Jump to content
Festivalanlæg dk

Halfinator med PHT-407 og passiv delefilter, værd at gå efter ?

xqzme
 Share

Recommended Posts

Hej FA peeps! Så jeg endelig ovenpå efter roskilde(stadig lidt småsyg, grundet for lidt fernet), og i fuld sving med at kigge på højtalere og anlæg igen (der jo så dejlig inspiration på RF). Da jeg falder over dette billede http://s478.photobucket.com/user/Shortrope/media/Boomfilter.jpg.html?sort=3&o=15 hvor der er en der har udregnet et passiv delefilter til sin boominator så han kan bruge PHT-407 horn istedet for piezoer sammen med sine hp10 uden en DSP. Jeg har selv en Halfinator jeg er mere ind glad for, men som jeg skal have bygget om her i løbet af efteråret, grundet ny viden, småsjusk i finish'en, og indbygning af rygsæk. Jeg vil derfor høre om der er nogen der har erfaring med dette og ved hvor meget jeg vil vinde ved at købe to PHT'er og bytte mine piezoer ud med, nu jeg alligevel bygger om. Og i det hele taget, om der er nogen der ved om filtrene er korrekt udregnet, og om det er anbefalelsesværdigt at koble HP10 og PHT-407 sammen nu da de overlapper hinanden på frekvensområdet (er der jo måske taget højde for i filtret) Håber der nogen der kan sprede lidt lys over sagen :)

• 2 weeks later...
Da jeg falder over dette billede http://s478.photobucket.com/user/Shortrope/media/Boomfilter.jpg.html?sort=3&o=15 hvor der er en der har udregnet et passiv delefilter til sin boominator så han kan bruge PHT-407 horn istedet for piezoer sammen med sine hp10 uden en DSP. Jeg har selv en Halfinator jeg er mere ind glad for, men som jeg skal have bygget om her i løbet af efteråret, grundet ny viden, småsjusk i finish'en, og indbygning af rygsæk. Jeg vil derfor høre om der er nogen der har erfaring med dette og ved hvor meget jeg vil vinde ved at købe to PHT'er og bytte mine piezoer ud med, nu jeg alligevel bygger om. Og i det hele taget, om der er nogen der ved om filtrene er korrekt udregnet, og om det er anbefalelsesværdigt at koble HP10 og PHT-407 sammen nu da de overlapper hinanden på frekvensområdet (er der jo måske taget højde for i filtret) Håber der nogen der kan sprede lidt lys over sagen :)
Det er mig der har beregnet det filter. Skal have det opdateret så det ikke er den hurtige håndtegning mere :D Det du skal lægge mærke til at det ikke umiddelbart kan anvendes til en halfinator da det jo forudsætter parallelkoble basser og diskanter. Men det kan jo være jeg laver det samtidigt med jeg opdaterer det andet. PHT407N er klart pengene værd ift. en piezo. Meget bedre lyd og spredning. Den er om muligt endnu mere velegnet specielt til halfinators da piezoers begrænsede spredning godt kan hæmme den lidt. Ihf. mere end på Boominateren.

Jamen så er de jo i det mindste udregnet rigtig, men bare ikke lige til det jeg skal bruge det til :) Men jeg havde selvfølgelig slet ikke tænkt på det jo er udregnet til to højtalere sammen! Og jeg går næsten ud fra det ville være for nemt hvis man bare kan halvere værdierne ;) Det med at bruge modstand og kondensatere til at lave filtre med, virker stadig lidt som hokus pokus magi, men er det rigtig forstået at kondensatore (uF) laver laver cutoffs i frekvensgangen, og modstande (ohm) nedsætter lydstyrke ? Det ville ihvertfald være virkelig fedt hvis du kunne udregne filtret til en halfinator, og tænker det også ville blive meget brugbart nu et par hp10w er nede i 300, og two halfinators med Pht407 og en cubo15 formentligt bliver en fed combo jeg går efter på sigt :) Fedt at det også vil lyde endnu bedre end den gør i forvejen, er virkelig tilfreds med halfiantoren allerede nu, men hvem vil ikke have den endnu bedre :) Og nu jeg ved det filter er udregnet rigtig, vil jeg da prøve at lege med filtre udregnings værktøjerne selv for at se om jeg kan få de samme tal som dig, så jeg jo ihvertfald på rigtige spor :D

