Jump to content
Festivalanlæg dk

Forstærker til boominator (for mest udnyttelse)

ESO
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen! Helt kort hvilken af disse forstærkere vil være bedst til en standart boominator? Udover det vil jeg gerne have en forklaring på hvad man bruger de 4 stik (som ligner jack) på den sta 4x100 jeg har linket til. Kan ikke helt finde ud af hva de fire gør eller hva de to gør på den sta som kun er på 2x100. Udover det jeg kan se man kan bruge 12-24v på dem. Vil man få mere ud af sine højtalere hvis man bruger en stepup fra 12-24v og hvor meget større vil strøm forbruget blive? En tegning over hvordan setupet skal se ud med forstærker, woofere og tweeker vil være rart ^^ Mvh Emil http://www.ebay.com/itm/amplificatore-T-amp-100-100W-SURE-ELECTRONICS-class-D-STA508-digitale-digital-/221387018234?pt=IT_Home_Audio_Impianti_HI_FI&hash=item338bb1cffa http://www.ebay.com/itm/amplificatore-T-amp-4x100W-SURE-ELECTRONICS-class-D-STA508-digitale-TC2000-amp-/261414657002?pt=IT_Home_Audio_Impianti_HI_FI&hash=item3cdd871bea http://canopysound.dk/da/maxamp-20

Hej Emil ! Emil her ! Jeg er absolut ingen ekspert, men er ret sikker på du vil få lidt hug for dit opslag da det har været gennem trasket nogle gange herinde, så jeg prøver lige at give mit bud for at spare nogle af de mere garvede for at svare på det igen :) Som jeg har forstået det, vil det næsten være strøm svineri at smide en Sta-508 i din boominator, da du ikke vil opleve et vildt bedre resultat, end ved f.eks. en maxamp 20. Stikkende på forstærkerne er så vidt jeg ved bare phono stik (du ved de røde hvide du sætter om i stue forstærkeren, med f.eks. et jack stik i den anden ende) og grunden til der er 4 af dem på den ene forstærker, er at den i princippet er 2, af den anden forstærker sat sammen. Disse bruges til at få lyden fra din musik kilde (telefon/walkman osv.) ind i forstærkeren. Sta508 bruger meget mere strøm ind en Maxamp, og især sammen med en stepup converter. Jeg går nemlig ikke ud fra at en converter har bedre effektivitet ind 80% hvilket vil sige 20% af din strøm er væk inden den overhovedet når forstærkeren. Derudover er der også ulemper ved Sta508, da den kræver ventilation da den udskiller en del varme, hvorimod en maxamp nærmest ingen varme udskiller. Det heldige ved det hele er at en Maxamp er rigeligt til en standard boominator for at få en høj og god lyd, med masser af WOW effekt!! og til 250 kr. er det ihvertfald også pengene værd. Skulle du så gå hen en dag og føle der mangler lidt mere måge på beatet, så er cAMP'en nok udkommet med indbygget stepup converter og meget mere. Jeg går selvfølgelig ud fra du har ledt længe efter tegningerne på boominatoren og svar angående forstærkerne, og især gennemgået boominator tråden flere gange..... det anbefales ihvertfald... ellers google boominator schematics så burde der poppe en masse bud op Mvh Emil Ps. magter ikke læse det igennem så beklager fejl

Går ikke udfra du skal bruge 4 kanaler - Denne er Sure's egen http://www.ebay.com/itm/111008997739?ssPageName=STRK:MEBOFFX:IT&_trksid=p3984.m1427.l2649 Og endda kun til 196 kr - fri fragt
Jeg havde forestillet mig at det skulle sættes op på en anden måde (Poster billedet til hvordan jeg troede det skulle se ud). Men det er nok mig der er forkert på den. Kan du forklare mig hvordan man får sat sin afspilningsenhed til og om hvordan man får sat alle højtalere til og forbindelsen mellem tweeter og woofer osv. Udover det så køber jeg ikke den du har linket til fordi den bliver sendt ude fra EU og da den overstiger 15 dollars så skal man betale told også bliver det alligevel ca 400kr

