorerne (de gule) i størrelsen 1206)

post-811-14253700008_thumb.jpg

post-811-142537000088_thumb.jpg

post-811-142537000093_thumb.jpg

Har rodet lidt med det i dag, og jeg har skiftet i alt 10 modstande og 4 kondensatorer. Gain er på et nogenlunde niveau nu, men desværre så synes jeg at lyden er blevet en anelse forringet. For mig lyder det som om der mangler en smule mellemtone? Well, her er hvad jeg har gjort indtil videre: Først fandt jeg databladet for den forstærker IC som er placeret ved siden af bluetooth modulet (den grønne firkant på billedet). Chippen hedder SGM4812 og er en "132mW Differential Input, Stereo Audio Power Amplifier". Databladet kan findes her: http://www.sg-micro.com/0c5g3s8n9e4q1x/Files/product/153_SGM4812.pdf fetch?id=27417 I databladet står der følgende: "Amplifier gain is externally configured by means of two resistors per input channel and does not require external compensation." ... Jeg besluttede mig derfor for at udskifte alle modstandene (de røde) til de værdier som databladet foreskriver, hvilket er 20 kΩ, som vist på nedenstående billede. Sure Electronics har brugt 10 kΩ på indgangene, og 47 kΩ på feedback. fetch?id=27416 Dette resulterede i, at gain faktisk blev mindre, men at bassen fuldstændig manglede. Det skal dog lige siges, at jeg desværre kun havde mine iPhone høretelefoner at teste med, og af en eller anden grund, så er lyden i mini jack stikket på modulet helt utrolig ringe (i hvert fald når jeg sætter mine iPhone høretelefoner til, har ikke testet et mini jack -> phono kabel). Men anyway, så lød det som om der manglede bas i forhold til inden jeg skiftede modstandene. Jeg besluttede mig derfor for at skifte kondensatorerne (de gule) til de værdier som databladet foreskriver, hvilket er 0.39 µF. Sure Electronics har brugt 11.80 µF (målt med multimeter) kondensatorer. Desværre havde jeg ikke 0.39 µF kondensatorer til rådighed, så jeg skiftede dem til 0.47 µF i stedet, hvilket var den tætteste værdi jeg kunne komme på. Lyden er nu nogenlunde, men jeg er ikke helt tilfreds. Det lyder, som jeg startede med at skrive, lidt som om at der mangler en smule mellemtone. Jeg er ikke den store analog-mand, så hvor meget kondensator- og modstandsværdierne spiller ind her, er jeg ikke helt sikker på. Nogen der kan komme med nogle guldkorn her? Derudover så var gain stadig en anelse for højt, så jeg skiftede også modstandene på de to outputs (de orange). Lydniveauet er nu cirka som hvis jeg sætter min mobil til forstærkeren med et kabel. Er der nogen der har et bud på hvordan jeg kan forbedre lydkvaliteten? Kan C18 og C31 (de to kondensatorer ved siden af modstandene på outputtene) have indflydelse på lyden? (Til info så er modstandene (de røde og orange) i størrelsen 0805 og kondensatorerne (de gule) i størrelsen 1206)
Det er jo bare en global feedback op-amp og virker nøjagtig som for eksempel en TA2020 eller en hvilken som helst op-amp. Ci danner sammen med Ri indgangen og bestemmer basafskæringen så hvis du er tilfreds med bassen fra modulet som det var så skal ingen af dem skiftes. Fc = 1 / ( 2 * pi * Ri * Ci ), så hvis indgangsmodstanden fodobles som du havde gjort bliver bass cut den dobbelte frekvens. Jeg gætter på at du har målt forkert eller aflæst de oprindelige værdier for og at det er 0.12µF og ikke 11.80µF. Ved 10K indgangsmodstand ville det nok være optimalt med 0.20µF-0.22µF men hvis det fungerer med de oprindelige værdier og man ikke ønsker at skifte til en bedre komponenttype samtidigt så behold dem som de er fra starten. Man kan skifte udgangsmodstanden men det vil også påvirke lyden (meget lidt) sammen med Co (som jeg tror er de 4 store 220µF elektrolytter C22, C23, C26 og C27) og kun hvis man bruger lavimpedant hovedtelefon. Rf bestemmer forstærkningen så hvis du vil justere niveauet uden at påvirke andre ting er det disse der skal skiftes. Sammen med Ri er Rf en spændningsdeler så deres absolute værdi har ingen betydning, det er ratio imellem dem. F.eks. er den oprindelige opstilling 10K/47K = 4.7 gange hvad end voltage gain er i op-amp'en, og din nuværende 20K/20K = 1x voltage gain, så du kunne have nøjes med bare at skifte Rf til 10Kohm. Eller for at gøre det supernemt for andre, blot at piggybacke en 10K-12Kohm ovenpå. 10K i parallel med 47K giver 8.2K og 12K i parallel med 47K giver 9.5K så det sidste er det tætteste på det du har gjort bare med en anelse mere dæmpning til 0.95x voltage gain Så hvis jeg tyder det korrekt er det R15, R26, R27 og R29 der blot skal piggybackes. Jeg kan godt give forslag til hvilke bedre typer komponenter man kunne bruge for at forbedre lydkvalitetten lidt hvis du vil.