Nu skal du tænke på at det er et optimeret filter så afskæringsfrekvenserne ser noget mærkelige ud hvis man beregner det. Seriemodstanden kan varieres mellem 4 ohm ned til 2.2 ohm, eller noget derimellem, det påvirker lydindtrykket. Der er ikke den store forskel i selve lydtrykket da det er modsat rettede indvirkninger (altså når modstanden mindskes øges afskæringen så de ophæver i princippet stort set hinanden). En modstand på 4 ohm giver en blød og behagelig diskant som er rigtig godt ved akustisk musik. Ved 2.2 ohm er den meget detaljeret og ren men kan også blive trættende at høre på i længden og foretrækkes af folk som lytter til meget elektronisk musik (men de kan jo også lide Function One højtalere 9.9). Vælg det der passer bedst til dit temperament, evt. 2.7 ohm eller 3.3 ohm som en middelværdi. Kort forklaret: (men søg på google, det skader ikke at blive klogere har jeg hørt). Modstande er faste modstande som ikke varierer med frekvensen. Kondensatorer er variable modstande hvis modstand bliver højere jo lavere frekvensen er. Induktorer (spoler) er variable modstande hvis modstand bliver højere jo højere frekvensen er. Husk at normale højtalere i princippet er en induktor med en modstand i serie, og piezoer i princippet er en kondensator med en modstand i serie. Når modstanden afhænger af frekvensen kaldes det impedans, og den kan variere ekstremt meget. Alle komponenter i et kredsløb er indbyrdes afhængige. Ændrer man på en værdi et sted påvirker det funktionen af alle de andre komponenter.

Okay så blev det straks mere teknisk :) Et optimeret filter hvad er det præcis ? Er det et tillyttet filter, altså som er opsat efter hvordan det lyder bedst, og er lidt mere på gefuhl ind et matematisk udregnet filter, så den på sin hvis også er equalized lidt, og derfor ser lidt mærkelig ud i udregningen ? Og er det rigtig forstået at hvis jeg sætter en 3.3 ohm modstand på PHT-407n, så vil den i princippet været passet ind til den er værd at høre på, og da modstanden er en konstan,t vil det ikke blive påvirket af hvordan jeg filtrere hp10erne. Så min egentlige opgave er at udregne hvordan jeg får lavet et high pass på omkring 55 hz, og et low pass, ved 2000 hz., og at jeg skal være opmærksom på at de to "filtre" vil påvirke hinaden, eller er jeg helt galt på den ? Får selvfølgelig googlet videre her i weekenden, men håber ikke det er helt forkert, men vil jo gerne lære noget :)

Optimeret betyder at det er beregnet nøjagtigt matematisk med gehørig hensyntagen til alle akustiske elementer så som enhedernes frekvensgang og impedanssignatur, kabinetstørrelsen og materialevalget indflydelse på samme, de akustiske egenskaber under de tilsigtende lyttyeforhold og lytterum, osv osv osv. Og derefter, målt, tillyttet, rettet til, startet forfra, gentaget, om og om igen og igen indtil det er et perfekt match under alle tænkelige forhold. Skal lige sige at der ikke er mange højtalerproducenter der kan finde ud af at optimere et delefilter korrekt. Det kræver langt større viden og erfaring end den gennemsnitlige akustik- og elektronikingenør besidder.

Nu skal du tænke på at det er et optimeret filter så afskæringsfrekvenserne ser noget mærkelige ud hvis man beregner det. Seriemodstanden kan varieres mellem 4 ohm ned til 2.2 ohm, eller noget derimellem, det påvirker lydindtrykket. Der er ikke den store forskel i selve lydtrykket da det er modsat rettede indvirkninger (altså når modstanden mindskes øges afskæringen så de ophæver i princippet stort set hinanden). En modstand på 4 ohm giver en blød og behagelig diskant som er rigtig godt ved akustisk musik. Ved 2.2 ohm er den meget detaljeret og ren men kan også blive trættende at høre på i længden og foretrækkes af folk som lytter til meget elektronisk musik (men de kan jo også lide Function One højtalere 9.9). Vælg det der passer bedst til dit temperament, evt. 2.7 ohm eller 3.3 ohm som en middelværdi. Kort forklaret: (men søg på google, det skader ikke at blive klogere har jeg hørt). Modstande er faste modstande som ikke varierer med frekvensen. Kondensatorer er variable modstande hvis modstand bliver højere jo lavere frekvensen er. Induktorer (spoler) er variable modstande hvis modstand bliver højere jo højere frekvensen er. Husk at normale højtalere i princippet er en induktor med en modstand i serie, og piezoer i princippet er en kondensator med en modstand i serie. Når modstanden afhænger af frekvensen kaldes det impedans, og den kan variere ekstremt meget. Alle komponenter i et kredsløb er indbyrdes afhængige. Ændrer man på en værdi et sted påvirker det funktionen af alle de andre komponenter.
Det her indlæg er super fedt og kunne godt lægges under "nyttige tråde", efter min mening. Forklaringen af modstande, kondensatorer og induktorer er ret kort og præcis - og giver super god mening, når man begynder at lære om delefiltre. Samtidig forklarer det impedans og man kan tænke ud fra det her tænke sig til, hvordan delefiltre egentlig virker. Det giver også svaret på, hvorfor piezoer ikke har brug for delefilter, selvom almindelige diskanter har. Thumbs up. :)