Hej Emil ! Emil her ! Jeg er absolut ingen ekspert, men er ret sikker på du vil få lidt hug for dit opslag da det har været gennem trasket nogle gange herinde, så jeg prøver lige at give mit bud for at spare nogle af de mere garvede for at svare på det igen :) Som jeg har forstået det, vil det næsten være strøm svineri at smide en Sta-508 i din boominator, da du ikke vil opleve et vildt bedre resultat, end ved f.eks. en maxamp 20. Stikkende på forstærkerne er så vidt jeg ved bare phono stik (du ved de røde hvide du sætter om i stue forstærkeren, med f.eks. et jack stik i den anden ende) og grunden til der er 4 af dem på den ene forstærker, er at den i princippet er 2, af den anden forstærker sat sammen. Disse bruges til at få lyden fra din musik kilde (telefon/walkman osv.) ind i forstærkeren. Sta508 bruger meget mere strøm ind en Maxamp, og især sammen med en stepup converter. Jeg går nemlig ikke ud fra at en converter har bedre effektivitet ind 80% hvilket vil sige 20% af din strøm er væk inden den overhovedet når forstærkeren. Derudover er der også ulemper ved Sta508, da den kræver ventilation da den udskiller en del varme, hvorimod en maxamp nærmest ingen varme udskiller. Det heldige ved det hele er at en Maxamp er rigeligt til en standard boominator for at få en høj og god lyd, med masser af WOW effekt!! og til 250 kr. er det ihvertfald også pengene værd. Skulle du så gå hen en dag og føle der mangler lidt mere måge på beatet, så er cAMP'en nok udkommet med indbygget stepup converter og meget mere. Jeg går selvfølgelig ud fra du har ledt længe efter tegningerne på boominatoren og svar angående forstærkerne, og især gennemgået boominator tråden flere gange..... det anbefales ihvertfald... ellers google boominator schematics så burde der poppe en masse bud op Mvh Emil Ps. magter ikke læse det igennem så beklager fejl
Tak for svaret! Det gav mening. Tro mig jeg har kigget MEGET inde på forummet. Har også forstået det er normalt at bruge en maxamp osv. Det er bare først nu jeg fx har forstået at der er 2x sta508 2x100 i en sta508 4x100. Men jeg går så efter en maxamp da det lyder til at man får noget mere ud af sta508 men at det er lidt og ikke ret meget for pengene. Mit sidste spørgsmål er så bare. Hvordan får jeg sat woofere og tweetere sammen (har set det et sted herinde men kan ikke finde det)? Selv når de er sat sammen er der da stadig 8 ledninger og der er kun 4 mulige tilslutninger. left + og - samt right + og -

Havde tænkt det skulle se sådan her ud. MEn kan godt se det er helt forkert xD
Det er forkert. Du har seriekoblet dine højttalere. De skal parallelkobles. Det er rigtigt at du med en 4-kanals forstærker deler højttalerne op i par á 1 woofer+1 piezo. Ved en 2-kanals parallelkobler du 2woofers+2piezo'er. Så ender du med kun at have 2 kanaler - den ene værende hele venstre side af boominatoren, den anden værende hele højre. Husk en 47 ohm 3 watts metalfilmsmodstand mellem HVER woofer+piezo :)

Havde tænkt det skulle se sådan her ud. MEn kan godt se det er helt forkert xD
Du burde tage dig tid til at læse så meget af diyAudio-tråden (vedr. Boominatoren, self), som du orker. Her står alt du skal vide for at bygge den. Inkl utallige tegninger af, hvordan elektronikken korrekt sammensættes. Hvis jeg falder over et billede, skal jeg nok sende dig det. Men forsøg selv engang ;)

Fundet fetch?id=27603&type=large
Plug betyder jo bare "stik". Højst sandsynligt et cigar-stik, således at man kan tilslutte ting, der kører på 12V. Mest relevant for folk med Boominators er nok muligheden for hermed at lade mobiler. Teknisk set kan man også sætte en batterilader på.

Fundet fetch?id=27603&type=large
Skal tweeter smides på woofers ledning før den går ind i selve wooferen? eller kan man godt vikle den rundt om i hinanden hvor de går ind i woofer? tak på forhånd. Forresten er der forskel på strømforbrug ved kun brug af en kanal ud af de to VS brug af begge kanaler?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.