Jump to content
Festivalanlæg dk

Cubo15 byggeri

Eiser
 Share

Recommended Posts

Kære FA Jeg har besluttet mig for at bygge en Cubo15 som tilføjelse til min Boominator. Intet er købt endnu, da jeg mangler at få styr på et par ting: For det første er jeg i tvivl om hvilken enhed, jeg skal vælge. Valget står mellem Eminence Kappa 15LFA, og den lidt dyrere Eminence Kappalite 3015LF. Er der nogen, der har erfaringer med den ene/begge, og kan udtale sig om hvorvidt 3015'eren er de ekstra penge værd? Jeg har bidt mærke i den markant lavere vægt, og større Xmax. Men er Xmax noget, der bliver udnyttet selvom enheden ikke bliver presset maksimalt? Altså vil man først få gavn af 3015's større Xmax, når 15LFA'erens Xmax er overskredet? Håber det giver mening :) Desuden er jeg total n00b inden for Speak-ON stik. Jeg har ræsonneret mig frem til at jeg skal have 2 hunstik, således at jeg kan parallelkoble flere Cubo's i fremtiden (mon ikke jeg bygger en mere), og disse skal vel så være 2-pols, hvor jeg bare lodder dem i parallelforbindelse, ikke? Desuden går jeg ud fra at hanstikket også skal være 2-pols. Er dette de rigtige stik og fatninger? http://www.thomann.de/dk/neutrik_nl2_fx.htm http://www.thomann.de/dk/neutrik_nl2mp_d_typ.htm Glæder mig til at komme i gang :)!

Den umiddelbare fordel ved Kappalites er at de vejer en brøkdel af hvad 15LFA gør. Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål omkring xmax desværre, men har selv bygget 2 cubos med 15LFA hvis du skulle have brug for hjælp til selve byggeprocessen

Ville vælge 4-polet speakon stik - i hvert tilfælde i bøsningen. Du kan bare nøjes med kun at bruge to poler. Ulempen ved 2-polet bøsninger er at et 4-polet stik ikke passer deri. Omvendt kan man sagtens komme et 2-polet stik i en 4-polet bøsning. Jeg har i hvert tilfælde oplevet at jeg havde 4-polet stik tilovers men kun 2-polet bøsninger og så er det mega frustrerende at det ikke passer :) Så jeg bruger kun 4-polet stik så man slipper for besværet :)

Ville vælge 4-polet speakon stik - i hvert tilfælde i bøsningen. Du kan bare nøjes med kun at bruge to poler. Ulempen ved 2-polet bøsninger er at et 4-polet stik ikke passer deri. Omvendt kan man sagtens komme et 2-polet stik i en 4-polet bøsning. Jeg har i hvert tilfælde oplevet at jeg havde 4-polet stik tilovers men kun 2-polet bøsninger og så er det mega frustrerende at det ikke passer :) Så jeg bruger kun 4-polet stik så man slipper for besværet :)
Det var lige sådan noget, jeg havde brug for at vide - mange tak for det :)!!

Der er et par detajler mere der kan overvejes når man ser på de to enheder, udover pris og vægt. Hvis man bygger den inverterede version (med magnet indad) er kappa 15lfa helt klart bedst. Det skyldes at ferritmagneter er betydligt mere termisk stabile end neodynium og derfor tåler den dårligere køling ved inverteret montering langt bedre. Hvis man bygger standard versionen (med magnet udad) er de nok ca. lige gode måske med en lille fordel til kappalite 3015lf simpelthen fordi at enhedens krydssnit er mindre. Den udgør altså en lidt mindre modstand i transmissionlinjen end kappa 15lfa'en. Det opvejes til fulde af kappa 15lfa'ens større effekttolerance hvis det er absolut maksimalt lydtryk og ikke mindst bedst mulig dynamisk præstation man er ude efter. Alt i alt vil jeg sige at kappa 15lfa er et bedre valg end kappalite 3015lf med mindre vægten er en meget vigtig parameter, f.eks pga. transportomkostninger på langt sigt, og man ikke skelner til indkøbsprisen overhovedet.