Det er også en lidt oversimplificering da det der reelt sker er at kondensatorer og induktor faseforskyder forholdet mellem spændningen og strømmen i signalet, således at den ene så at sige ankommer til enheden lidt før den anden. Dette udtrykkes så i simpel form som en enkel værdi, impedans, målt i ohm, og derfor kan man godt sige det er variable modstande, selvom det faktisk er en hel del mere kompliceret end som så.

Så fik jeg lige lidt bedre tid, og forstår nu din post #6 meget bedre Saturnus! og tak for forklaringen er fedt du svare ! Nu kan jeg så også se at jeg stadig har en del timer på google foran mig endnu :) Kan nu også godt se min post #7 er noget sludder, men jeg er interreseret i om hvorvidt cut-off frekvenserne er rigtige ? Altså 55-2000hz ish, på hp10werne. Læste i en tråd omkring miniDSP, at du anbefalede mellem 50-60 til 2200 hz (så ved jo godt det ikke er hel off), men som jeg husker det er cut-off frekvensen i porten på boominatoren stillet til 67 hz. Jeg vil derfor høre om der var nogen pros/cons i at få sit HP tættere eller længere fra det punkt ? Desværre forstår jeg også at et optimeret delefilter, nok er lige langskægget nok at gå efter.. selv for mig (har ret lang skæg) :) Så du må endelig skrive hvis du skulle begynde at beregne et optimeret filter til en halfinator, da det jo er et optimeret filter der er dit design værdig :) ​Men indtil da forsætter jeg selvfølgelig ufortrøden med mit eget filter, ellers lær man jo heller ikke noget :) Min googling har dog givet nogle spørgsmål, jeg ikke lige kan finde svar på. Jeg ved der er mange der trækker på din erfaring, så forstår godt du ikke gider svare på det hele, men hvis tråden ender i nyttige tråde, er jeg næsten sikker på jeg ikke er den eneste der vil undre sig over det her.. Jeg har pt. taget udgangpunkt i den information du gav omkring miniDSPen: HP10w! Filtre: HP 50hz (48db/oct LR) & LP 2100hz (24db/oct LR) PHT407n! Filtre: HP 2180hz (24db/oct BW) 1. Du har et 48db/oct roll-off på HP10w'erne, er det rigtigt forstået at jeg skal ud i et linkwitz-reiley Eight order pass ? Fordi jeg finder ikke nogen udregnere der går over 24db/oct :( samtidigt ved ikke hvor vigtigt det er at Roll-off'et bliver så stejlt, in real life. ​2. Der er både HP og LP på HP10w'erne, alle kalkulatorerne jeg har set beregner kun et crossover "så vidt jeg forstår!" Dvs. et HP for diskanten og et LP for bassen, ikke noget med begge dele til den ene. og var det ikke det du mente jeg skulle tage højde for da du skrev "Alle komponenter i et kredsløb er indbyrdes afhængige. Ændrer man på en værdi et sted påvirker det funktionen af alle de andre komponenter.", for så det vel ikke muligt bare først at udregne et HP, og bagefter et LP og smide begge dele på ? 3. Hvis jeg nu ender i den dybe ende af bassinet med det filter her, er det så ikke rigtig forstået (selvom det lidt overkill), at man ville kunne købe en MiniDSP og en Maxamp 20 mere, så jeg har to. og gøre det digitalt ? og hvis man vælger den løsning, vil man så kunne lodde begge forstærkere på sammen potentiometer, så man kun har en skru op og ned knap ?

Ja kunne jeg også næsten fornemme på det hele :) men tusind tak alligevel, jeg må google videre til jeg skriger EUREKA! Må jo prøve med lidt reverse enginering på dit filter, og så få googlet noget mere til det hele giver menning :D Skulle nogen have interesse eller gode imputs, er jeg meget åben !

Tak - det skal jeg da helt sikkert lige læse mere om. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.