Jeg ved ikke om jeg var tilfreds med bassen før jeg skiftede noget, det lagde jeg faktisk ikke mærke til. Det eneste jeg var fokuseret på var, at modulet overstyrede helt utroligt meget. Som mit setup ser ud nu, så er Fc lig med følgende: Fc = 1/(2*pi*20000*(0.47*(10^-6))) Fc = 16.93 Hz Det er vel fint nok? Eller hvad? Skal den skære ved en højere frekvens? Det er meget muligt at jeg har målt forkert på kondensatorerne, men jeg mener bare at jeg dobbelttjekkede værdien, og at den var 11.8x uF. Har desværre ikke mulighed for at måle det igen lige foreløbig da mit eget multimeter ikke fungerer til det. Hvis Ci, som du siger, er 0.12 µF, så er Fc = 132.63 Hz, og hvis Ci er 11.80 µF, så er Fc = 1.35 Hz .... Det er med den originale værdi for Ri = 10 kΩ Det er korrekt, at det er R15, R26, R27 og R29 som er Rf. Jeg poster lige et schematic hvor komponenternes notation er tegnet på.

fetch?id=27469 Derudover så står der at der skal være en 10 kΩ modstand i serie med SHDN pin'en. Umiddelbart så ser det ud til at de bare har grounded den. Ved ikke om det har nogen betydning dog ... Ser ud til at det er noget shut down hvis den trækker for stor strøm eller sådan noget

post-811-142537000101_thumb.jpg

Hmm. Nu har jeg lige prøvet at sætte den til igen (uden at have rodet med noget, endnu). Den opfører sig virkelig underligt. Når man tænder for modulet og sætter en sang på via mobilen, så er det som om at gain er nogenlunde normalt, dog en smule lavt faktisk. Men når man så skruer omkring 2/3 op på telefonen, så begynder den at booste gain fuldstændigt og spiller MEGET højt?!?! Og selv om man skruer næsten helt ned på telefonen, er den stadig meget høj. What the fuck? Gør jeres også sådan?
Jeg har samme mondul og brugte det ikke rigtig på RF14 grundet samme problem. Det er som om at der skal gå 20 sekunder og så skifter den over gainer voldsomt... ;-/

Sidder lidt og overvejer, om der måske var en lettere løsning? Det er de færreste af os, der har adgang til SMD-udstyr og jeg kunne forestille mig, at vi måske bare kunne finde en løsning med et potentiometer til line-level justering imellem BT og forstærker, som så samtidig ville virke med alle forstærkere?

Sidder lidt og overvejer, om der måske var en lettere løsning? Det er de færreste af os, der har adgang til SMD-udstyr og jeg kunne forestille mig, at vi måske bare kunne finde en løsning med et potentiometer til line-level justering imellem BT og forstærker, som så samtidig ville virke med alle forstærkere?
Det troede jeg var indlysende for enhver. Spørgsmålet her var om der var en måde at dæmpe gain på i første omgang.

Ja, ved godt at der blev spurgt specifikt til modulet, men kan forestille mig at mange har eller vil få det her problem. Vil det evt. blot kunne justeres med det lineære potentiometer, man kan koble til sin Maxamp med JST, eller justerer den via chippen?

Det kunne du nok godt gøre. Men det er umiddelbart ikke noget jeg ville gøre. Signalet var (efter min mening) forvrænget som et resultat af et 4.7 gange voltage gain (47Kohm/10Kohm). Så med et potentiometer ville du jo egentlig bare skrue ned for volume på et allerede forvrænget signal :)

Prøcis min opfattelse. Gainet er sat for højt fra starten og derfor hjælper det ikke meget blot at dæmpe det efterfølgende.

Ah, selvfølgelig, havde ikke lige set ordentligt efter. I justerer signalet før op-ampen i BT-modulet, så vidt jeg kan se? Så går det selvfølelig ikke.

Jeg spørger lige om noget - måske - rigtig dumt. Meen: Har I prøvet både jack- og phono-udgangen? Jeg har selv kun testet på jack, da jeg pga. pladsmangel med det samme loddede phono-stikkene af. Jf. denne tegning fra manualen kunne det nemlig se ud som om gain var sat højere til hovedtelefoner, der såvidt jeg husker har en impedans omkring 16+ ohm. fetch?id=27740&type=large

post-979-142537000168_thumb.png

Jeg spørger lige om noget - måske - rigtig dumt. Meen: Har I prøvet både jack- og phono-udgangen? Jeg har selv kun testet på jack, da jeg pga. pladsmangel med det samme loddede phono-stikkene af. Jf. denne tegning fra manualen kunne det nemlig se ud som om gain var sat højere til hovedtelefoner, der såvidt jeg husker har en impedans omkring 16+ ohm. fetch?id=27740&type=large
Vi kører med phono på Megaen og jeg kan love dig for at der er smæk på, for at sige det mildt. De har virkelig skruet den op til 11 så at sige.

Æv, havde lige håbet :/ Derudover ser jeg ikke det helt store problem i det, holder bare volumen på 3-4/10...

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.