Der er et par detajler mere der kan overvejes når man ser på de to enheder, udover pris og vægt. Hvis man bygger den inverterede version (med magnet indad) er kappa 15lfa helt klart bedst. Det skyldes at ferritmagneter er betydligt mere termisk stabile end neodynium og derfor tåler den dårligere køling ved inverteret montering langt bedre. Hvis man bygger standard versionen (med magnet udad) er de nok ca. lige gode måske med en lille fordel til kappalite 3015lf simpelthen fordi at enhedens krydssnit er mindre. Den udgør altså en lidt mindre modstand i transmissionlinjen end kappa 15lfa'en. Det opvejes til fulde af kappa 15lfa'ens større effekttolerance hvis det er absolut maksimalt lydtryk og ikke mindst bedst mulig dynamisk præstation man er ude efter. Alt i alt vil jeg sige at kappa 15lfa er et bedre valg end kappalite 3015lf med mindre vægten er en meget vigtig parameter, f.eks pga. transportomkostninger på langt sigt, og man ikke skelner til indkøbsprisen overhovedet.
Tak for dit input, det kastede endnu mere lys over sagen :) Nu er jeg virkelig glad for, at jeg endte med at vælge Kappa 15LFA, da mr. Cubo mente de var stort set ens. Bygger nemlig extended version med magneten i kammeret.

Et lille n00b-spørgsmål: Der sidder en stor gummiring rundt om magneten på min Kappa 15LFA. Jeg går ud fra at denne bare er for at beskytte under transport, og at den skal pilles af :) Am I right..?

Et lille n00b-spørgsmål: Der sidder en stor gummiring rundt om magneten på min Kappa 15LFA. Jeg går ud fra at denne bare er for at beskytte under transport, og at den skal pilles af :) Am I right..?
Den er der for at beskytte magneten, og den skal ikke pilles af. Kan den pilles af? - Ja. Bliver lyden bedre af at pille den af? - Nej. Sker der noget ved at pille den af? - Nej, ikke hvis der ikke er noget hårdt der rammer magneten.

Den er der for at beskytte magneten, og den skal ikke pilles af. Kan den pilles af? - Ja. Bliver lyden bedre af at pille den af? - Nej. Sker der noget ved at pille den af? - Nej, ikke hvis der ikke er noget hårdt der rammer magneten.
Kølingen bliver dog en anelse bedre hvis piller den af men så skal man også give den hammer i meget lang tid før der vil kunne måles en forskel.

Tak for svar, jeg lader den sidde :) Undrer mig dog over at det er nødvendigt, er sådan en magnet ikke rimelig hårdfør?
Den er meget hård, men mange hårde ting er også lidt skøre (eks. glas). Hvis to magneter banker ind i hinanden under transport, eller den vælter ned fra et bord, eller man rammer den med en hammer, eller hvad man nu kan finde på, så skal der ikke voldsomt meget til at slå en flig af. Hvis den bare sidder beskyttet inden i en højtaler, så sker der selvfølgelig ikke noget med den.

Har haft et par ok produktive dage. Kabinettet er samlet med skruer, dog uden bracere, så jeg kunne få lydtestet i dag - det var rart :D! Mht. håndtag har jeg sat mig for at gøre som de oprindelige tegninger af Cubo15 på FSP, hvilke efter min egen tolkning er disse Adam Hall-håndtag, blot fræset direkte ud i træet i stedet for at købe og isætte plastiskhåndtag. http://www.adamhall.com/en/ah_Hardware_3403_-_Insert_Handle_plastic_black.html Det fede er, at Cubo'en med disse kan løftes med godt greb fra 4 forskellige vinkler. Jeg får snart lavet et album med alle billeder, men indtil videre kommer her lidt highlights :)fetch?id=27935&type=largefetch?id=27936&type=large Nemmeste måde at montere islåningsmøtrikker helt lige. fetch?id=27937&type=largefetch?id=27938&type=large Arbejdspladsen - er samtidig ved at give Boominatoren en kærlig hånd efter Roskilde :)fetch?id=27939&type=largefetch?id=27940&type=large Færdigsamlet uden lim + bracere (ja, den store ligger derinde løst..) fetch?id=27941&type=large Første lydtest :)fetch?id=27942&type=largefetch?id=27943&type=large Skabelon til håndtag Det var alt for nu :)

post-979-142537000458_thumb.jpg

post-979-142537000746_thumb.jpg

post-979-14253700075_thumb.jpg

post-979-142537000753_thumb.jpg

post-979-142537000756_thumb.jpg

post-979-142537000759_thumb.jpg

post-979-142537000762_thumb.jpg

post-979-142537000765_thumb.jpg

post-979-142537000768_thumb.jpg

Hvorfor har du ikke limet den om man må spørge? Eller er det mig der har misforstået noget hehe?
I første omgang samler jeg altid anlæg uden lim. Det er bare så meget nemmere at forbore og skrue sammen uden, så man er sikker på at det hele sidder korrekt :) Når det hele sidder som det skal, skiller jeg den ad igen og samler igen med masser af epoxy.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.